interview
3 mei 2018

'IMH leert je kijken door de ogen van het jonge kind en die van de ouder'

‘De eerste jaren van een kind - vanaf de conceptie - zijn zo belangrijk. Als daarin iets fout gaat en er wordt niets aan gedaan, kan het kind daar de rest van zijn leven last van hebben en zelfs ontsporen. Maar als trauma’s of andere problemen zich kunnen herstellen, hebben het kind én de maatschappij daar een leven lang profijt van. IMH leert je kijken door de ogen van het kind en die van de ouder. Daardoor begrijp je de betekenis van het gedrag en de interacties die je ziet, en kun je ze beter helpen.’

Phieneke Tielenius Kruythoff, hoofdopleider IMH
Phineke Tielenius Kruythoff, hoofdopleider IMH

Waarom is die aandacht niet vanzelfsprekend?

‘Het is moeilijk om te kijken naar een kind dat lijdt - niet alleen omdat narigheid zien simpelweg niet fijn is, maar ook omdat het soms raakt aan je eigen ervaringen als jong kind of aan je kijk op het ouderschap. Je komt jezelf echt tegen. Daarom adviseren wij ook om niet te snel door de opleiding te gaan, maar er de tijd voor te nemen. Omdat wij deze opleiding modulair hebben opgezet, kan dat heel goed.’

Waarom staat de relatie ouder-kind bij IMH centraal?

‘Als je puur kijkt naar de ontwikkeling van het kind, dan mis je een heleboel. In de relatie tussen ouder en kind kun je het kind ten volste zien. In die relatie zit veelal zowel het probleem als de oplossing. Dat wil overigens niet zeggen dat we bij IMH uit zijn op perfect ouderschap - het gaat om puur ouderschap. Als ik schreeuw tegen mijn kind denk ik niet: dat mag niet van IMH, maar: waar komt dit door? Als je weet waar gedrag of gedachten uit voortkomen, kun je ze repareren.’

Waar ligt de grens tussen de IMH-generalist en de IMH-specialist?

‘De opleiding tot IMH-specialist is voor de post-academische, BIG- of NIP/NVO-geregistreerde professional met diagnostische en behandelverantwoordelijkheid die ervaring heeft met kinderen en zijn of haar instrumentarium wil uitbreiden, specifiek gericht op het zeer jonge kind en de prille ouder-kindrelatie. Marja Rexwinkel, die IMH in Nederland introduceerde, wilde echter ook andere hulpverleners - veelal hbo-professionals en basisacademici - opleiden in dit gedachtegoed op een manier die past bij hun verantwoordelijkheid: namelijk het signaleren en begeleiden van de ouder-kindrelatie. Vandaar dat we voor hen de opleiding tot IMH-generalist aanbieden. Het liefst willen we dat iedereen die met jonge kinderen werkt met een IMH-blik leert kijken, zodat elk kind en elke ouder het warme gevoel krijgt dat hij of zij er mag zijn.’

Wil je meer weten over de IMH-opleidingen tot generalist en specialist?