Motiverende gespreksvoering met gezinnen (IC163)

Gezinnen met complexe meervoudige problematiek zijn vaak moeilijk te bewegen om hulp te accepteren. In deze cursus leer je motiverende gesprekken voeren met als doel het gezin zelf tot keuzes laten komen in plaats van het te overtuigen. Je oefent deze technieken in je eigen werkpraktijk, zodat je in de volgende bijeenkomst feedback kunt krijgen en je vaardigheden weer verder kunt ontwikkelen.

Deze cursus wordt incompany gegeven.

Offerte aanvragen

Feiten

  • Omvang: Deze vierdaagse cursus wordt incompany uitgevoerd.
  • Kosten: Op aanvraag

Voor wie

  • Eerstelijnspsycholoog
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
  • Hbo-verpleegkundige
  • Jeugdzorgwerker
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
  • Maatschappelijk werker
Eerstelijnspsycholoog, Basispsycholoog, Orthopedagoog, Sociaal psychiatrisch verpleegkundige, Hbo-verpleegkundige, Jeugdzorgwerker, Sociaal pedagogisch hulpverlener en Maatschappelijk werker

Certificaat

Deelnemers ontvangen een certificaat indien zij minimaal 90% aanwezig zijn geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Beroepskrachten, medewerkers Bureau Jeugdzorg en jeugdhulpverleners, die met kinderen, jeugdigen en hun ouders werken, worden steeds meer geconfronteerd met gezinnen met complexe meervoudige problematiek met vaak al een lange hulpverleningsgeschiedenis. Gezien de situatie waarin die gezinnen zich bevinden, vindt de beroepskracht dat het gezin moet veranderen of op zijn minst hulp nodig heeft. Het gezin zelf kan daar andere ideeën over hebben. Het valt dan niet altijd mee het gezin in beweging te brengen. Beroepskrachten willen zo graag het gezin motiveren om hulp te aanvaarden, maar hoe? Mogelijk helpen gebruikelijke technieken niet en is er de neiging om te gaan overtuigen, wat vaak ook niet toereikend lijkt te zijn.

Leer bij het begin te beginnen. Wat namelijk vaak vergeten wordt, is dat het gezin eigenlijk eerst een keuze heeft te maken of het überhaupt wel wil veranderen en/of hulpverlening wil aanvaarden. Deze stap, een keuze maken, slaan we in de hulpverlening vaak over ingegeven door de ernst van de situatie en uit betrokkenheid. Deze cursus gaat daarom over het proces van motiveren, waarin het gezin zelf tot keuzes laten komen centraal staat.

Wat leer je?

Leer wat motiverende gespreksvoering is en weet op welk moment en in welke mate dit toe te passen.

Inhoud

  • motiveren; in beweging zetten versus overtuigen
  • de cliënt helpen eigen keuzes te maken en daar verantwoordelijkheid voor te nemen
  • herkennen van en omgaan met weerstand; inzicht krijgen in het eigen aandeel van de beroepskracht bij het ontstaan van weerstand
  • ambivalentiemodel
  • motiverende gesprekstechnieken in de verschillende fasen van het proces

De basistheorie van de cursus betreft de methodiek motiverende gespreksvoering (motivational interviewing, Miller & Rollnick, 2005). Tussen de bijeenkomsten worden opdrachten meegegeven om het geleerde in de praktijk uit te proberen en ervaring op te doen. Deze ervaringen worden als leerstof gedeeld in de volgende bijeenkomst. Op de derde dag wordt in het ochtenddeel geoefend met een acteur.

Certificaat

Deelnemers ontvangen een certificaat indien zij minimaal 90% aanwezig zijn geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Accreditatie & Erkenning

Er zijn geen accreditaties.

Bekijk ons geaccrediteerde aanbod

Literatuur & Benodigdheden

Het volgende boek wordt aanbevolen: Miller, W.R. en Rollnick, S. Motiverende gespreksvoering, een methode om mensen voor te bereiden op verandering. Uitgeverij Ekklesia, ISBN 9075569394.

Docent

Enthousiast geworden?
Vraag een offerte aan!

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: IC163 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl