Startdatum:

Het PrOP-model: kortdurende psychologische interventies bij kinderen en jongeren (A1844)

Met PrOP los ik het op!

Kinderen en jongeren met milde psychische klachten kun je weer op weg helpen met een kortdurende behandeling volgens het PrOP-model. Leer hoe je focust op hoe een kind zelf de problemen kan leren hanteren en meer zelfredzaam kan worden. Na de cursus kun je kinderen en jongeren snel en positief behandelen.

Kosten: € 530

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boeken

Inschrijven

Mogelijk t/m 28 december, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 2 dagen van 9.30 - 16.30 uur
  • Datums: 1 en 2 februari 2018
  • Locatie: Utrecht
  • Kosten: € 530

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Gedragstherapeut
  • POH-GGZ
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-generalist, Basispsycholoog, Orthopedagoog, Gedragstherapeut, POH-GGZ, Verpleegkundig specialist en Sociaal psychiatrisch verpleegkundige

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Accreditatie: NIP, NVO, SKJ, VGCt

Lees meer over de accreditaties

In 2010 verscheen het stappenplan 'Kortdurende psychologische interventies voor de eerste lijn bij kinderen en jongeren' (Debruyne, Haeck, Rijnders, Heene & Deveugele, 2010). Het model is generalistisch en richt zich op een brede problematiek bij kinderen en jongeren. Het gaat uit van een eenvoudige probleemsamenhang op basis van het PrOP-schema. PrOP staat voor Problemen, Omgeving en Persoonlijke stijl. Het model bestaat uit drie fasen. De eerste fase is gericht op inzicht in de problemen, omstandigheden en omgeving van het kind en zijn of haar persoonlijke stijl. Vervolgens ligt de nadruk op het veranderen van de persoonlijke aanpak (coping) via modeling, cognitieve technieken en probleemoplossende vaardigheden. In een laatste fase komt de terugvalpreventie aan bod. Het PrOP-stappenplan kent succes en wordt inmiddels zowel in Nederland als in Vlaanderen toegepast in de generalistische ggz. Een kleinschalig opgezet effectonderzoek gaf goede resultaten (Van der Stappen, 2012; Debruyne & Haeck, 2013). Het stappenplan is met het label ‘veelbelovend’ opgenomen in het boek Protocollaire behandeling voor kinderen en adolescenten met psychische klachten 2 (Braet & Bögels, 2013).

In 2016 is het stappenplan herwerkt met nieuwe inzichten vanuit theorie en praktijk onder de titel ‘Met PrOP los ik het op!’. Het is modulair opgebouwd met meer nadruk op de Positieve Psychologie en met oefeningen rondom versterken van de emotieregulatie. Door het stappenplan heen horen we de verhalen van Lotte en Jasper die heel herkenbaar zijn voor kinderen en jongeren. In deze tweedaagse cursus leer je dit stappenplan heel concreet toepassen in de praktijk aan de hand van illustraties, praktische oefeningen en casussen.

Wat leer je?

Je leert het stappenplan via PrOP-model toe te passen in de praktijk en leert op die manier om kinderen en jongeren snel en positief te behandelen.

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Gedragstherapeut
  • POH-GGZ
  • Verpleegkundig specialist
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige

Inhoud

  • achtergrond van het PrOP-model
  • indicatiecriteria, gebruik van SDQ-vragenlijst en indicatie voor generalistische basis ggz (kort, middel, intensief)
  • probleemdefinitie via PrOP en doelen stellen, vanuit positieve psychologie
  • stappenplan en actietechnieken bij kinderen en hun ouders (sociogram, aanpakken van denkgewoontes en gedragsverandering)
  • klemtoon op versterken van emotieregulatie
  • werken aan assertiviteit via het PrOP model
  • terugvalpreventie, nameting en afsluiting van de behandeling

De cursus is sterk praktijkgericht. Jouw casuïstiek wordt besproken en je oefent het geleerde toe te passen.

Ter voorbereiding wordt gevraagd om één of meer casussen mee te brengen met de intakegegevens van een enkelvoudige problematiek, waarbij de inschatting is dat deze zich lenen voor een kortdurende behandeling binnen de generalistische basis ggz. Indien mogelijk is het prettig wanneer je ook uitgewerkte resultaten van een screeningsvragenlijst zoals de CBCL of de SDQ meeneemt.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Literatuur & Benodigdheden

Debruyne, S. & Haeck, N. (2016). Met PrOP los ik het op: Kortdurende psychologische interventies: Stappenplan voor kinderen en jongeren. Therapeutenboek en werkboek. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

Docent

Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A1844 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl