Motiverende gespreksvoering met gezinnen  (IC163)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Online inschrijven is niet mogelijk.

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Gezinnen met complexe meervoudige problematiek zijn vaak moeilijk te bewegen om hulp te accepteren. In deze cursus leer je motiverende gesprekken voeren met als doel het gezin zelf tot keuzes laten komen in plaats van het te overtuigen. Je oefent deze technieken in je eigen werkpraktijk, zodat je in de volgende bijeenkomst feedback kunt krijgen en je vaardigheden weer verder kunt ontwikkelen.
 
  • Inhoud

    Beroepskrachten, medewerkers Bureau Jeugdzorg en jeugdhulpverleners, die met kinderen, jeugdigen en hun ouders werken, worden steeds meer geconfronteerd met gezinnen met complexe meervoudige problematiek met vaak al een lange hulpverleningsgeschiedenis. Gezien de situatie waarin die gezinnen zich bevinden, vindt de beroepskracht dat het gezin moet veranderen of op zijn minst hulp nodig heeft. Het gezin zelf kan daar andere ideeën over hebben. Het valt dan niet altijd mee het gezin in beweging te brengen. Beroepskrachten willen zo graag het gezin motiveren om hulp te aanvaarden, maar hoe? Mogelijk helpen gebruikelijke technieken niet en is er de neiging om te gaan overtuigen, wat vaak ook niet toereikend lijkt te zijn.

    Leer bij het begin te beginnen. Wat namelijk vaak vergeten wordt, is dat het gezin eigenlijk eerst een keuze heeft te maken of het überhaupt wel wil veranderen en/of hulpverlening wil aanvaarden. Deze stap, een keuze maken, slaan we in de hulpverlening vaak over ingegeven door de ernst van de situatie en uit betrokkenheid. Deze cursus gaat daarom over het proces van motiveren, waarin het gezin zelf tot keuzes laten komen centraal staat.

    Wat kun je verwachten?

    • motiveren; in beweging zetten versus overtuigen
    • de cliënt helpen eigen keuzes te maken en daar verantwoordelijkheid voor te nemen
    • herkennen van en omgaan met weerstand; inzicht krijgen in het eigen aandeel van de beroepskracht bij het ontstaan van weerstand
    • ambivalentiemodel
    • motiverende gesprekstechnieken in de verschillende fasen van het proces

    De basistheorie van de cursus betreft de methodiek motiverende gespreksvoering (motivational interviewing, Miller & Rollnick, 2005). Tussen de bijeenkomsten worden opdrachten meegegeven om het geleerde in de praktijk uit te proberen en ervaring op te doen. Deze ervaringen worden als leerstof gedeeld in de volgende bijeenkomst. Op de derde dag wordt in het ochtenddeel geoefend met een acteur.

    Wat leer je?

    Leer wat motiverende gespreksvoering is en weet op welk moment en in welke mate dit toe te passen.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    Deze vierdaagse cursus wordt incompany uitgevoerd.
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Deelnemers ontvangen een certificaat indien zij minimaal 90% aanwezig zijn geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Maatschappelijk werker

  • Docenten
  • Literatuur
    Het volgende boek wordt aanbevolen: Miller, W.R. en Rollnick, S. Motiverende gespreksvoering, een methode om mensen voor te bereiden op verandering. Uitgeverij Ekklesia, ISBN 9075569394.
  • Reviews
    Reviews