Jeugd, gezin en onderwijs - Onderwijs

In onze cursussen voor het onder­wijs staan de diag­nos­tiek, het han­delen en de evaluatie van han­delen bij psychische en gedragspro­ble­men op school centraal. Wat is hierin de rol van de leerkracht en op welke manier kan de (school)psycho­loog, ortho­peda­goog of intern bege­leider de leerkracht, ouders en leerling adviseren en bege­leiden in het onder­wijs? Een optimaal peda­go­gisch klimaat en gerichte handelingsadviezen zijn van groot belang voor succesvol pas­send onder­wijs.

Categorie

Voor wie

Accreditatie

Niveau

Lesvorm

Problematiek

Werkveld

Cliënt doelgroep

(Beroeps)opleiding

Behandelvorm

Taakgebied

Startdatum

Weekdag

Omvang

Nieuw

Psychotherapeutische behandelvormen

De klassieke psychotherapeutische behandelvormen zijn onverminderd actueel, binnen alle leeftijdsgebieden en diverse problematieken. Vanzelfsprekend vind je bij ons de opleidingsonderdelen voor beroepsregistraties, zoals cognitieve gedragstherapie, systeemtherapie, EMDR, MBT en schematherapie. Daarnaast bieden we je diverse specifieke cursussen gebaseerd op een of meerdere van deze behandelvormen.
Toon aanbod (89)

Ggz volwassenen

In ons scholingsaanbod voor het diagnosticeren en behandelen in de basis-ggz staat het kortdurende karakter centraal. In de specialistische ggz gaat het er bij de scholing om dat je wordt toegerust op de toenemende complexiteit en ernst van de zorgvraag.
Toon aanbod (215)

Herstel

Nu eigen kracht in de zorg voorop staat, vindt de herstelbenadering steeds meer weerklank. Het gaat dan ook om begeleidingsvormen die voor alle doelgroepen en in alle werkvelden toepasbaar zijn. Wij bundelen de kennis vanuit diverse methodieken rond herstelondersteunende zorg in cursussen en opleidingen. Samen met onze klanten werken we voortdurend aan praktische toepasbaarheid van de methodieken, mede in het licht van actuele en landelijke ontwikkelingen.
Toon aanbod (45)

POH-GGZ en wijkteams

Praktijkondersteuners huisartsenzorg en de sociale professionals/ gezinswerkers van het buurt- of wijkteam spelen een belangrijke rol in de mentale gezondheid in de wijk. Wij bieden deze professionals inhoudelijke deskundigheidsbevordering, met name op vier thema's: het signaleren van en begeleiden bij een breed spectrum aan psychische problemen, het signaleren van onveiligheid en daarop actie ondernemen, het versterken van het eigen netwerk en krachtgericht en oplossingsgericht hulpverlenen.
Toon aanbod (41)

Jeugd, gezin en onderwijs

Kinderen gezond en veilig laten opgroeien en, als dat nodig is, snel de juiste hulp bieden: dat is het uitgangspunt van ons scholingsaanbod voor professionals die werken met kinderen, jeugdigen en gezinnen. Ons aanbod is oplossings- en handelingsgericht en rust op drie belangrijke pijlers: zorgvuldige diagnostiek, continue aandacht voor veiligheid en oog hebben voor het belang van ouderschap en de rol van specialistische ouder- en gezinsbegeleiding. Uiteraard aangevuld met state-of-the-art inzichten over behandelmethodieken.
Toon aanbod (169)

Ouderen

De ouderenzorg staat volop in de belangstelling. Na een periode met relatief veel aandacht voor dementie neemt de kennis over de specifieke uitingsvormen en behandeling van psychiatrische stoornissen bij ouderen toe. Nog ouder worden en zo lang mogelijk thuis blijven wonen is steeds vaker een complexe opgave voor ouderen. Het is een gezamenlijke uitdaging voor ouderen en hun behandelaren in de eerste lijn en de verplegingszorg hoe de worsteling met het leven op hoge(re) leeftijd en de verlieservaringen wordt beleefd.
Toon aanbod (25)

Forensische zorg

Voor een forensisch opleidingsaanbod dat vooroploopt in het vak werken wij graag samen met De Forensische Zorgspecialisten, Fivoor, Inforsa, Pompestichting, reclassering en andere forensische settingen. De kennis die deze experts en behandelaren voortbrengen, wordt voortdurend vertaald naar nieuw aanbod, met name op het gebied van risicotaxatie en -management en de behandeling van risicofactoren. Deze kennis integreren we ook in opleidingen voor de brede ggz zoals in de opleidingen ggz-agoog en de TOP-3 methodiek voor netwerkzorg.
Toon aanbod (35)

Verstandelijke beperking

Mensen met een lichte verstandelijke beperking vind je niet alleen in instellingen voor verstandelijk gehandicapten, ook hulpverleners in de buurt- en wijkteams, de geestelijke gezondheidszorg en de forensische zorg hebben met deze doelgroep te maken. Dit vraagt specifieke kennis en vaardigheden om goed aan te sluiten bij hulpvragen die er spelen. Wij zetten ons in voor het bijeenbrengen van deze verschillende werkvelden en bundelen expertise vanuit de verschillende kennisgebieden.
Toon aanbod (29)

Autisme

Het praktijkgerichte onderzoek in en voor autismezorg levert bewezen effectieve behandelmethoden op die aansluiten bij het zelfmanagement van mensen met autisme. Dit draagt sterk bij aan de kwaliteit van leven die zij ervaren.
Toon aanbod (23)

Medische psychologie en seksuologie

De inhoudelijke ontwikkeling van de ggz staat ook in deze roerige tijd van herstructurering en transities niet stil. Op alle deelgebieden van het vak zorgen wij dan ook voortdurend voor nieuw scholingsaanbod, ook op het gebied van medische psychologie en seksuologie. Of je nu werkt in een ziekenhuis, huisartsenpraktijk of als vrijgevestigde, we bieden postmaster- en post-hbo opleidingen, maar ook verdiepende cursussen om jezelf verder te ontwikkelen.
Toon aanbod (17)

E-learning Pedagogisch kompas door Steven Pont

Jongeren hebben het vaker dan ooit sociaal-emotioneel moeilijk. Een belang­rijke opgave waar je zeker als professional in het voortgezet onder­wijs of mbo iets mee moet. De RINO Groep biedt in samen­wer­king met Steven Pont en Nul18 deze e-learning …

Geaccrediteerd

Hulpverlening aan getraumatiseerde vluchtelingenkinderen en -gezinnen

Voortdurende stress bij vluchtelingenkin­de­ren vormt een verhoogd risico op psychische pro­ble­men. Leer hoe je als hulp­ver­le­ner de behan­del­ing van zowel het kind als het gezin effectiever kunt maken. In welke context groeien ze op, met welke …

Eerstvolgende: 10 jun 2024
Geaccrediteerd

Gender- en seksuele diversiteit in de praktijk

Wil jij inclusieve zorg bieden en je cliënten helpen met de juiste en pas­sende zorg, ongeacht hun gender- of seksuele identiteit? In deze cursus leer je hoe je cliënten zich bij jou kunnen uitspreken over hun gender- en seksuele beleving op een …

Eerstvolgende: 10 jun 2024
Geaccrediteerd
Nieuw

Congres Steunend Relationeel Handelen

Dit congres is een must voor de Neder­landse en Vlaamse professional die cliënten onder­steunt in hun herstel- en ont­wikke­lingsproces en de beleidsmaker die de visie van de organi­satie concretiseert in de weerbarstige prak­tijk. Het onder­werp 'Hoe …

Eerstvolgende: 19 sep 2024
Geaccrediteerd

Gespreksvoering met ouders: samen optrekken in het belang van het kind

Als je werkt met kin­de­ren of jongeren heb je ook met hun ouders te maken. Dit is niet altijd makkelijk. Je komt soms ouders tegen die dingen doen of zeggen die afwijken van de alge­mene opvattingen over hoe je als ouder 'hoort' te han­delen in …

Eerstvolgende: 8 okt 2024
Geaccrediteerd

Hulpverlenen en begeleiden bij zelfbeschadiging

Wil jij leren hoe je cliënten die zichzelf beschadigen beter kunt bege­leiden en onder­steunen? In deze cursus leer je meer over de oorzaken van zelfbeschadiging en de impact die het heeft op de persoon, diens omge­ving en jou als hulp­ver­le­ner. Je …

Eerstvolgende: 8 okt 2024
Geaccrediteerd

Veerkracht binnen het onderwijs

In de veeleisende wereld van het onder­wijs is het cruciaal om stress en burn-out te voor­komen. Deze training biedt inzicht in stressfactoren en 7 veerkrachtfactoren, met prak­tische tools om ze te versterken. Ontdek hoe je jouw passie kunt …

Eerstvolgende: 14 okt 2024
Geaccrediteerd

Diagnostiek en behandeling van (ernstige) dyslexie

Wil je meer leren over de diag­nos­tiek en behan­del­ing van ernstige dyslexie? In deze cursus leer je om te werken volgens het protocol PDDB 3.0. Aan bod komen onder meer: indi­caties voor dyslexieonder­zoek, de diag­nos­tische cyclus bij het …

Eerstvolgende: 7 nov 2024
Geaccrediteerd

Diagnostiek en behandeling van dyscalculie

Heb jij als ortho­peda­goog of psycho­loog te maken met kin­de­ren die moge­lijk dyscalculie hebben? In deze cursus leer je hoe je kunt bepalen of een kind dyscalculie heeft en hoe je het kind kunt behan­delen. Aan bod komen onder meer verstoorde …

Eerstvolgende: 13 nov 2024
Geaccrediteerd

Vertaalslag van diagnose en behandeling naar praktisch handelen in het voortgezet onderwijs

Leerlingen met speci­fieke onder­wijsbehoeften vragen veel van de des­kun­dig­heid van onder­wijsprofessionals in het voortgezet onder­wijs. Met deze cursus vergroot je je kennis en vaar­dig­heden op dit gebied. Je leert diag­noses vertalen naar concrete …

Eerstvolgende: 13 nov 2024
Geaccrediteerd

Hoogbegaafdheid bij kinderen en jongeren

Hoogbegaafde kin­de­ren in de ggz lopen het risico op misdiag­nose wanneer kennis over deze doel­groep ontbreekt. Daardoor wordt de werkelijke proble­ma­tiek in veel gevallen laat opgemerkt en krijgt het kind niet de juiste hulp. Wil je je leren …

Eerstvolgende: 21 nov 2024
Geaccrediteerd

Psychosociale gevolgen van kanker in het gezin

Als een ouder of kind/jongere in een gezin de diag­nose kanker krijgt, wordt het hele gezin hierdoor getroffen. Wil jij als hulp­ver­le­ner zo’n gezin beter kunnen onder­steunen, zowel prak­tisch als emotioneel? In deze cursus krijg je inzicht in de …

Eerstvolgende: 13 mrt 2025
Geaccrediteerd

Spreken of Preken? Over heldere communicatie met pubers en jongeren

Professionele gespreksvoering met pubers en jongeren vraagt veel van je inlevingsvermogen, flexibiliteit en vasthoudendheid. In deze cursus leer je hoe je goed contact legt met een jongere, hoe je een vertrouwensband opbouwt en hoe je …

Eerstvolgende: 14 mrt 2025
Geaccrediteerd

Rouw bij dood in het gezin

Als binnen een gezin een ouder, broer of zus overlijdt, reageren kin­de­ren en jongeren daar op hun eigen manier op. Hoe kun je hen helpen om met het verlies om te gaan, zodat hun verdere ont­wikke­ling niet belemmerd wordt? In deze …

Eerstvolgende: 3 apr 2025
Geaccrediteerd

Vertaalslag van (ggz-)diagnostiek naar praktisch handelen in het basisonderwijs

Met de invoering van het pas­send onder­wijs volgen meer leer­lingen dan voorheen les binnen het reguliere onder­wijs. Er is sprake van een verzwaring van de populatie en vergroting van de diversiteit binnen de klas. Dit vraagt binnen en buiten de …

Eerstvolgende: 9 apr 2025
Geaccrediteerd

Vertalen van neurodiagnose naar praktisch handelen bij kinderen en jeugdigen

In de jeugdhulp­ver­le­ning wordt er volop intelligentie- en neuro­psycho­logisch onder­zoek uit­ge­voerd. De bete­kenis van deze gegevens is niet altijd makkelijk leesbaar en zeker niet eenvoudig om te zetten naar han­delen in de prak­tijk. In deze …

Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Minder Boos en Opstandig - Revised (MB&O-R): groepsbehandeling (herzien) en individuele behandeling (nieuw) van gedragsproblemen

Minder boos en opstandig is een behan­delprog­ram­ma voor kin­de­ren van 8 tot 12 jaar met ernstige gedragspro­ble­men. In 2020 is een nieuwe, gemoderniseerde uitgave verschenen waarin de ervaringen in het werkveld zijn meegenomen en een indivi­duele …

Nog niet gepland
Geaccrediteerd
Nieuw

Suïcidepreventietraining gatekeeper

In je werk, maar ook privé, kun je mensen ontmoeten die (moge­lijk) suïcidale gedachten hebben. Tijdens deze incompany gatekeepertraining leer je hoe je deze gedachten bespreekbaar maakt en de ander kunt stimuleren om hulp te zoeken. We …

Eerstvolgende: Incompany

Suïcidepreventietraining GGZ

In je werk, maar ook privé, kun je mensen ontmoeten die (moge­lijk) suïcidale gedachten hebben. Tijdens deze incompany gatekeepertraining leer je hoe je deze gedachten bespreekbaar maakt en de ander kunt stimuleren om hulp te zoeken. We …

Eerstvolgende: Incompany