Eén van de voornaamste doelen van Tjitske is dat docenten meer keuzemogelijkheden krijgen. "Voor de workshop hebben ze een bepaalde ‘gereedschapskist’. Mijn doel is om daar gereedschap bij te stoppen en dat ze me later mailen: ‘Tjits, ik heb die nieuwe werkvorm toegepast, en het werkte!’ Daar doe ik het voor."
Patronen en valkuilen
De docenten die Tjitske traint zijn deskundig in hun werkgebied, maar ze hebben vaak geen formele didactische achtergrond. Tijdens de workshops besteedt Tjitske daarom veel aandacht aan de verschillende rollen die je in de klas hebt. "Ik begin vaak met: hier heb je twee petten. Je behandelaars-pet en je docenten-pet. Als behandelaar beweeg je vaak mee met de cliënt, in het onderwijs heb je een duidelijk eindpunt. Je moet ergens naartoe werken, bijvoorbeeld een toets of specifieke competenties. Dat vraagt een andere manier van denken."
Door de jaren heen ziet Tjitske terugkerende patronen bij docenten. "Ze zijn zó deskundig dat ze eindeloos over hun vak kunnen praten. Maar dan wordt het zenden, zenden, zenden… en haakt de groep af. Ik leer ze om bewust momenten in te bouwen waarin de cursisten zelf aan het woord zijn." In de workshop over didactiek vertelt Tjitske bijvoorbeeld dat alles wat je in een les doet een doel moet hebben. "Elke minuut die je besteedt en elke werkvorm die je kiest, moeten bewust bijdragen aan dat einddoel. Je moet je tijd niet verkletsen."
Iets waar Tjitske docenten bewust van maakt, is dat je ook als trainer zelf je eigen blinde vlekken moet blijven zien. “Ik kan soms te gehaast zijn,” zegt ze, “omdat ik zóveel kennis wil overdragen in korte tijd.” Daarom vraagt ze haar deelnemers om haar te onderbreken als het tempo te hoog ligt of als iets niet duidelijk is. “Ik vind het alleen maar professioneel als je feedback vraagt aan je cursisten. Ik maak de les het liefste sámen met hen, dan groeit hij van twee kanten.”
Voorrecht
Lesgeven vindt Tjitske nog steeds het mooiste vak dat er is, omdat je kennis, energie en mogelijkheden kunt doorgeven aan anderen. Ze voelt zich dan ook bevoorrecht om met de RINO Groep docenten te mogen werken. "Het zijn hoogopgeleide professionals die in hun vrije tijd nóg beter willen worden. Dat zijn altijd de beste docenten." Ze benadrukt dat ze zelf ook blijft leren van de docenten die ze traint: "Zij komen soms met nieuwe werkvormen waar ik nog nooit van gehoord heb."
Tjitske herinnert zich een mooie ontmoeting tijdens een workshop met een 80jarige docent die nog steeds vol enthousiasme lesgaf. "Het was een hele ervaren docent. Toen ik hem vroeg wat hij van de workshop vond zei hij: 'ik vind het sowieso al leuk om naar jou te kijken hoe jij dit doet'. En op mijn vraag of hij nog lang wilde doorgaan met lesgeven antwoordde hij lachend: ‘Als ze me nog willen hebben, ga ik toch gewoon op mijn rollator zitten en lesgeven!' Dus ik kan nog heel lang door."
Schrijf je in voor de workshops of neem contact op met Tjitske
Op dit moment staan er vier workshops gepland: twee zijn al vol en twee staan open voor inschrijving. Eén van de openstaande workshops wordt gegeven door Tjitske, de andere door Ferry Barendregt, een ervaren docent binnen de RINO Groep met een grote interesse in didactiek en het geven van trainingen. Hij heeft, in overleg met Tjitske, de workshop ‘omgaan met weerstand’ naar eigen inzicht verder doorontwikkeld.
Heb je didactische vragen of wil je één-op-één advies? Neem contact op met a.malschaert@rinogroep.nl.