Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) reageren anders op prikkels dan anderen. In deze cursus leer je gedrag analyseren, interpreteren en vertalen naar kansen en kwetsbaarheden vanuit zowel cognitieve als modulatie denkkaders. Je verwerft kennis en inzicht ten aanzien van zintuigen en de verschillende behandelmogelijkheden. Dit helpt je om beter aan te sluiten bij wat het kind nodig heeft en een specifieker interventieplan te maken.
Het kijken naar sensorische informatieverwerkingsproblemen bij kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) is binnen de ggz op dit moment nog niet vanzelfsprekend. In de klinische praktijk worden problemen in de sensorische hypo- en hyperresponsiviteit en de verwerking van zintuiglijke informatie bij kinderen met ASS frequent beschreven. In het dagelijks leven kunnen deze van invloed zijn op het gedrag, de beleving en daarmee het functioneren van het kind in zijn omgeving. Kinderen met ASS reageren vaak significant anders op sensorische stimuli dan kinderen zonder ASS. Hierdoor ontstaan misverstanden in communicatie met de omgeving en wordt het gedrag van kinderen met ASS niet altijd passend uitgelegd. Het kijken naar prikkelverwerking vraagt om een brede, wellicht andere kijk op prikkelverwerking en daaruit voortvloeiend gedrag. Daarnaast zien we bij deze doelgroep uitzonderlijke zintuiglijke talenten, zoals supergedetailleerd kunnen waarnemen, beelden kunnen onthouden tot in de kleinste details of muziek kunnen reproduceren zonder muzikale achtergrond terwijl andere dingen in het dagelijks leven hun bijna onbegrijpelijk lastig afgaan.
In de cursus verwerf je kennis en inzicht ten aanzien van zintuigen en de verschillende interventies waardoor je beter aan kunt sluiten bij wat het kind nodig heeft en een specifieker interventieplan kunt maken (dus ook weet waar je naar kunt doorverwijzen).
De cursus is ontwikkeld in samenwerking met Karakter en Anders Kijken naar Kinderen.
Sensorische informatieverwerking bij kinderen met autisme (B2259)
Inschrijven is niet (meer) mogelijk
- Inhoud
Wat leer je?
- Je verwerft kennis van de zintuigen en zintuiglijke informatieverwerking gerelateerd aan kinderen met ASS.
- Je kunt de zintuiglijke prikkelverwerking bij kinderen met ASS analyseren, interpreteren en beschrijven en deze vertalen naar kansen en kwetsbaarheden in het gedrag en het functioneren van het kind in zijn omgeving.
- Je hebt geoefend in het leren zien, observeren, uitvragen, interpreteren en analyseren van problemen én kansen.
- Op basis van klinisch redeneren, evidence en best practice kun je de interventie mede afstemmen op het sensorische profiel van het kind en een fase interventieplan maken.
- Je bent je meer bewust van je eigen sensorisch profiel en de invloed daarvan op het kind (en de ouders).
- Je bent op de hoogte van behandelmogelijkheden – wat je zelf als psycholoog/orthopedagoog kunt doen en wat mogelijkheden zijn van andere disciplines
- Je kunt een zintuiglijk prikkelprofiel en een fase interventieplan opstellen.
- Je herkent de mogelijkheden en de valkuilen bij de behandeling en begeleiding van zintuigelijke prikkelverwerking.
Werkwijze
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- ASS in de DSM-5: onderscheid en overlap ontwikkelingsstoornissen
- propriosensoren, exterosensoren en interosensoren zintuigen gerelateerd aan ASS
- analyseren van de sensorische omgeving van het kind
- observeren en analyseren van problemen in de (sensorische) informatieverwerking bij autisme
- kansen vanuit de sensorische voorkeuren van het kind in kaart brengen
- ontwikkelen van een fase interventieplan
- Theory of Mind, centrale coherentie, executieve functies in relatie tot zintuiglijke prikkelverwerking
- neurobiologische/fysiologische verklaringsmodellen
- ontwikkelen van fase interventieplan en dit afstemmen op het sensorisch profiel van het kind
- relatie leggen tussen problemen in de prikkelverwerking en gedrag thuis en in de schoolsituatie
- sensorische materialen en middelen die op de markt zijn kritisch analyseren en op basis van evidence en best practice de ouders weloverwogen adviseren in het gebruik ervan
- bottom up en top down benadering in de begeleiding van kinderen met ASS
- ondersteunende maatregelen en/of cognitieve gedragstherapie
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- Datums
Omvang
3 vrijdagen van 9.30-16.30 uurDatums
volgen zo spoedig mogelijkLocatie
Utrecht - Accreditatie
- NIP - Registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog12 uur behandeling, 6 uur diagnostiek, 18 uur extra literatuurstudie - Wordt aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en Jeugdpsycholoog18 uur - Wordt aangevraagd
- NVO - Registratie Orthopedagoog-Generalist12 uur behandeling, 6 uur diagnostiek, 18 uur extra literatuurstudie - Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-Generalist18 uur - Wordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie basis orthopedagoog18 uur - Wordt aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en Orthopedagoog18 uur - Wordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Gz-psycholoog BIG
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Docenten
- LiteratuurAanbevolen (maar niet verplichte) literatuur:
- Dunn, W. (2013). Leven met sensaties (1e druk). Pearson Benelux B.V. ISBN: 9789026522598
- Van Berckelaer-Onnes, I. (2012). Autisme in school: een passend aanbod binnen passend onderwijs (1e druk). Amsterdam: Boom Uitgeverij. ISBN: 9789461055873
- Reviews