Gedrags- en werkhoudingsproblemen in de klas  (A1720)

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe kun je gedrags- en werkhoudingsproblemen van leerlingen ombuigen? In deze cursus leer je welke problemen er schuilgaan achter ongewenst gedrag en wat je eraan kunt doen. Je krijgt instrumenten aangereikt om het gedrag te analyseren en interventiemogelijkheden waarmee je het op verschillende manieren, passend bij de leerling, kunt aanpakken.
 
  • Inhoud

    In het basis- en voortgezet onderwijs lijken de laatste jaren steeds meer kinderen te kampen met gedrags- en werkhoudingsproblemen. De onderwijswetten WSNS, de Leerlinggebonden Financiering en Passend Onderwijs hebben de klassen heterogener van samenstelling gemaakt. Of de gedrags- en werkhoudingsproblemen als gevolg hiervan zijn toegenomen is op dit moment niet eenduidig vast te stellen. Wel is duidelijk dat leerkrachten meer moeite hebben hinderlijk en ongewenst gedrag van hun leerlingen in kaart te brengen en om te buigen naar meer gewenst gedrag. 

    In deze cursus leer je hoe je meer inzicht kunt verwerven in het ontstaan en het in stand houden van ongewenst gedrag. Er worden instrumenten besproken om de interactiepatronen tussen leerkrachten en leerlingen inzichtelijk te maken en er wordt ingegaan op de mogelijke aanleiding van ongewenst gedrag en in standhoudende factoren. Ook worden programma’s voor sociaal-emotioneel leren besproken.

    Wat kun je verwachten?

    Onderwerpen zijn o.a.:

    • gedragsproblemen versus gedragsstoornissen
    • gedrags- en werkhoudingsproblemen als gevolg van aandacht-, concentratie- en motivatieproblemen, faalangst, niet-taakgericht gedrag
    • analyse van leerling-leraar en leerling-leerling interacties
    • handelingsrepertoire van leraren verbeteren en uitbreiden
    • programma’s voor sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen
    • handelingswijzers voor individuele leerlingen

    Wat leer je?

    • Kennis verwerven over gedrags- en werkhoudingsproblemen.
    • Kennis verwerven over analysemogelijkheden van ongewenst gedrag i.c. de interactionele visie op ongewenst gedrag.
    • Kennis verwerven over interventiemogelijkheden van de leraar, het effectief bijsturen van problematisch gedrag in de klas.
    • Kennis verwerven over programma’s voor sociaal-emotioneel leren.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.  Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    2 donderdagen van 9.30 - 16.30 uur

    Datums

    18 mei en 1 juni 2017

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er

  • Docenten
    dr. Jo Hamers

    dr. Jo Hamers

    Jo Hamers is Gz-psycholoog.
    Lees meer
  • Literatuur
    Aanbevolen literatuur:
    • Wolf van der, K. & Beukering van, T. (2009). Gedragsproblemen in scholen. Het handelen en denken van leraren. Leuven: ACCO.
    • Wolf van der, K.,Beukering van, T. & Veldkamp, Th. (2014). Succesvol omgaan met gedragsproblemen. Leuven: ACCO.
  • Reviews
    Reviews