Startdatum:

Evidence-based begeleiden van pubers met autisme in de psycho-seksuele ontwikkeling (A1932)

Ik Puber

Hoe help je mensen met autisme zich zo goed mogelijk te ontwikkelen tijdens de adolescentie en jongvolwassenheid? Deze cursus leert je hoe je ze op wetenschappelijk en klinisch verantwoorde wijze ondersteunt om op hun specifieke manier emotioneel, sociaal en cognitief te groeien. Je doet kennis en vaardigheden op voor het werken met evidence-based methodes, zoals Ik Puber. Daarmee bied je jongeren met autisme een fundament om stappen te kunnen zetten naar meer zelfvertrouwen en autonomie.

Kosten: € 550

incl. digitale literatuur en lunch

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar The Colour Kitchen. Zij geven mensen met een afstand tot de arbeids­markt een nieuwe kans door ze op te leiden tot horeca­professionals.

Meer weten?

Mogelijk t/m 5 augustus 2019, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 1 maandag en 1 dinsdag van 09:30 tot 16:30 uur en een terugkomdag op maandag van 09:30 tot 12:30 uur
  • Datums: 9 en 10 september en 16 december 2019
  • Klassikaal: 15 uur
  • Locatie: Utrecht
  • Docent: dr. Kirstin Greaves-Lord PhD
  • Docent

  • Kosten: € 550
  • Cursuscode: A1932

Voor wie

  • Ggz-agoog
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
  • Jeugdverpleegkundige
  • Jeugdzorgwerker
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
  • Maatschappelijk werker
Lees de volledige doelgroepinformatie
Ggz-agoog, Sociaal psychiatrisch verpleegkundige, Jeugdverpleegkundige, Jeugdzorgwerker, Sociaal pedagogisch hulpverlener en Maatschappelijk werker

De cursus is ook toegankelijk voor professionals (gedragskundigen, docenten en schoolmaatschappelijk werkers) werkzaam in het (speciaal) voortgezet onderwijs.

Accreditaties

Accreditatie: Registerplein, SKJ, V&V

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

De pubertijd en jongvolwassenheid zijn pittige levensfases vollichamelijke, sociale, emotionele en cognitieve veranderingen. Deze levensfases zijn voor jongeren met autisme zeer uitdagend, gezien hun specifieke moeite met veranderingen. In deze fases wordt verwacht dat de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling grote sprongen vooruit maken, aangezien deze de basis vormen voor belangrijke ontwikkeltaken zoals het volbrengen van een opleiding, het opbouwen en onderhouden van een sociaal netwerk en het verwerven van zelfstandigheid op gebieden als wonen en werken. Omdat de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling van jongeren met autisme meestal anders verlopen, vormen de hiermee gepaard gaande ontwikkeltaken voor jongeren met autisme vaak een obstakel. Het is belangrijk om in het begeleiden van pubers en adolescenten in deze levensfase  evidence-based methoden te gebruiken. Op het gebied van de psycho-seksuele ontwikkeling kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Ik Puber, een individueel begeleidingsprogramma, dat reeds uitvoerig werd onderzocht. Ook word je op de hoogte gebracht over gerelateerde aankomende evidence-based methoden zoals STAP, PEERS en DiSCoVR.



Wat leer je?

  • Kennis en vaardigheden over belangrijke ontwikkeltaken die horen bij de pubertijd en jong-volwassenheid en de optimale evidence-based begeleiding hierin van mensen met autisme
  • Kennis over het nut van evidence-based en/of preference-based methoden in het algemeen.
  • Kennis en vaardigheden in het uitvoeren van de evidence-based interventie Ik Puber (bevorderen psycho-seksuele gezondheid)

Doelgroep

De cursus is ook toegankelijk voor professionals (gedragskundigen, docenten en schoolmaatschappelijk werkers) werkzaam in het (speciaal) voortgezet onderwijs.

Inhoud

  • Autisme in de pubertijd en de fase van puber naar volwassene
  • Ontwikkeltaken (overgangen van primair naar secundair onderwijs en van onderwijs naar werk, maken en houden van vrienden, etc.)
  • Psycho-seksuele ontwikkeling van jongeren (met en zonder autisme)
  • Zelfstandigheidsontwikkeling van jongeren (met en zonder autisme)
  • Belang van evidence-based methoden
  • Uitvoeren van de interventie Ik Puber op basis van kennis over de evidence based aanpak en de vaardigheden/attitude om jongeren met autisme te begeleiden

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Wij hebben deze cursus incompany uitgevoerd o.a. voor een aantal teams van Kwintes.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

Boudesteijn, F., Van der Vegt, E. J. M., Visser, K., Tick, N. T., & Maras, A. (2011). Psychoseksuele ontwikkeling bij adolescenten met een autismespectrumstoornis; Ik Puber-training. Assen, The Netherlands: Van Gorcum BV.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docent: dr. Kirstin Greaves-Lord PhD
  • Docent

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A1932 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl