blog
29 januari 2018

'Hier maken we toekomst'

In de week van Het Vergeten Kind interviewt Hedda de Manager Vestigingen van IMC Weekendschool, Gerrit Jan van Lonkhuyzen. De IMC Weekendschool laat kinderen uit achterstandswijken kennismaken met professionals die ze normaliter niet tegenkomen.

Nederlandse kinderen behoren tot de gelukkigste kinderen ter wereld, kopten de kranten vorig jaar. Helaas geldt dit geluk niet voor alle kinderen in ons land. Wat als je in een achterstandswijk woont, als je met je dromen voor later nergens naar toe kunt en het minder makkelijk is om je talent te volgen? Speciaal voor deze kinderen is de IMC Weekendschool opgericht. In de Week van het Vergeten Kind* wil ik graag aandacht vragen voor het mooie werk van deze organisatie. Daarom ben ik op bezoek geweest bij Gerrit Jan van Lonkhuyzen, Manager Vestigingen van IMC Weekendschool.

Welkom, Gerrit Jan. In de Week van het Vergeten Kind vind ik het erg leuk om jou te spreken, hier in het café van het WTC in Amsterdam. Kun je iets vertellen over IMC Weekendschool?

‘IMC Weekendschool laat kinderen kennis maken met professionals die ze normaliter niet zomaar tegenkomen. We richten ons specifiek op nieuwsgierige jongeren uit wijken en buurten die dit het hardst nodig hebben. Zo krijgen kinderen les van een rechter of brengen ze een bezoek aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. We richten onze lessen zo in, dat er prikkelende, magische momenten ontstaan. Dat worden ervaringen die bijblijven en de horizon verbreden. We stimuleren het lef van onze leerlingen en bieden hen een ijzersterk netwerk. Zo geven we hun de bagage mee om te kunnen worden wie ze willen zijn. We geloven in: “Wie met volle overtuiging zijn interesses volgt, haalt het meeste uit zijn leven”.’ 

Hoe is IMC Weekendschool begonnen?

‘Het is een initiatief van psycholoog Heleen Terwijn. Toen zij in de jaren ‘90 onderzoek deed in Amsterdam Zuidoost naar motivatie van leerlingen in het basisonderwijs, kreeg ze vragen als ‘Ik wil graag ingenieur worden, kent u misschien een ingenieur?’ Ze ontdekte dat er met deze vragen niets gebeurde. Leerlingen zaten op school om te ‘leren voor later’, terwijl niemand hen liet zien wat ‘later’ nou eigenlijk is. Ze werd geraakt door de dromen en de energie van kinderen die daar nergens mee naar toe konden. Zo ontstond bij haar het idee om kinderen in contact te brengen met inspirerende professionals en interessante vakgebieden. Zij richtte toen de IMC Weekendschool op. In de afgelopen jaren is IMC Weekendschool uitgegroeid van een idealistisch project aan de zijlijn van het onderwijssysteem naar een voorbeeldorganisatie met 10 vestigingen waar jongeren worden gestimuleerd zich ten volle te ontplooien. Ons credo is “Een diploma halen is belangrijk, maar nóg belangrijker is later iets gaan doen dat bij jou past”.’

Wie zijn de docenten waarmee de kinderen in contact komen?

‘We hebben meer dan 3500 vrijwilligers die zich inzetten als gastdocent, begeleider of projectmedewerker. Ook beschikken we over een breed netwerk van oud-leerlingen van IMC Weekendschool. Alumni van IMC Weekendschool zijn hét bewijs van het belang van IMC Weekendschool. Zij kunnen als geen ander vertellen over de impact van het weekendschoolonderwijs op hun leven, op de keuzes die ze hebben gemaakt en op hun motivatie om zich in te zetten voor de maatschappij.’ 

Waarom de keuze voor professionals als gastdocent?

‘Professionals voor de klas is het unieke kenmerk van de weekendschool. Het is ongelooflijk leerzaam om de wereld te leren kennen door de ogen van vakexperts. De kinderen kunnen de gastdocenten álles vragen en leren zich te verplaatsen in vele maatschappelijke rollen. Professionals vinden het fantastisch om bij te dragen als gastdocent of begeleider. Ze kunnen ook een nieuw, inspirerend vak opzetten of projecten oppakken waarmee ze onze organisatie verder helpen. Zo zijn we nu ook met jullie - de RINO Groep - in gesprek om onze kinderen in contact te brengen met psychologen, psychiaters, maatschappelijk werkers, verpleegkundigen. Het is voor kinderen zeer leerzaam om meer te horen over het behandelen van mensen met psychische problemen en vooral te beseffen dat veel mensen ooit in hun leven last krijgen van psychische problemen. En dat dat niet betekent dat je ‘gek’ bent, maar dat er behandelingen zijn die goed werken. Sommige van onze leerlingen hebben ouders met psychische problemen. Het helpt dan om open hierover te spreken en het taboe rondom psychische problemen te doorbreken.’

Wat zijn de effecten van de weekendschool?

‘Uit een onderzoek naar de effecten van weekendschool onderwijs op de oud-leerlingen blijkt dat de weekendschool voor velen levensbepalend is geweest. Met name ontlenen zij aan de weekendschool de motivatie om zich te blijven ontwikkelen, en om zich op hun beurt in te zetten voor de maatschappij. Ze zijn ook zelfverzekerder; kunnen meer kwaliteiten van zichzelf benoemen. Daarnaast richten we de lessen zo in dat kinderen belangrijke skills verwerven, zoals samenwerken en vragen durven stellen, en dat het uiteindelijke doel is om zelfvertrouwen en bindingen met de samenleving te versterken. Pas geleden schreef de Groene Amsterdammer over de weekendschool: Hogerop dankzij de Weekendschool - ‘Ik ben blikje vijftig’.

Welk voorval is je altijd bijgebleven?

‘Ik herinner me nog goed onze Landelijke Partnerdag vorig jaar. Alle gastdocenten, leerlingen, ambassadeurs en financiers waren uitgenodigd. Op een gegeven moment vroeg een oud-leerling het woord en vroeg of een specifieke gastdocent, een advocaat, in de zaal aanwezig was. Dat bleek het geval. Recht uit het hart bedankte deze oud-leerling vervolgens ten overstaande van iedereen deze docent voor het anders leren kijken naar dingen. Dat raakte mij zeer.’

Foto: Diane van de Marel

De wereld verandert snel. Hoe zorg je ervoor dat de weekendschool aansluiting houdt bij innovatie en digitalisering?

‘We zien dat jongeren anders zijn dan vroeger en dat ze andere behoeftes en wensen hebben. Bovendien zijn er vandaag de dag hele andere banen en werkvelden dan twintig jaar geleden. En over twintig jaar zal het ongetwijfeld weer heel anders zijn. Vanuit IMC richten we ons op die cruciale doelgroep van straks. Juist hen willen we op een positieve manier de wereld laten zien, waardoor ze nog beter en meer gefundeerd hun eigen keuzes kunnen maken. Wij vormen de brug tussen de jongeren en de maatschappij. Een maatschappij waarin we een groeiend draagvlak ervaren. Innovatie stimuleren we onder andere via onze oud-leerlingen. Veel oud-leerlingen zijn nu docenten bij de weekendschool. Zij brengen de innovatie naar binnen en geven les in social media; Instagram, Twitter. Zo bouwen we nu aan een app, een digitaal platform voor al onze (oud-) leerlingen. We hebben een enorm stevige community opgebouwd voor het leven.’ 

Tot slot: wat is jullie ambitie?

‘We zijn hard bezig onze activiteiten nog steviger uit te breiden naar reguliere basisscholen in wijken en buurten waar jongeren dit het hardst nodig hebben. Als onderdeel van het reguliere lespakket. Op die scholen brengen we kinderen in contact met professionals die ze niet zomaar tegenkomen. Zowel leerlingen als leerkrachten op basisscholen zijn hierdoor zeer geïnspireerd. Want wat is er leuker dan je leerlingen enthousiast te zien praten met een kok over het horeca-vak en dat de kok vervolgens heerlijke gerechten met de kinderen op school maakt?’

Meer weten?

Wil je meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact op met Hedda van 't Land (RINO Groep) of Gerrit Jan van Lonkhuyzen, IMC Weekendschool.

Meer over de Week van Het Vergeten Kind
*De ‘Week van Het Vergeten Kind’ vindt dit jaar plaats van 29 januari tot en met 4 februari. In deze week strijden we voor een Nederland waarin elk kind zich echt kind kan voelen, zich goed kan ontwikkelen en volwaardig meedoet in de maatschappij. Lees meer op
www.hetvergetenkind.nl

Ben je hulpverlener in de jeugdzorg en wil je steviger in je schoenen staan?

Hedda van 't Land

Hedda van 't Land

Directeur RINO Groep