“De wetenschap en de praktijk moeten elkaar gevoed houden”

Interview met prof. dr. Nanda Rommelse

13 november 2025
 

prof. dr. Nanda Rommelse

Prof. dr. Nanda Rommelse over haar nieuwe rol als hoofdopleider GZ K&J regio Utrecht

Per 1 september is prof. dr. Nanda Rommelse gestart als hoofdopleider GZ K&J regio Utrecht. Zij heeft het stokje over genomen van prof. dr. Anneloes van Baar. Een rol die voor haar voelt als een natuurlijke vervolgstap in haar loopbaan. Vanuit haar achtergrond in biomedisch en praktijkgericht onderzoek wil ze de brug slaan tussen wetenschap en praktijk en deze kennis en ervaring meenemen in haar visie op het curriculum.

Hoewel ze uit een familie van leerkrachten komt, had ze nooit gedacht zelf het onderwijs in te gaan. Toen ze werd benaderd voor deze functie, moest ze even nadenken. “Mijn eerste reactie was: hoe combineer ik dit met mijn andere werkzaamheden?” Uiteindelijk voelde het als een kans om zich in te zetten voor wat ze belangrijk vindt: kwalitatief goede zorg en opleiding.

Multidisciplinair samenwerken als fundament

Nanda’s ervaring in de kinder- en jeugdpsychiatrie vormt een stevige basis voor haar visie op opleiden. Ze werkte in een instelling waar professionals uit allerlei disciplines samenwerkten: van GZ-psychologen en psychiaters tot verpleegkundig specialisten. “Die multidisciplinariteit heeft me een brede kijk gegeven op ontwikkeling en ontwikkelingsproblematiek. Het heeft me geleerd om over de grenzen van het eigen vakgebied heen te kijken.”

Die samenwerking wil ze ook in de opleiding stimuleren. “Het is belangrijk dat GZ-psychologen leren samenwerken met andere professionals en leren duiden waar hun eigen expertise ligt.”

"Blijf nieuwsgierig, blijf nadenken. Je hoeft niet alles te weten, maar wees open in je leerproces."

Prof. dr. Nanda Rommelse

Kritisch denken in een complex zorglandschap

Een belangrijk thema voor Nanda is het kritisch en praktisch toepassen van wetenschappelijke kennis. “Niet iedereen hoeft onderzoeker te zijn, maar je moet wel kunnen beoordelen wat goede kennis is.” In een tijd waarin pseudowetenschappelijke publicaties en commerciële zorgaanbieders toenemen, is het volgens haar essentieel dat psychologen leren navigeren in dit landschap.

Evidence based werken betekent voor haar meer dan het volgen van richtlijnen. “Het gaat om diagnostisch redeneren: jezelf kunnen verantwoorden in je keuzes, gebaseerd op actuele kennis. En beseffen dat zelfs bewezen interventies niet altijd passend zijn voor elke cliënt.”
 

Visie op het curriculum

In haar visie op het curriculum benadrukt Nanda het belang van een stevige basis én het meebewegen met de tijd. “Schoenmaker, blijf bij je leest: wat een GZ-psycholoog moet kunnen, moet stevig verankerd blijven. Tegelijkertijd moeten we openstaan voor technologische ontwikkelingen en goed afwegen wat bij de GZ-psycholoog hoort en wat beter past bij andere specialistische rollen.

Digitale innovaties, zoals AI, zullen volgens haar een grote impact gaan hebben op de zorg. “AI kan helpen bij klinisch redeneren en het verminderen van biases, maar het vraagt ook om zelf kritisch te blijven nadenken.”

Regionale samenwerking als kans

Nanda ziet veel voordelen in de regionale samenwerkingsverbanden. “Het vraagt meer afstemming tussen partijen, maar dat leidt tot kwaliteitsverbetering.” Ze noemt de vermindering van het ‘stuwmeer’ van masterpsychologen zonder opleidingsplek als positief gevolg.

Toch ziet ze ook nieuwe uitdagingen ontstaan, zoals het vinden van stageplekken in de masterfase. “We moeten voorkomen dat we het probleem verplaatsen. Als we jonge professionals echt willen ondersteunen, moeten we ook daar oplossingen voor vinden.”

Ze pleit voor een curriculum dat ruimte biedt voor vernieuwing, samenwerking en doorlopende leerlijnen. “Een geïntegreerde bachelor-master-GZ-structuur zou fragmentatie kunnen voorkomen en de overgang soepeler maken.”

Werken met kinderen en jongeren

Wat Nanda aanspreekt in het werken met kinderen en jongeren is hun directe manier van communiceren. "Kinderen zijn vaak verassend scherp in hun observaties en reageren zonder filter. Dat maakt het werken met hen leerzaam en dynamisch. "Ze hebben misschien nog niet altijd grip op hun emoties, maar de kern van hun boodschap klopt vaak wél. Dus ja, neem ze serieus en luister goed, daar leer je echt van."

Wat ze hoopt mee te geven

Naast kennis en vaardigheden wil Nanda vooral een bepaalde attitude meegeven. “Blijf nieuwsgierig, blijf nadenken. Je hoeft niet alles te weten, maar wees open in je leerproces.” Ze benadrukt het belang van balans: niet alles zomaar klakkeloos aannemen, maar ook niet alles wat onbekend is afwijzen.