Na het volgen van de basisopleiding zijn:
- de uitgangspunten van een rehabilitatiegerichte en herstelondersteunende zorgverlening bekend
- basiskennis en -vaardigheden verworven om een rehabilitatieproces op een methodische wijze vorm te geven
Deze kennis en vaardigheden omvatten:
- het aangaan van een persoonlijk-professionele relatie met een cliënt gericht op het opbouwen van een samenwerkingsrelatie (o.a. presentieperspectief hanteren; communicatiestrategieën gebruiken)
- het (helpen) in beeld brengen van krachten van de cliënt en van omgevingen
- het (helpen) bepalen van toekomstdoelen
- het (helpen) opstellen van een persoonlijk plan en een ondersteuningsplan
Onderwerpen die aan de orde komen:
- Principes en uitgangspunten (presentie en relatiegericht werken, krachtgericht werken, herstel en ontwikkeling, het werken met en in de omgeving en participatie)
- Het aangaan van een persoonlijk-professionele relatie met een cliënt gericht op het opbouwen van een samenwerkingsrelatie
- Het aangaan van een evenwaardige samenwerkingsrelatie waarin de cliënt en zijn naasten regie hebben passend bij draagkracht. Je schakelt in: overnemen, overdragen en overlaten
- Bewustwording en toepassing van de vier kernhandelingen: verbinden, verstaan, verzekeren en versterken
- Aansluiten bij de fase van herstel
- De methodische cyclus als kompas toepassen en het gebruik van diverse hulpmiddelen
- Het maken van een inventarisatie van wensen en krachten, mogelijkheden en kansen
- Het genereren van keuzemogelijkheden (opties) en stellen van doelen
- Plannen maken: het persoonlijk plan van de cliënt; het ondersteuningsplan van de professional
- Outreachend werken, vaardigheden in het werken met en in de omgeving van een client
- Kennis en inzicht van de toepassing van de Groepscoaching
- Persoonlijke- en professionele groei als professional door: beter zicht op je attitude en de daaruit voortkomende eigen wijze van werken eigen wijze van werken, hoe deze voegt bij herstelondersteunend werken en hoe je deze verder kunt ontwikkelen en versterken.
De reguliere en de blended basisopleiding bestaat uit lesdagen en Methodische Werkbegeleiding (MWB). Tijdens de lesdagen wordt de basis van SRH verkend en getoetst aan de eigen werkpraktijk. De MWB biedt de verdieping om SRH te integreren in de dagelijkse werkwijze. De blended variant nodigt deelnemers uit om ook binnen de online leeromgeving te leren met elkaar. De e-modules worden voorafgaand aan de lesdag gemaakt. Hierdoor kan er op de lesdagen sneller de verdieping gemaakt worden.
Beide varianten zijn praktisch van opzet en hebben een interactief karakter. Als didactische werkwijzen wordt plenaire informatieoverdracht afgewisseld met opdrachten en oefeningen om vaardigheden te trainen.
Je reflecteert op jouw werkpraktijk waardoor je bewuster wordt van je attitude, vaardigheden, kennis en inzichten. De zogenaamde Groepscoaching is een vorm van clientbespreking en wordt gebruikt om professionals te ondersteunen in het begeleiden van herstelprocessen.
Elke deelnemer ontvangt een cursusmap waarin de basisprincipes van de methodiek, oefeningen en een selectie aan hulpmiddelen staan.
Elke deelnemer ontvangt een
cursusmap waarin de basisprincipes van de methodiek, oefeningen en een selectie aan hulpmiddelen staan.
Alle drie varianten worden afgesloten met een opdracht waaraan je tijdens de hele opleiding werkt, zodat deze klaar is bij de laatste bijeenkomst.