Datum:
Kosten: € 330
incl. digitale literatuur en lunch, excl. eventuele boeken
Mogelijk t/m 2 mei 2024, tenzij eerder vol
Lichaamsgericht werken in speltherapie (A2409)
Ieder lichaam vertelt een eigen verhaal. In deze training kijken we naar het verhaal van het lichaam van kinderen en hun ouders vanuit de gehechtheidstheorie, traumatheorie en neurobiologie. Vervolgens koppelen we de theorie aan spel, spelvaardigheden en lichamelijke signalen. Je krijgt handvaten en leert enkele lichaamsgerichte interventies toe te passen.
Feiten
- Omvang: 1 donderdag van 9.30-16.30 uur
- Datum: 6 juni 2024
- Locatie: Utrecht
- Docent: dr. Anneke Vinke
- Kosten: € 330
- Cursuscode: A2409
Docent
Voor wie
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Vaktherapeut
- Vaktherapeut (speltherapie)
Accreditaties
Accreditatie: NIP, NVO, Register Vaktherapie, Registerplein, SKJ
Lees meer over de accreditatiesJe ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
Hoe komen we vanuit het narratief in het spel naar het herkennen van en omgaan met lichamelijke signalen, sensaties en triggers? Hoe relateer je wat je ziet aan gehechtheidservaringen en meegemaakt trauma? Op basis hiervan kun je het lichaam aanboren als hulpbron voor regulering en verwerking. In deze training krijg je hiertoe handvaten en leer je enkele lichaamsgerichte interventies toe te passen.
Wat leer je?
In deze cursus verrijk je je kennis op het gebied van:
- ontwikkeling van het stresssysteem, gehechtheid en trauma (polyvagaaltheorie van Stephen Porges; neurosequentieel model van therapeutisch handelen van Bruce Perry)
- het spectrum van trauma (Bruce Perry)
- de taal van het lichaam, somatische hulpmiddelen (Pat Ogden)
- herkennen (waarnemen) van fysieke signalen bij het kind en deze kunnen koppelen aan de staat van het zenuwstelsel en aan gehechtheid
- regulerende lichaamsgerichte interventies kunnen inzetten om het kind te stabiliseren
- fysieke interventies in het spel oefenen die het lichaamsbewustzijn van het kind vergroten
Inhoud
We starten met spel, spelontwikkeling en de theorie van het stresssysteem in relatie tot gehechtheidsontwikkeling en trauma. De polyvagaaltheorie komt aan bod waarbij we de fysieke verdedigingssystemen langslopen (friend-flock-fight-flight-freeze-flag-faint). Je krijgt handvatten om te herkennen in welke staat het stresssysteem van het kind zich bevindt en hoe kinderen daar op kunnen reageren. Je krijgt theoretische kennis en oefent met elkaar. In de oefeningen ervaar je hoe de theorie zich laat vertalen naar het eigen stresssysteem.
We gaan vervolgens in op de taal van het lichaam en bespreken de ontwikkeling van fysieke patronen en hoe deze zichtbaar worden in het lichaam. Vanuit de context van spel en het spel-verhaal, worden korte interventies aangereikt en geoefend. Hiermee vergroot ook je eigen lichaamsbewustzijn. We zorgen dat je het geoefende kunt toepassen in de spelkamer en het lichaamsbesef van het kind expliciet wordt aangesproken. Dit maakt het mogelijk om fysiek te reguleren en somatische hulpmiddelen te ontwikkelen. Regulatie van het kind bevordert de effectiviteit van je behandelsessies natuurlijk aanzienlijk. Bovendien kan het kind de hulpbronnen vervolgens ook buiten de spelkamer gebruiken.
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
Incompany en groepskorting
De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.
Accreditatie & Erkenning
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Is aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog- Is aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist- Is aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog- Is aangevraagd
- Registerplein - Registratie Sociaal Professionals- Is aangevraagd
- SKJ hbo - Herreg. Jeugdzorgwerker/Jeugd- en gezinsprofessionals- Is aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog- Is aangevraagd
- (Her)registratie Vaktherapeut - Register Vaktherapie- Is aangevraagd
Literatuur & Benodigdheden
- Ogden, P. & Fisher, J. (2017). Sensorimotor Psychotherapy. Eeserveen: Uitgeverij Mens!
- Perry, B. & Winfrey, O. (2021). Wat is je overkomen. Amsterdam: Het spectrum
- Swinnen, L. (2021). Activeer je Nervus Vagus. Amsterdam/Leuven: Lannoo
- Perry, B.D. & Dobson, C.L (2013) Treating Complex Traumatic Stress Disorders in Children and Adolescents: Scientific Foundations and Therapeutic Models. In: Ford, J.D. & Courtois, C.A. (2013) (eds.)Treating Complex Traumatic Stress Disorders in Children and Adolescents, pp.249-260 New York: Guildford Press (11 pg)
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Docent
Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!
Heb je vragen over deze opleiding of cursus?
Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A2409 zodat we je snel kunnen helpen.
030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl