Faalangst: een groepstraining voor pubers en adolescenten  (A1816)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe help je jongeren met faalangst? In deze cursus ontwerp je een maatwerktraining voor jouw eigen doelgroep gebaseerd op cognitieve gedragstherapie en mindfulness. Na afloop ben je in staat je training zelfstandig te geven en heb je de praktische uitvoering binnen je werksetting voorbereid. Ook weet je te onderscheiden voor welke jongeren jouw training wel en niet is geïndiceerd.
 
  • Inhoud

    In deze cursus word je als nieuwe trainer voorbereid op het ontwikkelen van een op jouw eigen doelgroep afgestemde faalangstreductietraining. Er wordt gewerkt aan een training-op-maat voor een kleine groep pubers of adolescenten, waarbinnen veel ruimte is voor de individuele beleving en faalangstproblematiek van elk van de deelnemers. In de op te zetten trainingen wordt aandacht besteed aan ervarend leren (interventies voor de faalangstreductietraining worden toegepast op jullie als cursisten) en aan leren van elkaar. De in de faalangstreductietraining toe te passen interventies zijn ontleend aan de cognitieve gedragstherapie en mindfulness. Belangrijke interventies worden binnen de cursus in kleine groepjes geoefend. Uitputtend kunnen we echter niet zijn binnen het kader van de cursus. In deze cursus wordt tevens stilgestaan bij het herkennen van faalangst, bij (differentiaal) diagnostiek en bij de indicaties en contra-indicaties voor een faalangstreductietraining. Je wordt uitdrukkelijk aangemoedigd om niet alleen van de docenten, maar ook van elkaar te leren in deze cursus.

    Wat kun je verwachten?

    De volgende onderwerpen komen aan bod:

    • achtergrondtheorie en opzet van een training gericht op faalangstreductie
    • de (vereiste en optionele) inhouden van de training
    • diagnostiek en selectie van de deelnemers aan de training
    • organisatorische aspecten van het uitvoeren van de training
    • herkennen en hanteren van groepsprocessen
    • didactische vaardigheden 

    Wat leer je?

    Aan het eind van de cursus heb je een training ontworpen die past bij jouw eigen doelgroep. Je bent in staat deze training te geven, je hebt de belangrijkste interventies geoefend, je hebt de praktische uitvoering binnen jouw werksetting voorbereid en je maakt een verantwoord onderscheid tussen degenen voor wie jouw training wel en niet is geïndiceerd.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    3 vrijdagen van 9.30 - 16.30 uur

    Datums

    23 maart, 6 en 20 april 2018

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • POH-GGZ
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker
    • Vaktherapeut
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er

  • Docenten
    drs. Machteld Cannegieter

    drs. Machteld Cannegieter

    Machteld Cannegieter is Gz-psycholoog en orthopedagoog-generalist. Zij is werkzaam als supervisor voor de GZ-opleiding en de opleiding NVO Orthopedagoog-Generalist en als forensisch rapporteur. Machteld heeft ruime ervaring in hulpverlening en zorg, zowel residentieel als ambulant in de generalistische basis ggz en de specialistische ggz. In beide kaders heeft zij kinderen en jongeren met faalangst en planningsproblemen behandeld. Daarnaast heeft zij veel (forensische) diagnostiek ervaring.Lees meer
    drs. Marjo van Kempen

    drs. Marjo van Kempen

    Marjo van Kempen is Gz-psycholoog en gerechtelijk deskundige. Zij is werkzaam als eerstelijnspsycholoog en forensisch rapporteur. Marjo is eerder werkzaam geweest als docent en schoolpsycholoog in het voortgezet onderwijs, in welk kader zij onder andere betrokken was bij de begeleiding en behandeling van jongeren met faalangst en planningsproblemen. Daarnaast heeft zij ruime ervaring in de (forensische) diagnostiek. Verder heeft Marjo ervaring in de ambulante hulpverlening aan jongeren en volwassenen binnen de generalistische basis ggz en de specialistische ggz.

    Lees meer
  • Literatuur
    Nieuwenbroek, A., & Ruigrok, J. (2004). Handboek Faalangsttraining. Oirschot: Uitgeverij Quirijn. ISBN: 9789080855526.

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
  • Reviews
    Reviews