Basisopleiding Steunend Relationeel Handelen (SRH)  (IC114)

Offerte aanvragen
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
SRH (Steunend Relationeel Handelen) is een praktische begeleidingsmethodiek waarmee hulpverleners hun cliënten kunnen ondersteunen bij het vervullen van hun wensen en zorgbehoeften. In deze basisopleiding ontdek je wat rehabilitatiegerichte en herstelondersteunende zorg is en oefen je de basisvaardigheden waarmee je een herstelproces ondersteunt. Met jouw attitude, kennis, vaardigheden en inzichten leg je de basis voor de weg naar herstel van cliënten.
 
  • Inhoud

    Steunend Relationeel Handelen (SRH) is een praktische methodiek die professionals in staat stelt op een systematische wijze een individuele begeleidingsrelatie op te bouwen, een zorgplan vorm te geven, een cliënt te ondersteunen bij zijn of haar wensen en zorgbehoeften en de kwaliteit van een leef/werkmilieu of sociaal netwerk te verbeteren.

    Deze algemene basisopleiding wordt gegeven in de volgende sectoren: geestelijke gezondheidszorg volwassenen, verslavingszorg, forensische zorg, ouderenzorg, maatschappelijke opvang, dagactiviteiten- en werkcentra, verstandelijke gehandicapte zorg, zorg voor mensen met autisme en in het sociale domein.

    Deze opleiding heeft drie varianten:

    • De reguliere variant: face to face lesdagen en Methodische Werkbegeleiding, praktijk- en voorbereidingsopdrachten en eindopdracht
    • De blended variant: face to face lesdagen en Methodische Werkbegeleiding, online leeromgeving met e-modules, leren in supportgroepen, praktijkopdrachten en eindopdracht
    • De individuele leerlijn: zelfstandig in een online leeromgeving, met e-modules en praktijkopdrachten en eindopdracht. Deze is geschikt als meerdere collega’s al met SRH werken.
    Meer informatie hierover vind je onder het kopje datums. 

    Wat leer je?

    Na het volgen van de basisopleiding zijn:

    • de uitgangspunten van een rehabilitatiegerichte en herstelondersteunende zorgverlening bekend
    • basiskennis en -vaardigheden verworven om een rehabilitatieproces op een methodische wijze vorm te geven
    Deze kennis en vaardigheden omvatten:
    • het aangaan van een persoonlijk-professionele relatie met een cliënt gericht op het opbouwen van een samenwerkingsrelatie (o.a. presentieperspectief hanteren; communicatiestrategieën gebruiken)
    • het (helpen) in beeld brengen van krachten van de cliënt en van omgevingen
    • het (helpen) bepalen van toekomstdoelen
    • het (helpen) opstellen van een persoonlijk plan en een ondersteuningsplan

    Werkwijze

    Onderwerpen die aan de orde komen:

    • Principes en uitgangspunten (presentie en relatiegericht werken, krachtgericht werken, herstel en ontwikkeling, het werken met en in de omgeving en participatie)
    • Het aangaan van een persoonlijk-professionele relatie met een cliënt gericht op het opbouwen van een samenwerkingsrelatie
    • Het aangaan van een evenwaardige samenwerkingsrelatie waarin de cliënt en zijn naasten regie hebben passend bij draagkracht. Je schakelt in: overnemen, overdragen en overlaten
    • Bewustwording en toepassing van de vier kernhandelingen: verbinden, verstaan, verzekeren en versterken
    • Aansluiten bij de fase van herstel
    • De methodische cyclus als kompas toepassen en het gebruik van diverse hulpmiddelen
    • Het maken van een inventarisatie van wensen en krachten, mogelijkheden en kansen
    • Het genereren van keuzemogelijkheden (opties) en stellen van doelen
    • Plannen maken: het persoonlijk plan van de cliënt; het ondersteuningsplan van de professional
    • Outreachend werken, vaardigheden in het werken met en in de omgeving van een client
    • Kennis en inzicht van de toepassing van de Groepscoaching
    • Persoonlijke- en professionele groei als professional door: beter zicht op je attitude en de daaruit voortkomende eigen wijze van werken eigen wijze van werken, hoe deze voegt bij herstelondersteunend werken en hoe je deze verder kunt ontwikkelen en versterken.
    De reguliere en de blended basisopleiding bestaat uit lesdagen en Methodische Werkbegeleiding (MWB). Tijdens de lesdagen wordt de basis van SRH verkend en getoetst aan de eigen werkpraktijk. De MWB biedt de verdieping om SRH te integreren in de dagelijkse werkwijze. De blended variant nodigt deelnemers uit om ook binnen de online leeromgeving te leren met elkaar. De e-modules worden voorafgaand aan de lesdag gemaakt. Hierdoor kan er op de lesdagen sneller de verdieping gemaakt worden. 

    Beide varianten zijn praktisch van opzet en hebben een interactief karakter. Als didactische werkwijzen wordt plenaire informatieoverdracht afgewisseld met opdrachten en oefeningen om vaardigheden te trainen.
    Je reflecteert op jouw werkpraktijk waardoor je bewuster wordt van je attitude, vaardigheden, kennis en inzichten. De zogenaamde Groepscoaching is een vorm van clientbespreking en wordt gebruikt om professionals te ondersteunen in het begeleiden van herstelprocessen.
    Elke deelnemer ontvangt een cursusmap waarin de basisprincipes van de methodiek, oefeningen en een selectie aan hulpmiddelen staan.

    Elke deelnemer ontvangt een cursusmap waarin de basisprincipes van de methodiek, oefeningen en een selectie aan hulpmiddelen staan.

    Toetsen

    Alle drie varianten worden afgesloten met een opdracht waaraan je tijdens de hele opleiding werkt, zodat deze klaar is bij de laatste bijeenkomst.

  • Datums
    De reguliere basisopleiding:
    • 3 lesdagen van 6 uur
    • 4x Methodische Werkbegeleiding van 3 uur
    • 24 uur voorbereiding, onder andere lezen, praktijkopdrachten en eindopdracht 

    De blended basisopleiding:            
    • 2 lesdagen van 6 uur
    • 2 Methodische Werkbegeleiding van 3 uur
    • 18 uur: e-modules, praktijkopdrachten en eindopdracht

    De individuele leerlijn omvat 4 leerroutes.

    Wil je meer informatie om te bepalen welke variant het beste bij jou past? Neem dan contact op met de Infodesk. Je kunt een mail sturen naar infodesk@rinogroep.nl of bellen met 030-230 84 50.
  • Accreditatie

    Beroepsregistratie

    Op verzoek wordt accreditatie aangevraagd bij onder andere het Registerplein en V&VN.

    Certificaat

    Deelnemers ontvangen een certificaat indien zij minimaal 90% aanwezig zijn geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Mbo-verpleegkundige
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Sociaal pedagogisch werker
    • Maatschappelijk werker

  • Docenten
    Jacquelin Zents

    Hoofdopleider: Jacquelin Zents

    Jacquelin Zents is Hoofdopleider SRH en Strengths. Zij adviseert en helpt organisaties met het implementeren en borgen van SRH. Zij traint professionals en teams in de geeste­lijke gezond­heids­zorg, VGZ en maat­schappe­lijke opvang en zij leidt coaches en docenten op. Ze is eindverantwoordelijke voor de kwaliteit van onze SRH cursussen en opleidingen.Lees meer
  • Literatuur
    Werken in Verbinding, Praktijkboek Steunend Relationeel Handelen, Den Hollander en Jean Pierre Wilken, Uitgeverij SWP 1ste druk, 2020. ISBN 9789088509520.
  • Reviews