In deze cursus word je als nieuwe trainer voorbereid op het ontwikkelen van een op jouw eigen doelgroep afgestemde faalangstreductietraining. Er wordt gewerkt aan een training-op-maat voor een kleine groep pubers of adolescenten, waarbinnen veel ruimte is voor de individuele beleving en faalangstproblematiek van elk van de deelnemers. In de op te zetten trainingen wordt aandacht besteed aan ervarend leren (interventies voor de faalangstreductietraining worden toegepast op jullie als cursisten) en aan leren van elkaar. De in de faalangstreductietraining toe te passen interventies zijn ontleend aan de cognitieve gedragstherapie en mindfulness. Belangrijke interventies worden binnen de cursus in kleine groepjes geoefend. Uitputtend kunnen we echter niet zijn binnen het kader van de cursus. In deze cursus wordt tevens stilgestaan bij het herkennen van faalangst, bij (differentiaal) diagnostiek en bij de indicaties en contra-indicaties voor een faalangstreductietraining. Je wordt uitdrukkelijk aangemoedigd om niet alleen van de docenten, maar ook van elkaar te leren in deze cursus.
Faalangst: een groepstraining voor pubers en adolescenten (A1816)
Inschrijven is niet (meer) mogelijk
- Inhoud
Wat leer je?
Aan het eind van de cursus heb je een training ontworpen die past bij jouw eigen doelgroep. Je bent in staat deze training te geven, je hebt de belangrijkste interventies geoefend, je hebt de praktische uitvoering binnen jouw werksetting voorbereid en je maakt een verantwoord onderscheid tussen degenen voor wie jouw training wel en niet is geïndiceerd.
Werkwijze
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- achtergrondtheorie en opzet van een training gericht op faalangstreductie
- de (vereiste en optionele) inhouden van de training
- diagnostiek en selectie van de deelnemers aan de training
- organisatorische aspecten van het uitvoeren van de training
- herkennen en hanteren van groepsprocessen
- didactische vaardigheden
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- achtergrondtheorie en opzet van een training gericht op faalangstreductie
- Datums
Omvang
3 vrijdagen van 9.30 - 16.30 uurDatums
23 maart, 6 en 20 april 2018Locatie
Utrecht - Accreditatie
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog5 uur behandeling, 4 uur diagnostiek
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog18 uur
- NVO - Registratie Orthopedagoog-Generalist5 uur behandeling, 4 uur diagnostiek
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist18 uur
- Registerplein - Registratie Sociaal Professionals40 punten maatschappelijk werkers, 40 punten sociaal-agogen, 40 punten scholing GHO
- SKJ hbo - Herreg. Jeugdzorgwerker/Jeugd- en gezinsprofessionals27 punten
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog18 uur
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- POH-GGZ
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
- Jeugdzorgwerker
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Social worker
- Maatschappelijk werker
- Vaktherapeut
- Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
-
Docenten
drs. Machteld Cannegieter
Machteld Cannegieter is Gz-psycholoog en orthopedagoog-generalist. Zij is werkzaam als supervisor voor de GZ-opleiding en de opleiding NVO Orthopedagoog-Generalist en als forensisch rapporteur. Machteld heeft ruime ervaring in hulpverlening en zorg, zowel residentieel als ambulant in de generalistische basis ggz en de specialistische ggz. In beide kaders heeft zij kinderen en jongeren met faalangst en planningsproblemen behandeld. Daarnaast heeft zij veel (forensische) diagnostiek ervaring.Lees meerdrs. Marjo van Kempen
Marjo van Kempen is Gz-psycholoog en gerechtelijk deskundige. Zij is werkzaam als eerstelijnspsycholoog en forensisch rapporteur. Marjo is eerder werkzaam geweest als docent en schoolpsycholoog in het voortgezet onderwijs, in welk kader zij onder andere betrokken was bij de begeleiding en behandeling van jongeren met faalangst en planningsproblemen. Daarnaast heeft zij ruime ervaring in de (forensische) diagnostiek. Verder heeft Marjo ervaring in de ambulante hulpverlening aan jongeren en volwassenen binnen de generalistische basis ggz en de specialistische ggz.
Lees meer - LiteratuurNieuwenbroek, A., & Ruigrok, J. (2004). Handboek Faalangsttraining. Oirschot: Uitgeverij Quirijn. ISBN: 9789080855526.
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen. - Reviews