Alert op adoptie in diagnostiek en behandeling van volwassenen  (B2559)

Aandacht voor afstand en adoptie in diagnostiek en hulpverlening

€ 320

Inschrijven

Mogelijk t/m 9 oktober 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Uit onderzoek weten we dat er in adoptiegezinnen, vaker dan in biologische gezinnen, een beroep wordt gedaan op zorg, zowel door ouders als kinderen. Hoe neem je de impact van adoptie op de hulpvraag goed mee in je diagnostiek en behandeling? Je krijgt praktische handvatten om adoptiespecifieke thema’s aan bod te laten komen en de impact van afstand en adoptie in te schatten in relatie tot de hulpvraag van je client.
 
  • Inhoud

    In Nederland wonen anno 2025 naar schatting 40.000 interlandelijk en circa 18.000 binnenlands geadopteerden. Hoewel adoptie juridisch vaak als afronding wordt beschouwd, toont wetenschappelijk onderzoek overtuigend aan dat het psychologisch een levenslang doorwerkend proces is. Vroegkinderlijke ervaringen, Early Life Stress en trauma kunnen tot in de volwassenheid invloed uitoefenen op de psychische gezondheid van geadopteerden. Deze dynamieken worden in de praktijk echter lang niet altijd meegenomen in diagnostiek en behandeling wanneer volwassenen zich aanmelden voor hulpverlening.

    Er bestaat geen aparte classificatie voor adoptie in de DSM-5-TR. Toch blijkt uit diverse studies dat adoptiegerelateerde thema’s, zoals verlies, hechting, identiteit en culturele heroriëntatie, een bepalende rol kunnen spelen in de presentatie van klachten. Onderzoek toont aan dat internationaal geadopteerden een verhoogd risico op suïcidaal gedrag hebben, en uit meta-analyses blijkt dat de prevalentie van depressieve stoornissen, angststoornissen en persoonlijkheidsstoornissen verhoogd is in deze groep.

    Naast klachten die in de DSM-5-TR te classificeren zijn, is er een scala aan thema’s die extra of anders impact hebben op het leven van geadopteerden: verlies, afwijzing, schuld en schaamte, identiteit, controle, hechting, intimiteit, cultuur, discriminatie en het gevoel “ergens bij te mogen horen”. De cursus biedt handvatten om deze thema’s te herkennen, bespreekbaar te maken en op te nemen in de diagnostiek en behandeling.

    Van wetenschap naar hulpverlening: adoptie-alerte benadering in de praktijk

    Het is essentieel dat hulpverlening aan geadopteerden niet alleen symptoomgericht, maar ook contextbewust en ontwikkelingssensitief is. De adoptie-alerte benadering betekent dat afstand en adoptie structureel worden meegenomen in de klinische blik en behandelplanning. Deze benadering sluit nauw aan bij bevindingen uit onderzoek die onderstrepen dat geadopteerden langdurig behoefte hebben aan steun op maat.

    Wat leer je?

    Kennis

    • Kennis en inzicht in de maatschappelijke en historische context
    • Kennis van de impact en gevolgen van afstand- en adoptiegerelateerde thema’s op ontwikkeling, opvoeding en relaties
    • Herkennen van adoptiethema’s in DSM-5-TR classificaties
    • Inzicht in adoptie-specifieke diagnostiek en interventies
    Vaardigheden
    • Casusconceptualisatie maken op basis van adoptie-alerte benadering
    • Kiezen van passende interventies afgestemd op verlies, hechting, trauma en identiteit
     
    Attitude
    • Adoptie-alertheid in behandelingen en samenwerking
    • Contextuele en cultuursensitieve blik meenemen

    Werkwijze

    • Afstand en adoptie in maatschappelijke context
    • Wat weten we uit onderzoek en ervaringen van geadopteerden m.b.t levensloop en hulpvragen van geadopteerden en hun gezinsleden
    • Welke thema’s zijn in relatie tot afstand en adoptie belangrijk en hoe beoordeel je deze in relatie tot bekende DSM-5TR classificaties.
    • Welke diagnostische instrumenten kunnen worden gebruikt, hoe maak je een casusconceptualisatie en hoe kies je interventies, waarbij de volgorde van interventies aan de orde komt.

    In de kennisoverdracht worden theorie en praktijk met elkaar verbonden. Daarbij wordt casuïstiek ter illustratie ingezet en ondersteund met beeldmateriaal en korte oefeningen.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    De cursus wordt afgerond met een eindopdracht in de vorm van een casusbeschrijving.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datum
    Donderdag 13 november 2025 van 09:30-16:30

    (Omvang 6 uur)

    Locatie: Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Orthopedagoog-generalist BIG
    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    Ook psychiaters en artsen zijn van harte welkom om deel te nemen.

  • Docenten
    dr. Anneke Vinke

    dr. Anneke Vinke

    Dr. Anneke JG Vinke is BIG geregistreerd als GZ-psycholoog en Orthopedagoog Generalist. Zij werkt sinds 1992 in het veld van interlandelijke adoptie promoveerde op een proefschrift over de beoordeling van aspirant adoptie ouders. Naast haar onderzoek, specialiseerde zich in het klinisch en diagnostisch werken met geadopteerden en hun gezinsleden. Vanaf 2006 werkt zij vanuit haar eigen praktijk in Bilthoven nagenoeg uitsluitend met geadopteerden van alle leeftijden. Voorts is zij als gastmedewerker verbonden aan de Master forensische pedagogiek en gezinshulpverlening van de Universiteit Leiden en lid van de redactieraad van het internationale peer reviewed tijdschrift Adoption Quarterly. Zij verzorgt regelmatig lezingen, trainingen en bijscholingen met name op het gebied van diagnostiek en behandeling bij adoptie, pleegzorg, trauma en gehechtheid.Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
  • Reviews