De ASEBA-vragenlijsten, beter bekend als de CBCL, TRF en YSR, nemen als diagnostische instrumenten een steeds belangrijkere plaats in binnen de jeugdzorg. Alhoewel op het eerste oog eenvoudig af te nemen blijkt het adequaat uitwerken en interpreteren nog al eens wat vragen op te roepen. Wat kun je wel en niet constateren naar aanleiding van een computeruitdraai van de resultaten van de ingevulde vragenlijsten, wie laat je de vragenlijsten invullen, hoe betrouwbaar en valide zijn de uitslagen, hoe gebruik je de uitslag binnen het contact met degenen die hem ingevuld hebben? Deze cursus geeft inzicht in het juist (en onjuist) gebruik van deze belangrijke diagnostische instrumenten.
Bij gelijktijdige inschrijving (op dezelfde dag) voor drie of meer cursussen waarvoor accreditatie is toegekend of aangevraagd i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, ontvang je 10% korting per cursus. Vermeld op het inschrijfformulier code NIPNVO.
Het diagnostisch gebruik van CBCL, TRF en YSR (A1935)
Afname en interpretatie van de ASEBA-vragenlijsten
Inschrijven is niet meer mogelijk
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
De volgende onderwerpen komen aan de orde:
- Theoretische uitgangspunten van de vragenlijsten
- Opbouw van de vragenlijsten
- Psychometrische eigenschappen en hun betekenis bij de interpretatie
- Twee leeftijdscategorieën: 1½ -5 en 6-18
- Afnameprocedure en aandachtspunten voor het scoren van de gegevens
- Interpretatie van de testgegevens, in het bijzonder de interpretatie van testgegevens van meerdere informanten
- Gebruiksmogelijkheden van de ASEBA lijsten in verschillende fasen van het hulpverleningsproces. Hierbij wordt stilgestaan bij de plaats van de ASEBA lijsten in het diagnostisch proces en de interdisciplinaire afbakening hierbij
- Verslaglegging naar aanleiding van de testgegevens
- Overeenkomsten en verschillen van de ASEBA lijsten met andere beschikbare screeningslijsten zoals de SDQ
Ter voorbereiding van de tweede dag zal de deelnemers gevraagd worden eigen casuïstiek aan te leveren.
Wat leer je?
Je ontwikkelt kennis en vaardigheid in het adequaat gebruik maken van de ASEBA-vragenlijsten. Het betreft hier zowel de afname, uitwerking, interpretatie als verslaglegging van deze vragenlijsten. Deze vaardigheid leer je in praktijk brengen aan de hand van eigen casuïstiek.
Toetsen
De casus die je inbrengt tijdens de tweede dag van de cursus dient als toetsing.
Werkwijze
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.
- Datums
Lesdata Omvang
2 woensdagen van 9.30 - 16.30 uur (dag 1 tot 12.30 uur)Datums
22 mei en 5 juni 2019Locatie
Utrecht - Accreditatie
Accreditatie - NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog9 uur diagnostiek
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog9 uur
- NVO - Registratie Orthopedagoog-Generalist9 uur diagnostiek
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist9 uur
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog9 uur
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog9 uur
- VVP - Nascholing Psychodiagnostisch WerkendenErkend
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
-
Docenten
drs. Miriam van Seters
Miriam van Seters is gezondheidszorgpsycholoog. Zij is werkzaam bij GGzE binnen het zorgpad Intensieve Behandeling. Tevens is zij werkzaam als freelance rapporteur Pro Justitia en verzorgt zij zowel civielrechtelijke als strafrechtelijke rapportages voor jeugdigen en volwassenen. Lees meer - LiteratuurHandleiding ASEBA; vragenlijsten voor leeftijden 6-18 jaar. Rotterdam, ASEBA
- Reviews
Reviews