Sensorische informatieverwerking bij kinderen en jongvolwassenen  (B2487)

€ 1.125

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Ben je een gedragswetenschapper die regelmatig te maken heeft met vragen over prikkelverwerkingsuitdagingen? Heb je interesse in het begrijpen en aanpakken van sensorische problematiek? In deze cursus krijg je een stevige basis. Hiermee vergroot je niet alleen je kennis, maar ook je vaardigheden op het gebied van zintuiglijke prikkelverwerking. Zo kun je effectieve interventies plegen en bijdragen aan de kwaliteit van (be)leven.
 
  • Inhoud

    We krijgen de hele dag door allerlei prikkels die we verwerken via onze zintuigen. Wanneer er sprake is van een verstoring in de sensorische informatieverwerking (SI) ontstaat er overgevoeligheid, afkeer of worden prikkels juist minder opgemerkt. Het kan bijvoorbeeld moeilijk zijn om geluiden te filteren en te bepalen welke wel en niet belangrijk zijn. Dit uit zich in ‘niet luisteren’ wanneer er iets gezegd wordt of moeite met concentreren.
    In de DSM-5 worden prikkelverwerkingsproblemen officieel erkend als subcriterium bij ASS, wat heeft geleid tot een enorme toename van interesse in dit onderwerp.
     
    Wanneer je weet hoe prikkelverwerking zich ontwikkelt, welke mogelijke verstoringen er kunnen zijn en hoe je dat analyseert, kun je komen tot een realistisch behandelplan. Ook kun je onderscheiden of er sprake is van verstoorde sensorische informatieverwerking of andere problematiek. In deze cursus krijg je veel kennis en leer je die praktisch toe te passen. De cursus is ontwikkeld in samenwerking met Anders Kijken naar Kinderen.

    Dag 1: Kennis zintuigen en het proces van zintuiglijke informatieverwerking, introductie van modulatieproblemen
    Dag 2: Diagnostiek ten aanzien van zintuiglijke informatieverwerkingsproblemen, uitleg SP-2, SPM-2 en de rol van de gedragskundige of (GZ)-psycholoog
    Dag 3: Interventie met behulp van het methodisch handelingsplan en het vier-variabelen model, psycho-educatie en behandeling
    Dag 4: Het presenteren van de eindcasuïstiek en de zin en onzin van materiaal en middelen
     
    De expertise van de docenten ligt met name op het gebied van kinderen, en jongvolwassenen met en zonder een verstandelijke beperking.

    Wat kun je verwachten?

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wat leer je?

    • Je leert over de meest recente (wetenschappelijke) informatie over zintuigen en het proces van prikkelverwerking en kan het proces van zintuiglijke informatieverwerking beschrijven.
    • Je bent in staat om de zintuiglijke informatieverwerking bij cliënten met een hulpvraag analyseren, interpreteren en beschrijven, en deze informatie te vertalen naar kansen en kwetsbaarheden in het gedrag en functioneren van de cliënt in zijn/haar omgeving.
    • Je doet ervaring op met het beschrijven van modulatieproblemen met behulp van het model van W. Dunn.
    • Je stelt een cliënt-specifiek zintuiglijk prikkelprofiel op en benoemt daarin de kansen en kwetsbaarheden
    • Je leert om op basis van klinisch redeneren, evidence en best practice met behulp van het methodisch handelingsplan en het 4-variabelen model de praktische vertaalslag naar interventie te maken
    • Je bent in staat om je meer bewust te zijn van het sensorisch profiel van de cliënt in interactie met zijn of haar omgeving
    • Je doet inzicht op over verschillende behandelmogelijkheden, inclusief wat je als psycholoog/orthopedagoog zelf kunt doen en welke mogelijkheden er zijn binnen andere disciplines
    • Je doet ervaring op met de mogelijkheden en middelen ten aanzien van het begeleiden en behandelen van zintuiglijke informatieverwerkingsproblemen

    Toetsen

    Vóór de laatste dag lever je een inhoudelijke casus in, welke je de laatste dag in de ochtend aan de groep presenteert.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums
    Lesdata

    Datums

    Za. 2 maart van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Za. 16 maart van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Za. 6 maart van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht
    Za. 20 april van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    (Omvang: 28 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog

  • Docenten
    drs. Els Hufen

    drs. Els Hufen

    Els Hufen is orthopedagoog en Gz-psycholoog. Zij werkt nu in het speciaal onderwijs bij de Keerkring in Zoetermeer. Els heeft uitgebreide werkervaring met jongvolwassenen en volwassenen met verstandelijke en/of meervoudige beperkingen. Werkt als docent bij Anders kijken naar kinderen en begeleidt nog op frequente basis een jongvolwassene met een VB en forse gedragsproblematiek.
     
    Miriam en Els werken samen om verschillende perspectieven en expertisegebieden te combineren en zo een dieper en beter begrip te krijgen van hoe prikkelverwerking het gedrag kan beïnvloeden.
    Lees meer
    Miriam Hufen

    Miriam Hufen

    Miriam Hufen is als ergotherapeut gespecialiseerd in Sensorische Informatieverwerking. Zij is werkzaam als directeur en docent bij Opleidingsinstituut Anders Kijken naar Kinderen. Zij heeft werkervaring in kinderrevalidatie en kinderdagcentrum, ambulante begeleiding scholen en vroegbehandeling van kinderen in de leeftijd van 0-16
    Miriam is co auteur van het boek ; Autisme en zintuiglijke problemen en heeft een bijdrage geleverd over zintuigen, prikkelverwerking en autisme in het boek : Autisme bij kinderen. Ook is zij mede auteur van het artikel Prikkelverwerking bij mensen met een Autismespectrumstoornis en een Verstandelijke beperking: een complexe hulpvraag!, Scholarly Publications (universiteitleiden.nl)
    Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Dunn, W. (2013). Leven met sensaties, Begrijp je zintuigen. Pearson: Amsterdam. ISBN 9789026522598 
    De overige literatuur wordt geplaatst binnen de digitale leeromgeving van de RINO-groep. 
     
    Gedurende de scholing wordt gebruik gemaakt van de volgende vragenlijsten:
    • Perham, L., Ecker, C. L., Kuhaneck, H., Henry, D. A. & Glennon, T. J. (2022). SPM-2: Vragenlijst over sensorische informatieverwerking. Hogrefe: Amsterdam
    • Rietman, A. (Sensory Profile-2-NL). Pearson: Amsterdam
    Deze vragenlijsten hoeven niet door de cursist te worden aangeschaft om deel te kunnen nemen aan deze module.
  • Reviews
    Reviews