Masterclass Play en Fun activities for engaging different types of children  (C2311)

Hoe kan je spel toepassen als een kind niet meedoet?

€ 325

Inschrijven is niet meer mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Dafna Lender, expert in DDP en Theraplay, geeft in deze masterclass unieke inzichten aan iedereen die wel eens vastloopt doordat kinderen niet mee doen aan spel. Het wordt een actieve dag met veel verfrissende inzichten en spelactiviteiten die je direct kan toepassen bij o.a. kinderen of adolescenten die teruggetrokken, hyperactief of niet-meewerkend gedrag laten zien. Deze masterclass is een must als je soms vastloopt doordat kinderen niet participeren in spel. Doe je mee?
 
  • Inhoud


    Gedurende deze dag krijg je nieuwe inzichten in onderliggende motieven van kinderen om niet (mee) te spelen, en kennis, inspiratie en direct toepasbare handvatten om daarmee om te gaan. Het programma omvat een mix van verschillende invalshoeken zoals DDP, Theraplay, hechtingstheorie en elementen van EMDR. Dafna Lender, expert en gecertificeerd trainer in DDP en Theraplay, geeft unieke direct toepasbare inzichten en spelactiviteiten aan iedereen die wel eens vastloopt doordat kinderen niet mee willen doen in spel(therapie). Deze masterclass is echt een must als je wel eens vastloopt doordat kinderen niet participeren in spel, je krijgt nieuwe kennis, inspiratie en direct toepasbare handvatten.


    Inhoud

    Als het leven ingewikkeld wordt, laten kinderen dat in hun gedrag zien. Spel kan een goede ingang bieden in diagnostiek en behandeling. Spelenderwijs kun je een kind helpen om de verstoring in de emotionele of sociale ontwikkeling op te lossen. Maar wat doe je nu als een kind niet mee wil doen?

    Een kind kan teruggetrokken of passief zijn vanuit zelfbescherming of juist omdat het ontdekt heeft dat dit zijn ouders kan activeren tot een bepaalde reactie. Een combinatie van deze of andere motieven is ook mogelijk. Het begrijpen van het meer dominante thema zal doorgaans je aanpak bepalen.

    Kinderen die niet lijken te willen deelnemen aan het spel of die 'teruggetrokken', 'hyperactief' of 'niet meewerkend' lijken, profiteren van het spelrepertoire dat in deze masterclass aan bod komt. Het Theraplay-activiteitencanon uit het boek Theraplay the Practitioners Guide (Norris & Lender, 2020) vormt een belangrijke basis hiervan.

    Wat leer je?

    In deze masterclass krijg je belangrijke inzichten in onderliggende motieven van kinderen om niet (mee) te spelen. Daarnaast ontdek je nieuwe spelactiviteiten voor verschillende soorten kinderen: teruggetrokken, hyperactief, niet-meewerkend en adolescenten. Ook leer je hoe je kunt reageren op veelvoorkomende obstakels wanneer het kind je activiteiten weerstaat.
    Kortom, je krijgt veel handvatten om kinderen weer mee te laten doen, zodat de therapie kan worden voortgezet. Je kunt het geleerde zowel toepassen in de individuele begeleiding van kinderen als in ouder-kind sessies.

    Programma

    Dafna Lender heeft het programma zorgvuldig samengesteld en verzorgt de hele dag. Het wordt een actieve en interactieve dag met veel inzichten en spelactiviteiten die je direct kan toepassen in de praktijk. Dafna zorgt voor veel oefeningen en rollenspellen, je bent zelf een groot deel van de dag bezig met spelen en toepassen. Ook is er ruimte voor het stellen van vragen. Je volgt het programma met een beperkte groep.
     
    De voertaal gedurende het gehele programma is Engels. Tijdens de oefeningen kan je zelf Nederlands spreken. Onderstaande onderwerpen en elementen komen aan bod:
     
    Games For the Withdrawn or Passive Child
    This child typically benefits from activities that do not require overt cooperation: Learn activities like:
    • The Looking Game
    • Stick Out One Foot
    • Feather Dartboard
    For the Hyperactive Child
    A child who is running around the room, switching quickly from activity to activity, or trying to rummage through your supplies, is a child who needs regulation. It is easy to see that this child is in sympathetic mode. Start regulating by matching their energy and joining in their behavior in some way, but also organizing their bodily movements as you join them. Other activities that involve body movement or that combine regulating between stopping and starting, or that alternate between slow and fast movements will help harness the child’s energy and shift it from chaotic to flowing and cooperative. You will learn games like:
    • The Jumping Game
    • Atlas Game
    • The Giant Awakens
    • The Shakes: Sock Grab
    • Heavy Work
    For the Uncooperative Child
    A child who is oppositional or controlling is often a child who is filled with shame. Many times, they have the self-image that they are bad, and so they manifest this behavior of being uncooperative and negative so as to at least have a bit of sense of control about when and how that sense of badness will be shown. These are children who are also very sensitive to making mistakes and being called out or embarrassed. With these children, any activity can trigger their shame, so rather than thinking about ideal activities, it’s better to focus more on how to respond to their needs:
    • How to work with oppositionality
    • How to avoid power struggles
    • How to end games well
    • Knowing when to let child take a break
    • Helping child talk about their feelings of resistance or anger

    Dafna Lender LCSW is een internationale trainer en supervisor voor professionals die met kinderen en gezinnen werken. Ze is gecertificeerd trainer en supervisor/consultant in zowel Theraplay als Dyadische Ontwikkelingspsychotherapie (DDP).  Dafna's stijl, of ze nu therapeut of trainer is, combineert het luchtige met het diepzinnige door haar speelse, intense en gepassioneerde manier van werken en contact. Dafna's expertise is in 25 jaar werken opgebouwd door te werken met gezinnen met gehechtheid in vele omgevingen: risicovolle naschoolse programma's, therapeutische pleegzorg, thuiscrisisstabilisatie, residentiële zorg en privépraktijken. Ze geeft daarnaast les aan en begeleidt clinici in 15 landen in vier talen: Engels, Hebreeuws, Frans en Spaans. Dafna is de co-auteur van Theraplay the Practitioner's Guide (2020).

    Op 8 augustus verscheen haar nieuwste boek Integrative Attachment Family Therapy. Bessel van der Kolk schreef het voorwoord. Zowel Bessel als ook Steven Porges en Peter Levine schreven positieve reviews: 

    “Dafna Lender’s framework, integrative attachment family therapy (IAFT), uses the power of neuroplasticity to provide parents and children with new experiences of safety and connection that shift trauma-informed relationships. It offers a powerful mental health intervention that can help families to heal. If parents and therapists follow Dafna’s guidance, they can make significant progress in reducing attachment trauma in future generations.” 
    -Bessel van der Kolk, MD, #1 New York Times best-selling author of The Body Keeps the Score 
     

    “Integrative Attachment Family Therapy is a child-focused, multidimensional framework on the vanguard of treatments that heal and strengthen attachment issues in the parent-child relationship. With clear, accessible language and illustrative case examples, Dafna Lender shows how activities based on somatic practices can intervene in problem behaviors in children and in parents. The result is a comprehensive book that will benefit all mental health care professionals who strive to alleviate children’s pain and reconstruct family functioning. “ 
    -Peter A. Levine, PhD, best-selling author of Waking the Tiger: Healing Trauma and Trauma Through a Child’s Eyes: Awakening the Ordinary Miracle of Healing 
     
    “Dafna Lender presents an integrated therapeutic approach, IAFT, as an accessible, intuitive, optimistic, and compassionate strategy to strengthen the parent-child relationship. The product of this integration is a transformative therapeutic strategy that leverages the importance of both child and parent feeling safe enough to trust each other. Through clinical examples, we observe how this new felt sense of safety enables both the parent and child to become more accurate and respectful witnesses, a process that evolves into the parent-child co-regulation becoming more symmetrical and imbued with the resilience necessary to process potentially disruptive challenges that may confront either the child or the parent.” 
    -Stephen Porges, PhD, author of The Polyvagal Theory and Clinical Applications of the Polyvagal Theory 


    Dafna's addition about her trainings
    In addition to the core training curriculum, I focus on the non-specifics of being a therapeutic presence, in other words, what YOU do to make your client feel safe, connected, seen and invigorated. You will learn experiential exercises that focus on micro-behaviors that promote a sense of trust and safety.

    My area of specialty includes working with very difficult clients! They won't just sit there and cooperate with your questions.  I will show you how you can still make therapeutic progress. I have plenty of videos of my own clinical cases to show to really illustrate the How-to’s of DDP.My teaching style is physical and dynamic. I will have you up and moving about, playing and interacting in small groups with your colleagues. You don’t have to worry about your feet falling asleep from sitting too long in my training!


     

    Meer leren van Dafna Lender?

    Dafna verzorgt ook het ervaringsgerichte 2-daags seminar Technieken voor geïntegreerde gezinstherapie bij hechtingstrauma's. Helping troubled parents to improve the relationships with their children staat hierbij centraal. Lees meer.

    Meer lezen over Dafna Lender? Lees het interview met haar.

  • Datum

    Omvang

    1 vrijdag van 9.00 -17.00 uur

    Datum

    13 oktober 2023

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    • Orthopedagoog-generalist BIG
    • Gz-psycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Psychiater
    • Jeugdzorgwerker
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)
    • Hulpverleners (algemeen)
    Alle ggz-professionals die werken met kinderen en interesse hebben in dit seminar zijn van harte welkom.

  • Docenten
    Dafna Lender LCSW

    Dafna Lender LCSW

    Dafna Lender LCSW is een internationale trainer en supervisor voor professionals die met kinderen en gezinnen werken. Ze is gecertificeerd trainer en supervisor/consultant in zowel Theraplay als Dyadische Ontwikkelingspsychotherapie (DDP).  Dafna's stijl, of ze nu therapeut of trainer is, combineert het luchtige met het diepzinnige door haar speelse, intense en gepassioneerde manier van werken en contact. Dafna's expertise is in 25 jaar werken opgebouwd door te werken met gezinnen met gehechtheid in vele omgevingen: risicovolle naschoolse programma's, therapeutische pleegzorg, thuiscrisisstabilisatie, residentiële zorg en privépraktijken. Ze geeft daarnaast les aan en begeleidt clinici in 15 landen in 4 talen: Engels, Hebreeuws, Frans en Spaans. Dafna is de co-auteur van Theraplay the Practitioner's Guide (2020).Lees meer
  • Reviews