In het basis- en voortgezet onderwijs lijken de laatste jaren steeds meer kinderen te kampen met gedrags- en werkhoudingsproblemen. De onderwijswetten WSNS, de Leerlinggebonden Financiering en Passend Onderwijs hebben de klassen heterogener van samenstelling gemaakt. Of de gedrags- en werkhoudingsproblemen als gevolg hiervan zijn toegenomen is op dit moment niet eenduidig vast te stellen. Wel is duidelijk dat leerkrachten meer moeite hebben hinderlijk en ongewenst gedrag van hun leerlingen in kaart te brengen en om te buigen naar meer gewenst gedrag.
In deze cursus leer je hoe je meer inzicht kunt verwerven in het ontstaan en het in stand houden van ongewenst gedrag. Er worden instrumenten besproken om de interactiepatronen tussen leerkrachten en leerlingen inzichtelijk te maken en er wordt ingegaan op de mogelijke aanleiding van ongewenst gedrag en in standhoudende factoren. Ook worden programma’s voor sociaal-emotioneel leren besproken.
Gedrags- en werkhoudingsproblemen in de klas (A1720)
Inschrijven is niet meer mogelijk
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
Onderwerpen zijn o.a.:
- gedragsproblemen versus gedragsstoornissen
- gedrags- en werkhoudingsproblemen als gevolg van aandacht-, concentratie- en motivatieproblemen, faalangst, niet-taakgericht gedrag
- analyse van leerling-leraar en leerling-leerling interacties
- handelingsrepertoire van leraren verbeteren en uitbreiden
- programma’s voor sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen
- handelingswijzers voor individuele leerlingen
Wat leer je?
- Kennis verwerven over gedrags- en werkhoudingsproblemen.
- Kennis verwerven over analysemogelijkheden van ongewenst gedrag i.c. de interactionele visie op ongewenst gedrag.
- Kennis verwerven over interventiemogelijkheden van de leraar, het effectief bijsturen van problematisch gedrag in de klas.
- Kennis verwerven over programma’s voor sociaal-emotioneel leren.
Werkwijze
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.
- gedragsproblemen versus gedragsstoornissen
- Datums
Lesdata Omvang
2 donderdagen van 9.30 - 16.30 uurDatums
18 mei en 1 juni 2017Locatie
Utrecht - Accreditatie
Accreditatie Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
-
Docenten
dr. Jo Hamers
- LiteratuurAanbevolen literatuur:
- Wolf van der, K. & Beukering van, T. (2009). Gedragsproblemen in scholen. Het handelen en denken van leraren. Leuven: ACCO.
- Wolf van der, K.,Beukering van, T. & Veldkamp, Th. (2014). Succesvol omgaan met gedragsproblemen. Leuven: ACCO.
- Reviews
Reviews