Datum:

Hoogbegaafde volwassenen in de ggz (A1868)

Wat is normaal gedrag bij hoogbegaafden en wat is pathologisch? In deze cursus leer je hoogbegaafdheid herkennen en de problemen die ermee gepaard kunnen gaan. Je krijgt handvatten voor gespreksvoering, indicatiestelling en doorverwijzing zodat je doeltreffend met deze mensen kunt omgaan.

Kosten: € 325,-

incl. digitale literatuur en lunch, excl. eventuele boeken
Korting voor VVP-leden

Inschrijven

Mogelijk t/m 18 december 2017, tenzij eerder vol

Feiten

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog
  • Basispsycholoog
  • Psychiater
  • Arts
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Klinisch neuropsycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog, Basispsycholoog, Psychiater, Arts, Verpleegkundig specialist, Hbo-verpleegkundige, Maatschappelijk werker en Diagnostisch werkende

Accreditaties

Accreditatie: NVvP, V&V, VSR, VVP

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Onderzoek naar hoogbegaafdheid bij kinderen heeft de afgelopen 30 jaar veel kennis opgeleverd over de wijze waarop hoogbegaafde kinderen functioneren. Als gevolg daarvan staan scholen en ouders tegenwoordig veel middelen ter beschikking om de talenten van hoogbegaafde kinderen te stimuleren en de emotionele scheefgroei waar deze kinderen extra risico op lopen te ondervangen.

Hoewel onderzoek naar hoogbegaafdheid bij volwassenen nog in de kinderschoenen staat, is al wel duidelijk dat het ook bij deze groep niet alleen om een opvallend hoge intelligentie gaat, maar eveneens om een andere wijze van denken, voelen, gedrag, behoeften en intenties. Hoogbegaafde volwassenen kenmerken zich als groep ondermeer door opvallende emotionaliteit, gedrevenheid en specifieke sociale conflicten. Ondanks het feit dat hoogbegaafde volwassenen slechts een klein deel uitmaken van de Nederlandse bevolking, komen zij vanuit dit ‘anders-zijn’ relatief vaak in aanraking met de ggz, met name wanneer zij zelf niet weten dat zij hoogbegaafd zijn. Op de nietsvermoedende hulpverlener maken zij dan al snel de indruk te lijden aan gangbare vormen van psychopathologie, zoals depressie, manie, ADHD of een persoonlijkheidsstoornis.

De specifieke problemen die in een volwassen leven met hoogbegaafdheid gepaard kunnen gaan zijn echter geen afwijking, ook al kunnen ze op hun beurt wel tot psychopathologie leiden. Deze cursus richt zich op het onderscheiden van ‘normale’ kenmerken van hoogbegaafdheid van de ‘pathologische’ varianten op normaal gedrag met als doel hulpverleners te sensitiveren voor de specifieke kenmerken van hoogbegaafdheid en hoogbegaafde cliënten te behoeden voor inadequate hulpverlening.

Artikel over deze cursus
Interview in Deviant, tijdschrift tussen psychiatrie en maatschappij, met docent Greet van den Berg over het anders-zijn van hoogbegaafden.

Een voorgaande deelnemer over deze cursus:
'Beide docenten zijn bijzonder enthousiast en vakkundig. Hun expertises vullen elkaar uitstekend aan.'

Wat leer je?

Je ontwikkelt sensitiviteit in het tijdig herkennen van tekenen van hoogbegaafdheid bij volwassenen en hun kenmerkende problematiek. Je krijgt handvatten ten aanzien van gespreksvoering, indicatiestelling en doorverwijzing aangereikt om doeltreffend met deze specifieke doelgroep om te gaan.

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog
  • Basispsycholoog
  • Psychiater
  • Arts
  • Verpleegkundig specialist
  • Hbo-verpleegkundige
  • Maatschappelijk werker
  • Diagnostisch werkende

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan de hand van casuïstiek aan bod:

  • welke vooroordelen heersen er over hoogbegaafdheid?
  • wat zijn verschillende visies op hoogbegaafdheid?
  • hoe wordt hoogbegaafdheid vastgesteld?
  • werkdefinitie: cognitieve, emotionele en creatieve kenmerken van hoogbegaafdheid
  • welke kenmerken van hoogbegaafdheid vertonen overlap met pathologische eigenschappen?
  • welke stoornissen komen vaak voor bij hoogbegaafdheid?
  • welke begeleiding hebben hoogbegaafden nodig voor hun privé- en werkproblemen?
  • welke begeleiding werkt in de regel contraproductief bij hoogbegaafden?
  • ervaringsdeskundigheid: wat hoogbegaafden zelf ons kunnen leren

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele aan te schaffen boeken.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

Docenten

Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A1868 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl