Startdatum:

Mentaliseren Bevorderende Begeleiding bij cliënten met een verstandelijke beperking (A1838)

Ook toepasbaar bij cliënten met een visuele beperking.

Mentaliseren is het vermogen om na te denken over de gedachten, emoties en bedoelingen die je eigen gedrag of het gedrag van anderen bepalen. In de cursus leer je hoe je mentaliseren kunt bevorderen bij cliënten met een verstandelijke (en visuele) beperking en bij jezelf. Dat helpt je om zo goed mogelijk met hen om te gaan en spanningen bij hen en jezelf te verminderen.

Kosten: € 795,-

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boek

Inschrijven

Mogelijk t/m 11 december 2017, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 3 dagen van 9.30 - 16.30 uur
  • Datums: 15 en 29 januari en 15 februari 2018
  • Locatie: Utrecht
  • Kosten: € 795,-

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
  • Hbo-verpleegkundige
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-generalist, Basispsycholoog, Orthopedagoog, Sociaal psychiatrisch verpleegkundige, Hbo-verpleegkundige, Sociaal pedagogisch hulpverlener, Maatschappelijk werker en Vaktherapeut

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Accreditatie: Registerplein, SRVB

Lees meer over de accreditaties

Mentaliseren is het vermogen om na te denken over de gedachten, emoties, bedoelingen die je eigen gedrag of het gedrag van anderen bepalen. In de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is Mentaliseren Bevorderende Begeleiding (MBB) een nieuwe methodiek. MBB is bekend als Mentaliseren Bevorderende Therapie (MBT) binnen de ggz en is door de docenten vertaald naar het werkveld mensen met een verstandelijke (en visuele) beperking. In de cursus wordt ingegaan op hoe je mentaliseren kunt bevorderen bij jezelf en bij je cliënt.

Cliënten met een verstandelijke (en visuele) beperking en een problematische gehechtheid hebben moeite met hun stress- en emotieregulatie. Ze kunnen minder goed over zichzelf nadenken en hun gevoelens herkennen en uiten. Met andere woorden: hun mentaliserend vermogen is niet of minder goed ontwikkeld. Dit kan leiden tot probleemgedrag of psychische problemen. Begeleiders die cliënten - met soms ernstige gedragsproblemen - ondersteunen, ervaren nogal eens handelingsverlegenheid in hun werk. Belangrijk is het dan dat de begeleider zelf blijft mentaliseren en probeert de spanning van de cliënt te verminderen. Dat betekent dat we niet alleen oog moeten hebben voor hoe het met de cliënt gaat, maar ook voor de hulpverlener, begeleider of leerkracht die in interactie met de cliënt is. Verstoringen in de interactie kunnen zowel te maken hebben met de cliënt als met de begeleider. Het bevorderen en in stand houden van een veilige gehechtheid bij kwetsbare cliënten geeft de beste uitgangspositie om te werken aan de ontwikkeling van hun mentaliserend vermogen.

Wat leer je?

Je ontwikkelt kennis over belangrijke theoretische begrippen: mentaliseren, gehechtheid en stressregulatie. Tevens leer je over de normale ontwikkeling van het mentaliseren bij kinderen en de specifieke aspecten bij de doelgroep kinderen met een verstandelijke en/of visuele beperking.
Door het oefenen van vaardigheden in het methodisch kunnen toepassen van de MBB basishouding en de verschillende interventies, verwerf je inzicht in het herkennen van goed en beperkt of niet mentaliseren, bij jezelf en cliënten.

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
  • Hbo-verpleegkundige
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
  • Maatschappelijk werker
  • Vaktherapeut

Inhoud

Onderwerpen die aan bod komen:

  • wat is mentaliseren?
  • wat is een mentaliseren bevorderende basishouding?
  • wat is de relatie tussen mentaliseren, stressregulatie en gehechtheid?
  • kinderen leren mentaliseren o.a. door hun spel en hoe gaat dat bij cliënten met een verstandelijke (en visuele) beperking of een ASS?
  • wat is goed mentaliseren en hoe herken je terugvallen in een niet-mentaliserende denkwijze?
  • verschillende dimensies van mentaliseren
  • toolbox mentaliseren bevorderende interventies voor de begeleider en cliënt als deze lage of hoge stress heeft

Naast theorie wordt er ook praktisch geoefend met verschillende vaardigheden. Je kunt eigen casuïstiek inbrengen.

Toetsen

Je maakt na elke cursusdag een huiswerkopdracht om de methodiek toe te leren passen bij jezelf en jouw cliënten. Tijdens de cursusdagen worden deze opdrachten en ingebrachte casuïstiek besproken.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

Francien Dekker-van der Sande &  Paula Sterkenburg (2015). Mentaliseren kan je leren. Introductie in Mentaliseren Bevorderende Begeleiding (MBB). Bartiméus Reeks. Webedu: ww.bartimeus.nl/publicaties

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

Docenten

Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A1838 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl