Outreachende aanpak achter de voordeur  (IC216)

Offerte aanvragen
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Achter de voordeur komen om mensen te bereiken die zelf niet snel om hulp vragen, is echt een uitdaging voor wijkteams. Een actieve, outreachende benadering - voordat het daadwerkelijk bemoeizorg wordt - is steeds meer nodig nu 24-uurszorg vaker in de wijk plaatsvindt. In deze cursus leer je hoe je (motiverende) gesprekstechnieken toepast, hoe je open en transparant blijft over de feiten en tegelijkertijd je eigen veiligheid bewaakt.
 
  • Inhoud

    Achter de voordeur komen, een actieve outreachende aanpak om mensen te bereiken die zelf niet snel om hulp vragen, is echt een uitdaging voor wijkteams. Wijkteammedewerkers krijgen vaak vragen (code geel/oranje) vanuit Veilig Thuis met het verzoek om contact te leggen met een inwoner. Wanneer de wijkteammedewerker contact zoekt achter de voordeur, beschikt hij/zij vaak over beperkte informatie over de inwoner en weet niet precies wat hij/zij zal aantreffen. Er kan sprake zijn van overlast, terwijl de bewoner zelf geen problemen ervaart, of het kan bijvoorbeeld gaan om een situatie van huiselijk geweld. Een actieve, outreachende benadering - voordat het daadwerkelijk bemoeizorg wordt - is steeds meer nodig nu 24-uurszorg vaker in de wijk plaatsvindt.

    Wat leer je?

    Je bent vaardig in het toepassen van (motiverende) gesprekstechnieken bij:

    • een outreachende aanpak
    • achter de voordeur in contact komen met inwoners
    • zorgmijden
    • (vermoeden) van huiselijk geweld
    Je leert hoe je open/transparant blijft over de feiten en tegelijkertijd je eigen veiligheid bewaakt.

    Werkwijze

    In deze cursus wordt ingegaan op hoe je als hulpverlener ervoor zorgt dat je, met voorafgaand beperkte informatie, doorziet wat er gaande is bij de inwoner. Hoe zorg je dat je contact mag maken in een gevoelige situatie na een melding van Veilig Thuis? Hoe kom en blijf je in contact over de daadwerkelijke situatie: geweld, gemis van probleembesef?
    Wat wil iemand aan zijn situatie of gedrag veranderen? Wat is de motivatie? Wat zijn iemands kwaliteiten om iets aan zijn situatie te doen? Er is altijd een bepaalde motivatie bij mensen aanwezig om iets te veranderen aan hun probleem of probleemsituatie. Zo is er een natuurlijke neiging om zich gezonder te willen voelen, goed met geld om te gaan, aardig te willen zijn naar anderen, minder pijn te voelen, weer aan het werk te gaan. Mensen ervaren echter vaak ambivalente gevoelens ten opzichte van deze veranderingen. Ze zien wel redenen om te veranderen, maar zien tegelijkertijd ook allerlei bezwaren en hebben weinig vertrouwen in hun eigen mogelijkheden.
    Motiverende gespreksvoering biedt handvatten om ingang te vinden bij de inwoner en om de ambivalentie bij de inwoner te verhelderen en te verminderen. Motiverende gespreksvoering gaat uit van de autonomie van de cliënt, zijn of haar beslissingen zijn leidend.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datum
    In overleg wordt deze 1-daagse cursus incompany uitgevoerd.

    (Omvang: 6 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    • Ggz-agoog
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker

  • Docenten
    Frank Meeuwsen

    Frank Meeuwsen

    Frank Meeuwsen is projectleider van het Centrum voor Trajecten en Bemoeizorg in 's Hertogenbosch. Daarnaast is hij vrijgevestigd trainer en adviseur. Zijn expertisegebieden zijn: de wisselwerking van psychiatrie, beperking en/of verslaving, methodisch werken, motiverende en oplossingsgerichte gesprekstechnieken.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews