Start op:

Gehechtheidstherapie (B1909)

Integratieve behandelmethode voor kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking en (ernstige) gedragsproblemen

Achter ernstige gedragsproblemen bij kinderen met een verstandelijke beperking gaat vaak een verstoorde hechting schuil. Ontdek hoe je deze cliënten kunt helpen met een combinatie van gehechtheidstherapie en gedragstherapie. Met de kennis en vaardigheden die je opdoet kun je een verantwoorde afweging maken of deze behandeling voor jouw cliënt geschikt is, en een gedragstherapeutisch protocol schrijven.
 

Kosten: € 775

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boeken (ongeveer € 40)

In ons sfeervolle huiscafé stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar The Colour Kitchen. Zij geven mensen met een afstand tot de arbeids­markt een nieuwe kans door ze op te leiden tot horeca­professionals.

Meer weten?

Mogelijk t/m 2 augustus 2019, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 3 vrijdagen van 9.30 - 16.30 uur
  • Datums: 6 september, 4 oktober en 1 november 2019
  • Locatie: Bartiméus, Zeist
  • Docent: dr. Paula Sterkenburg
  • Docent

  • Kosten: € 775
  • Cursuscode: B1909

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-generalist, Basispsycholoog en Orthopedagoog

Deelnemers aan deze cursus dienen over voldoende diagnostische kennis te beschikken. Daarom dien je voor deelname een van de volgende opleidingen succesvol te hebben afgerond:

Accreditaties

Accreditatie: NIP, NVO, SKJ

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Cliënten met zeer ernstige en hardnekkige gedragsproblemen voor wie reguliere therapieën niet helpen, vormen binnen de zorg voor mensen met een verstandelijke en visuele beperking een relatief kleine maar problematische doelgroep. Verstoorde gehechtheid kan hieraan ten grondslag liggen. Voor het behandelen van deze cliënten is een integratieve behandeling, gehechtheidstherapie met aansluitend gedragstherapie ontwikkeld. In een samenwerkingsproject tussen de Vrije Universiteit van Amsterdam en Bartiméus is deze methodiek wetenschappelijk onderzocht.

Een voorgaande deelnemer over deze cursus:
'Een zeer deskundige, enthousiaste docent die een brug weet te slaan tussen theorie en praktijk, waardoor ik goed de vertaling naar mijn eigen praktijk kan maken.'

Bij gelijktijdige inschrijving (op dezelfde dag) voor drie of meer cursussen waarvoor accreditatie is toegekend of aangevraagd i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, ontvang je 10% korting per cursus. Vermeld op het inschrijfformulier code NIPNVO.

Wat leer je?

    Na het volgen van de cursus kun je:
  • de kern van de gehechtheidstheorie weergeven
  • een verantwoorde afweging maken of de betreffende vorm van behandeling geïndiceerd is met betrekking tot een eigen casus van een kind met een (visuele en) verstandelijke beperking met ernstige gedragsproblemen
  • weergeven wat het behandelprotocol inhoudt en de verschillende fases van de behandeling herkennen
  • een abc-analyse van probleemgedrag bij de cliënt maken en een gedragstherapeutisch protocol schrijven
  • de mogelijkheden en beperkingen van deze integratieve behandelmethodiek weergeven

Doelgroep

Deelnemers aan deze cursus dienen over voldoende diagnostische kennis te beschikken. Daarom dien je voor deelname een van de volgende opleidingen succesvol te hebben afgerond:

Inhoud


Theorie:

  • grondleggers van de gehechtheidstheorie
  • recente wetenschappelijke bevindingen
Diagnostiek:
  • differentiaaldiagnostiek: autisme, visuele beperking, verstandelijke beperking, verstoorde gehechtheidsontwikkeling
Behandeling:
  • contra-indicaties voor behandeling
  • behandelprotocol van de integratieve therapie: gehechtheidstherapie met aansluitend gedragstherapie
  • overdracht en generalisatie naar het systeem
Nadat je deze basiscursus hebt gevolgd, is het mogelijk deel te nemen aan een praktijkcursus. Deze bestaat uit 12 maandelijkse bijeenkomsten van maximaal 3 uur in een groep van 2 à 3 cursisten. Hierbij leer je de therapie onder supervisie zelfstandig uit te voeren. De docent zal je hierover informeren tijdens de basiscursus.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

  • Sterkenburg, P.S. (2008). Intervening in Stress, Attachment and Challenging Behaviour: Effects in Children with Multiple Disabilities. Doorn: Bartiméus. ISBN: 9789071534577 (te bestellen via: www.bartimeus.nl/publicaties).
  • Sterkenburg, P.S. (2011). Vertrouwensrelatie voor ontwikkeling: een werkboek voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie met kinderen en volwassenen met een ernstig verstandelijke of een meervoudige beperking. Doorn: Bartiméus. ISBN: 9789491071262 (te bestellen via: www.bartimeus.nl/publicaties).
  • Dekker-van der Sande, F. & Janssen, C. (2010). Signalen van verstoord gehechtheidsgedrag: 'Best practice' voor het diagnosticeren van gehechtheidsproblemen bij kinderen/jongeren met een visuele en/of licht verstandelijke beperking. Utrecht: Uitgeverij Lemma. (Download hier de gratis PDF versie van het boek.)
Aanbevolen literatuur:
  • Gunther, F. (2004). Diagnostiek en behandeling van mensen met een visuele en verstandelijke beperking. Bartiméus Sonneheerdt, Doorn. ISBN 9071534510 (te bestellen via: www.bartimeus.nl/publicaties).
  • Dosen A. (2014). Psychische stoornissen, probleemgedrag en verstandelijke beperking. Een integratieve benadering bij kinderen en volwassenen (5e druk). Assen: Van Gorcum. ISBN: 9789023252498
  • Stor en Hester Storsbergen (redactie). Onveilig gehecht of een hechtingsstoornis. Het onderkennen van hechtingsproblematiek bij mensen met een verstandelijke beperking. (2006). Uitgeverij Lemma BV. ISBN: 9059313054.

LET OP: Je wordt vriendelijk verzocht een laptop mee te nemen. Zonder deze is het helaas niet mogelijk de cursus te volgen.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docent: dr. Paula Sterkenburg
  • Docent

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: B1909 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl