Start op:

Diagnostiek van gehechtheidsproblemen bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking (D1948)

Hoe signaleer je een verstoorde gehechtheid bij kinderen met een verstandelijke beperking? In deze cursus leer je om de signalen in het gedrag te herkennen die hierbij horen. Ook leer je ze te scoren met verschillende diagnostische instrumenten. Je oefent met het toepassen van deze lijsten in praktijksituaties en met het geven van een begeleidings- of behandeladvies.
 

Kosten: € 795

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boeken

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar VITAM.

Mogelijk t/m 1 mei 2020, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 3 maandagen van 9.30 - 16.30 uur
  • Datums: 11 mei, 25 mei en 29 juni 2020
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: drs. Kobie van Haaftendrs. Marieke Weijburg-Melis
  • Docenten

  • Kosten: € 795
  • Cursuscode: D1948

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
Gz-psycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog NIP, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-generalist, Basispsycholoog en Orthopedagoog

Accreditaties

Accreditatie: NIP, NVO, SKJ

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Het diagnosticeren van verstoorde gehechtheid vraagt om het leren signaleren van het verstoorde gehechtheidsgedrag. De best practice van Dekker-van der Sande en Janssen (2010) voor het diagnosticeren van gehechtheidsproblemen bij kinderen/jongeren met een visuele en/of verstandelijke beperking is een belangrijke richtlijn hiervoor. De cursus staat uitgebreid stil bij het gebruik van de Lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag, ontwikkeld door Boris en Zeanah (2005) en het volgen van het stappenplan zoals beschreven door Dekker-van der Sande en Janssen (2010). Hiermee kan gescreend worden of er signalen zijn van verstoorde gehechtheidsgedrag en kan advies worden gegeven m.b.t. vervolgdiagnostiek en/of behandeling. Dit stappenplan is gedeeltelijk overgenomen in de Richtlijn Problematische Gehechtheid voor de Jeugdzorg (2014).

Als je je wilt verdiepen in de behandelmogelijkheden bij gehechtheidsproblematiek, dan adviseren we je de Basiscursus gehechtheidstherapie en de nieuwe Training Disturbances of Attachment Interview (DAI).

Bij gelijktijdige inschrijving (op dezelfde dag) voor drie of meer cursussen waarvoor accreditatie is toegekend of aangevraagd i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, ontvang je 10% korting per cursus. Vermeld op het inschrijfformulier code NIPNVO.

Wat leer je?

Je verwerft kennis over gehechtheidstheorie en stappenplan, Lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag (LSVG: afname en scoring) en ontwikkelingsanamnese verstoorde gehechtheid. Tevens maak je kennis met het Clinical Observation of Attachment (COA), het Disturbances of Attachment Interview (DAI) en Story Stem. Tot slot leer je deze kennis toepassen in praktijksituaties aan de hand waarvan je begeleidings- of behandeladvies kunt geven.

Inhoud

  • gehechtheidstheorie en stappenplan
  • lijst Signalen van Verstoord Gehechtheidsgedrag (LSVG: afname en scoring)
  • ontwikkelingsanamnese verstoorde gehechtheid
  • kennismaking Clinical Observation of Attachment (COA) en gedragsobservatie
  • kennismaking Disturbances of Attachment Interview (DAI) en Story Stem
  • behandelmogelijkheden en begeleidingsadvies (o.a. mentaliseren bevorderende begeleiding voor begeleiders)
  • bespreking van huiswerkopdracht - eigen casuïstiek

Toetsen

De cursus wordt afgesloten met een toets en een praktijkopdracht.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

  • Dekker-van der Sande, F., & Janssen, C.G.C. (2010). Signaleren van verstoord gehechtheidsgedrag: Best practice voor het diagnosticeren van gehechtheidsproblemen bij kinderen/jongeren met een visuele en/of licht verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom Lemma Uitgevers. ISBN 9789059313620.
Te downloaden via: http://www.vilans.nl/docs/producten/signaleren_van_verstoord_gedrag.pdf

Aanbevolen literatuur:
  • Dekker, F., & Sterkenburg, P., (2015). Mentaliseren kan je leren: Introductie in Mentaliseren Bevorderende begeleiding(MBB). Doorn: Bartiméus reeks. ISBN 9789491838354.
Te bestellen via https://www.webedu.nl/bestellen/bartimeus/

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docenten: drs. Kobie van Haaftendrs. Marieke Weijburg-Melis
  • Docenten

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: D1948 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl