prof. dr. Hanna Swaab

prof. dr. Hanna Swaab
Hoofdopleider van de BIG-opleiding tot klinisch psycholoog K&J
Hoofdopleider van de BIG-opleiding tot klinisch neuropsycholoog
Hoofdopleider Topklas
 
Prof. dr. Hanna Swaab is klinisch psycholoog, klinisch neuropsycholoog en als hoogleraar ‘Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen’ verbonden aan de Universiteit Leiden en het Leids Universitair Behandel en Expertise Centrum LUBEC. Swaab doet onderzoek naar de neurocognitieve en biologische factoren die onderliggend zijn aan emotionele en gedragsproblemen bij kinderen en adolescenten met ontwikkelingsproblematiek en de effecten van behandeling daarop.
 
Bij de RINO Groep is prof. dr. Hanna Swaab hoofdopleider van de landelijke opleidingen tot klinisch psycholoog Kind en Jeugd en tot klinisch neuropsycholoog. Daarnaast is zij hoofdopleider van de Topklas.
 
Swaab is onder andere lid van de wetenschappelijke adviesraad van het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP), lid van de wetenschappelijke adviesraad van de Klinefelter vereniging, en lid van de raad van toezicht van Phildelphia.
 
 

Prof. dr. Hanna Swaab over digitalisering in het werkveld:

‘We leven in een realiteit waarin digitale interactie steeds meer regel dan uitzondering zal zijn. De huidige  generatie groeit ermee op en zal ook meer om online hulpverlening vragen. Ik denk dat we er niet aan ontkomen om bepaalde digitale veranderingen blijvend vorm te geven in ons werk. Diversiteit aan contactmogelijkheden tussen cliënt en behandelaar is in het belang van de cliënt’, zegt Swaab.

‘Voor mensen die niet kunnen of willen reizen, biedt digitale hulpverlening bovendien veel gemak. En gezinsbehandeling is anders wanneer ouders comfortabel vanuit hun woonomgeving kunnen inbellen. Je krijgt dan als hulpverlener soms ook een beter beeld van de situatie.’
 
 

Recente Publicaties:

  • Kuiper K.C., Swaab J.T., Tartaglia N., Cordeiro L. & Van Rijn S. (2022), Emotional reactivity and expressivity in young children with sex chromosome trisomies: evidence from psychophysiological and observational data, Child Neuropsychology.
  • Kuiper K.C., Swaab J.T., Tartaglia N., Van Buggenhout G., Wouters C. & Van Rijn S. (2022), The developmental impact of sex chromosome trisomies on emerging executive functions in young children: evidence from neurocognitive tests and daily life skills, Genes, Brain and Behavior 21(6).
  • Dijkstra-de Neijs L., Tisseur C., Kluwen L.A., Berckelaer I.A. van, Swaab J.T. & Ester W.A. (2021), Effectivity of play-based interventions in children with autism spectrum disorder and their parents: a systematic review, Journal of Autism and Developmental Disorders.
  • Urbanus E., Swaab H., Tartaglia N., Boada R. & Rijn S. van (2021), A cross-sectional study of early language abilities in children with sex chromosome trisomy (XXY, XXX, XYY) aged 1–6 years, Neuropsychology, development, and cognition. Section C, Child neuropsychology : 1-26.
  • Kuiper K., Swaab H., Tartaglia N. & van Rijn S. (2021), Early developmental impact of sex chromosome trisomies on attention deficit-hyperactivity disorder symptomology in young children, American Journal of Medical Genetics Part A 185(12): 3664-3674.
  • Harteveld L.M., Nederend I., Harkel A.D.J. ten, Schutte N.M., Rooij S.R. de, Vrijkotte T.G.M., Oldenhof H., Popma A., Jansen L.M.C., Suurland J., Swaab J.T., Geus E.J.C. de & FemNAT‐CD collaborators (2021), Maturation of the cardiac autonomic nervous system activity in children and adolescents, Journal of the American Heart Association 10(4): e017405.