Lichamelijke aspecten van trauma en gehechtheidsproblematiek  (D2449)

(Neuro)biologische factoren in de diagnostiek en behandeling van volwassenen

€ 890

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 2 mei 2024,
tenzij eerder vol

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hechting ligt aan de basis van psychische gezondheid én van een goede therapeutische relatie. Deze cursus geeft je inzichten, ervaringen en technieken die je helpen bij de behandeling van mensen met ernstig trauma in hun voorgeschiedenis. Je wordt je bewust van de impact van de emotionele reacties van je cliënten op jou en krijgt handvatten om daarmee om te gaan.
 
  • Inhoud

    ‘De cursus wordt gegeven door een vakkundige docent en bevat een goede integratie van theorie en praktijk’

    Oud-deelnemer

    Gezond psychisch functioneren vraagt een adequate interactie met de externe wereld en regulering van alle interne belevingen, waaronder emoties. Psychisch functioneren en disfunctioneren is biologisch verankerd en zichtbaar in reactiepatronen, beweging en houding.

    Vanaf het allereerste leven zijn we in interactie met onze binnen- en buitenwereld. De primaire verzorgers, met wie we de eerste hechtingsrelaties aan gaan, helpen ons een weg te vinden in alle nieuwe prikkels door een primair non-verbale dialoog. Deze niet- talige dans van wederzijdse beïnvloeding blijft ons hele leven actief, ook als er sprake is van incidentele of langdurige onveiligheid. In trauma, of dat nu hechtingstrauma, ontwikkelingstrauma, vroegkinderlijk trauma, chronisch of incidenteel trauma is, overschrijdt de grootte van de prikkels het vermogen om deze te verwerken. Evolutionaire oude mechanismen worden in stelling gebracht om te overleven. Dit is waarmee onze cliënten bij ons komen. Dit is waarmee ze in onze kamer zitten en ons beïnvloeden. En wij, met onze eigen biologische bagage, behandelen onze cliënten met specifieke behandeltechnieken. Maar hoezeer laten we ons door hen beïnvloeden, merken we dat op en zo ja, wat doen we ermee?

    De cursus behandelt onder andere de volgende onderwerpen:

    • emoties en hun functie in het dagelijkse leven
    • het autonome zenuwstelsel, polyvagus theorie
    • gehechtheid, het belang van vroege gehechtheidsrelaties voor het ontwikkelende brein
    • affectregulatie als kernbegrip, met aandacht voor de interacties binnen het gezin die hiervoor de basis vormen
    • neurobiologische afweermechanismen en overlevingsstrategieën, bron van hulp en klachten
    • lichamelijke reacties en het non-verbale geheugen
    • de rol van spiegelneuronen in gehechtheid
    • leren kijken; er valt heel veel te zien als je kijkt
    • vroege gehechtheidsrelaties en hun verband met hechtingsstijlen en copingstrategieën op volwassen leeftijd
    • mentaliseren: de rol van gehechtheid bij het ontwikkelen van mentaliserend vermogen. De relatie tussen mentaliserend vermogen en empathie
    • overdracht en tegenoverdracht in het kader van vroege gehechtheidsrelaties: de gehechtheidservaringen van de therapeut en de begrenzing van wat bereikbaar is in therapie vanuit de mogelijkheden en beperkingen van de therapeut
    • de ‘non-specifieke factor’ in psychotherapie in het kader van gehechtheid, trauma en de neurobiologische reacties van zowel therapeut als cliënt
    • de therapeut als veilige ouder, geraakt maar niet ontregeld door het verhaal van zijn/haar cliënt en het vermogen tot mentaliseren van de therapeut

    Wat kun je verwachten?

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wat leer je?

    • Je raakt vertrouwd met gehechtheidtheorieën en hun belang voor de therapeutische relatie, zowel waar het om de patiënt als om jezelf gaat.
    • Je krijgt inzicht in het belang van vroeg trauma en hechtingervaringen bij psychische disfunctioneren in het volwassen leven.
    • Je krijgt inzicht in de klinische betekenis van neurobiologische concepten als de polyvagus theorie en spiegelneuronen
    • Je leert te kijken naar lichamelijke veranderingen door traumata in de voorgeschiedenis en hoe dit de vrijheid in het hier en nu beperkt
    • Je verwerft inzichten, ervaringen en technieken die het behandelen van mensen met ernstig trauma in hun voorgeschiedenis kan faciliteren.
    • Je wordt meer bewust van de impact van de emotionele reacties van jouw patiënten op jezelf als therapeut, en je krijgt handvatten aangereikt hoe hier mee om te gaan

  • Datums
    Lesdata

    Datums

    Vr. 31 mei 9:30 - 16:30, Utrecht
    Ma. 24 juni 9:30 - 16:30, Utrecht
    Ma. 8 juli 9:30 - 16:30, Utrecht

    (Omvang: 21 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    Om aan deze cursus deel te nemen is het een strikte vereiste dat je behoort tot de doelgroep zoals vermeld: je bent Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog NIP, Systeemtherapeut of Psychiater. Het is, daarnaast, een strikte vereiste dat je werkzaam bent in een behandelsetting.

  • Docenten
    drs. Milka van Est

    drs. Milka van Est

    Milka van Est is psychiater en gecertificeerd Sensorimotor therapeut. De splitsing tussen lichaam en geest heeft haar altijd bevreemd. “We hebben geen lichaam, we zíjn een lichaam”. Ze is werkzaam in haar vrijgevestigde psychotherapie praktijk voor complex trauma en dissociatieve problematiek. Tevens is zij voorzitter van SPIPA-NL, de Nederlandse vereniging voor Sensorimotor Psychotherapy.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Wallin, D. J. (2010). Gehechtheid in psychotherapie. Uitgeverij Nieuwezijds; ISBN 9789057123023
    • Kolk, B. van der (2022). Traumasporen in lichaam, brein en geest. Uitgeverij Mens! ISBN 9789463160827

    Aanbevolen literatuur:
    • Ogden, P. (2006). Trauma en het lichaam. Een sensomotorische benadering van psychotherapie. – (vertaling 2020) Uitgeverij Mens!  ISBN: 9789463160469
    • Vermetten, E., Kleber, R. & Van der Hart, O. (2020). Handboek Posttraumatische stressstoornissen. De Tijdstroom Uitgeverij. ISBN: 9789024432554
    • Lacoboni, M. (2008. Het spiegelende brein. Uitgeverij Nieuwezijds; ISBN-13: 978 90 5712 276 7

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
  • Reviews
    Reviews