Stageplustraject: snelweg naar de GZ-opleiding
Voorzitter Stichting PDO-GGZ Leiden/Rotterdam vertelt over zijn visie op kennisontwikkeling
24 januari 2017

Wat is dat, het stageplustraject?
‘Het is een stagetraject dat alleen openstaat voor de allerbeste en meest gemotiveerde masterstudenten klinische psychologie, klinische kinder- en jeugdpsychologie en orthopedagogiek. Zij lopen negen maanden een gecombineerde praktijkonderzoek bij de Parnassia Groep, en als ze dat goed doen kan die nog eens met zes maanden worden verlengd. Krijgen ze daarna nogmaals een positieve evaluatie, dan mogen ze direct door naar de GZ-opleiding. We doen dit dit jaar voor het eerst, als een pilot. Er waren twee opleidingsplaatsen beschikbaar. De selectie was dus heel streng: je moest de hele opleiding hoge cijfers hebben gehaald, kunnen aantonen dat je een professionele houding hebt, en zowel de hoofdopleider als de praktijkopleider kunnen overtuigen van je motivatie en ambitie.’
Waarom is deze pilot opgezet?
‘We zien dat de aansluiting van de master- naar de GZ-opleiding niet altijd goed verloopt. Doordat er meer belangstellenden zijn dan opleidingsplaatsen, werken veel basispsychologen jarenlang in instellingen om een cv op te bouwen en een opleidingsplaats te veroveren. Op die manier komen niet altijd de beste kandidaten bovendrijven, en het duurt bovendien lang. Het stageplustraject geeft enkele uitmuntende studenten de kans om sneller in de GZ-opleiding te komen. En het draagt bij aan de kwaliteit van de GZ-opleiding.’
Hoe zit dat precies?
‘Gedurende het hele traject werken we als universiteit en zorginstelling intensief en gelijkwaardig met elkaar samen. Die betere samenwerking maakt op allerlei vlakken dingen mogelijk die dat nu niet of nauwelijks zijn. Bijvoorbeeld het inzetten van professionals uit de instellingen als docenten in de academische opleiding, en het organiseren van wetenschappelijk onderzoek in de instellingen dat is gebaseerd op vragen uit de praktijk en dat wordt uitgevoerd met de patiënten om wie het gaat. Mijn ideaal is dat er zo uiteindelijk academische ggz-instellingen ontstaan vergelijkbaar met de academische ziekenhuizen. Daarin zou je het stageplustraject als een eerste stap kunnen zien.’
Wat is de meerwaarde van zulke academische ggz-instellingen?
‘Dat zijn volgens mij de beste plekken om specialisten op te leiden. Specialisten voeren namelijk niet alleen behandelingen uit, maar dragen ook bij aan de kennisontwikkeling van hun vakgebied. Die kennisontwikkeling moeten we zoveel mogelijk faciliteren door bruggen te slaan tussen de zorginstellingen en de academie.’
*Guus Smeets is voorzitter en directeur onderwijs van het Department of Psychology, Education & Child Studies van de Erasmus Universiteit, en voorzitter van de Stichting PDO-GGZ Leiden/Rotterdam, de organisatie die de postacademische BIG-opleidingen tot Gz-psycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut verzorgt.