Datum:

Kosten: Gratis

Mogelijk t/m 30 september 2023

Je krijgt bericht als er plaats vrijkomt. Bij veel belang­stelling proberen we extra datums te plannen.

Praktijkopleidersmiddag  (POM23)

Donderdag 5 oktober 2023

Tijdens deze praktijkopleidersmiddag maak je kennis met enkele topdocenten uit onze BIG-opleidingen die je meenemen in de actuele ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Wat speelt er zoal rond de P-opleidingen? Hoe kies je de juiste opleidingskandidaat? Hoe draagt het Programma APV bij aan oplossingen voor actuele problemen in de ggz? Dat en meer tijdens deze inspirerende praktijkopleidersmiddag. Wees welkom!
 

Feiten

  • Omvang: donderdag 5 oktober 2023 van 13.00 - 17.00 uur
  • Datum: 5 oktober 2023
  • Locatie: Oudenoord 6, Utrecht
  • Sprekers: dr. Anika Bexkensdrs. Marit Biermandr. Indra Boedjarathdrs. Pieter Dingemansedr. Anton Hafkenscheiddrs. Sanne Kriensdr. Barbara Montagnedrs. Antoinet OostindiërAad SchoenmakersJan van Deldendrs. Anne Varvikdrs. Astrid WestenbroekElsbeth Zandee MSc
  • Sprekers

  • Kosten: Gratis
  • Cursuscode: POM23

Voor wie

  • Orthopedagoog-generalist BIG
  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
Lees de volledige doelgroepinformatie
Orthopedagoog-generalist BIG, Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG en Klinisch neuropsycholoog BIG

P-opleiders, praktijkopleiders, werkbegeleiders en supervisoren verbonden aan de RINO Groep

Accreditaties

Accreditatie: FGzPt

Lees meer over de accreditaties

Programma

 

13.00 uur Welkom en introductie
  Door gabe van der Zee, bestuurder RINO Groep  
13.05 uur RINO Talk:  Evidence based practice
Nut en noodzaak in de dagelijkse praktijk
  door Anika Bexkens
13.30 uur  Eerste ronde keuzeworkshops
14.45 uur Pauze
  Meet-up: netwerkbijeenkomsten
15.30 uur  Tweede ronde keuzeworkshops
16.45 uur  Afsluiting & borrel

Voorafgaand aan de praktijkopleidersmiddag:
10.00 - 11.30 uur   Opleidingscommissie GZ Utrecht, Leiden/Rotterdam. Inschrijven kan op deze pagina.


 

Workshops:

Het goed selecteren van opleidingskandidaten is een zeer belangrijke basis voor een geslaagd opleidingstraject. Tijdens deze workshop behandelt Jan van Delden allereerst de valkuilen en nadelen van het “klassieke” interview, waarvan de voorspellende waarde tekort schiet. Allerlei gebruikelijke interviewvragen zoals ‘waarom zouden we jou moeten kiezen’, ‘wat maakt dat jij de geschikte kandidaat bent’, ‘wat zou je doen in de situatie dat…’ leiden onherroepelijk tot slimme en sociaal wenselijke antwoorden die weinig of niets zeggen over wat de kandidaat in werkelijkheid voor gedrag zal laten zien.
Vervolgens staan we uiteraard stil bij het alternatief: de vragen die leiden tot een helder en betrouwbar antwoord op de vraag of de kandidaat geschikt is voor de functie c.q. het opleidingstraject.
 
Een fascinerende workshop waarin je in korte tijd de methodiek leert én oppakt.
 
Let op. Deze workshop wordt gegeven in een kleine groep, zodat je zelf met deze methodiek ervaring opdoet. De workshop bestaat uit 2 delen. Kies je voor deze workshop, dan kun je verder geen andere workshop meer volgen.
 
 
Workshopdocent
Dhr. Jan van Delden is een ervaren trainer op het gebied van werving en selectie, werkzaam geweest bij LTP, bureau voor personeelsselectie, loopbaanbegeleiding en training. Afhankelijk van de groepsgrootte wordt er eventueel een tweede trainer ingezet.

De ggz verkeert in woelige tijden. Om cliënten zo goed mogelijk te kunnen blijven helpen moeten hulpverleners makkelijker kunnen inspelen op veranderingen in het werkveld. Het is daarom belangrijk dat opleidingen voortdurend aansluiten bij de behoefte van de maatschappij en dat professionals worden getraind in behandelmogelijkheden, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen. Dat betekent onder andere: flexibelere psychologische vervolgopleidingen. Binnen het programma Adaptieve Psychologische Vervolgopleidingen wordt hier invulling aan gegeven.
 
Tijdens deze interactieve workshop wordt na een kort overzicht van het APV stilgestaan bij de herschreven visie en missie Opleiding KP K&J en leerlijnen: Wat zijn die leerlijnen dan precies? Wat is nieuw? Wat is hetzelfde? Wat betekent dit voor de opleiding; het cursorisch onderwijs en voor de opleiding in de praktijk?
 
 
Workshopdocent
Drs. Astrid Westenbroek is klinisch psycholoog en Directeur Behandelzaken bij Karakter, een Academisch Centrum in de Kinder-& Jeugdpsychiatrie. Zij is al vele jaren actief in de opleiding: eerder als opleider en plaatsvervangend opleider bij het UMC Utrecht en Karakter, ook nu nog als werkbegeleider/supervisor, als jaargroepopleider en als hoofddocent Diagnostiek bij de KP-opleiding K&J. Zij heeft vanuit de curriculum commissie KP K&J meegedacht aan het herschreven visiedocument Opleiding KP K&J tijdens de eerste fase van het APV.
 

Sociaal veilige werk- en leeromgevingen staan volop in de aandacht. Denk aan: The voice, Ajax, Studio Sport, De Tweede Kamer, etc. Wordt hier in de opleidingen voldoende aandacht aan besteed? Is er sprake van een sociaal veilige leeromgeving?
 
In deze workshop krijg je een toelichting op de relevante kaders vanuit de wet- en regelgeving, maar kijken we vooral ook naar wat dit in de praktijk betekent voor jouw werksituatie waarin je opleidelingen begeleidt. Aan de hand van interactieve werkvormen en uitdagende dilemma’s krijg je inzicht in hoe het nu in jouw organisatie is geregeld, wat er eventueel verbeterd kan (of moet) worden en wat jouw rol daarin kan zijn.
 
Workshopdocent
Dhr. Aad Schoenmakers is sinds 2012 actief als gecertificeerd vertrouwenspersoon. Hij heeft brede ervaring in diverse branches, geeft trainingen aan en begeleidt intervisies voor vertrouwenspersonen. Daarnaast is hij actief in de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen. Vanuit zijn theoretische kennis en vooral vanuit zijn praktische ervaringen heeft hij een heldere kijk op de “do’s and don’ts” voor opleidingsinstellingen, begeleiders en opleidelingen.

Als zorgprofessional heb je goed geleerd voor anderen te zorgen. Waarschijnlijk heb je jezelf deze expertise al jong aangeleerd, waardoor een beroep in de zorg dan een vanzelfsprekende keuze lijkt. Vanuit deze natuurlijke gedrevenheid wordt zelfzorg vaak vergeten. 

Zorgprofessionals lopen meer risico op het zelf ontwikkelen van psychische problematiek. Tijdens deze interactieve workshop neemt Antoinet Oostindiër je mee in de risico’s en valkuilen van het vak als therapeut, als ook in de kracht en voordelen.
 
 
Workshopdocent
Drs. Antoinet Oostindiër is huisarts n.p. en psychiater. In 2013 is zij een eigen SGGZ-instelling gestart, genaamd AerreA. Op een boerderij biedt zij met een team van 14 collega’s zorg aan collega’s met psychische problematiek. Ook preventieve en coachingstrajecten, waaronder ervaringsleren en non-verbale therapie, zijn een onderdeel van het aanbod.

Inhoudelijk staan we er allemaal achter: opleiden op meerdere werkplekken zorgt ervoor dat je echte generalisten opleidt. Hoe organiseer je dat dan? Waar moet je het allemaal over hebben als je in samenwerking opleidt en waar moet je rekening mee houden?
 
Tijdens deze workshop nemen drs. Sanne Kriens en drs. Pieter Dingemanse je mee in het proces naar een samenwerking toe. Ze bespreken de verschillende manieren waarop je kan samenwerking en hebben heel veel spannende en verrassende situaties meegemaakt, waarvoor jullie met elkaar kunnen kijken naar oplossingen.
 
 
Workshopdocenten
Drs. Pieter Dingemanse is P-opleider bij Altrecht. Daarnaast werkt hij als klinisch psycholoog bij Altrecht angst en stemming. Hij is supervisor Gedragstherapie (VGCt); Systeemtherapie (NVRG) en Emotionally Focused Couple therapy (EFT). Hij is tevens bestuurslid bij de FGzPt en het LPO en voorzitter stichting EVC.
 
Drs. Sanne Kriens is klinisch psycholoog en werkt als P-opleider bij Mentaal Beter en HSK. Ze is Supervisor VGCt, plaatsvervangend hoofdopleider GZ bij RCSW en bestuurslid bij het LPO.
 

Toekomstbestendig opleiden kan niet zonder de huidige professional. De opleiders in de praktijk spelen een hoofdrol in het vormgeven van het praktijkgedeelte van de opleiding voor de toekomstige professionals. Binnen het APV programma is er daarom aandacht voor de opleiders. In de werkgroep professionalisering praktijkopleiders wordt de kwaliteit van praktijkonderwijs geborgd en daarnaast gewerkt aan een volgende stap, passend bij de competentieprofielen die er zijn opgesteld.
 
Deze workshop bestaat uit twee delen. In het eerste gedeelte word je geïnformeerd over de laatste stand van zaken binnen deze werkgroep, zoals over de competentieprofielen die in fase 1 van het APV zijn opgesteld. In het tweede gedeelte gaan dr. Barbara Montagne en drs. Marit Bierman graag met je gesprek over wat er is en wat er nodig is om de gewenste volgende stap te kunnen zetten.
 
Workshopdocent
Dr. Barbara Montagne werkt als klinisch psycholoog bij GGz Centraal. Zij is als boegbeeld transdiagnostiek en innovatie verbonden aan het Centrum voor Psychotherapie van GGz Centraal. Zij is verantwoordelijk voor het diagnostisch proces en het opzetten van het wetenschappelijk onderzoek en innovatie binnen het CvP. Daarnaast is Barbara hoofd van de onderzoekslijn persoonlijkheidsstoornissen en richt zij zich op het op de kaart zetten van innovatie GGz Centraal breed. Zij is gedreven om experimenteren, leren en innoveren een plek binnen de zorg te geven.
Drs. Marit Bierman is klinisch neuropsycholoog. Zij is werkzaam als hoofd psychodiagnostiek en P-opleider bij GGz Centraal Fornhese. Daarnaast is Marit hoofddocent diagnostiek van de opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog regio Utrecht, differentiatie kinderen en jeugd.

Rollenspellen en exposure zijn een onmisbaar onderdeel van de gereedschapskist van een opleideling tot psycholoog. Virtual Reality verrijkt deze gereedschapskist door de buitenwereld in de behandelkamer te brengen en onbeperkt te kunnen oefenen. Veel instellingen beschikken over Virtual Reality apparatuur, zodat de opleidelingen deze kunnen inzetten.
 
In deze workshop maak je kennis met hoe echt je lijf de Virtual Reality (VR) omgeving ervaart en hoe gemakkelijk het is om het te bedienen. Met deze ervaring kun je de opleideling van de toekomst het beste begeleiden en weet je hoe je Virtual Reality kunt inzetten in behandelingen.
 
 
Workshopdocent
Drs. Elsbeth Zandee is Gz-psycholoog in opleiding tot specialist bij GGZ Delfland. Sinds 2014 is zij betrokken bij VR-behandelingen en ze verricht onderzoek naar VR. Ook geeft ze trainingen om behandelaren de mogelijkheid te geven om met VR te werken. Elsbeth is betrokken bij het implementeren van VR bij verschillende groepsbehandelingen en helpt mee bij het opzetten van een landelijk netwerk voor alle VR-behandelaren en onderzoekers in Nederland.
Drs. Anne Varvik is Gz-psycholoog bij het FACT en DEPT (Delflands Eerste Psychose Team) in Delft, en werkt sinds 2018 ook bij het Virtual Reality team van GGZ Delfland. Naast VR bij angst en psychose in te zetten, merkte ze dat VR ook goed past en effectief is bij andere soorten problematiek. Denk aan emotieregulatie-problemen, verslaving, trauma, ASS en ADHD.

Mensen kunnen discriminatie en uitsluiting ervaren op basis van hun huidskleur, vanwege hun religie, etniciteit of seksuele geaardheid of andere diversiteitskenmerken. De psychische impact van deze ervaringen varieert van enige kwetsing tot traumatisering. Soms zijn die uitsluitingsmechanismen duidelijk merkbaar en benoembaar, zoals een racistische uiting. En soms zijn ze systemisch ingebed en is het moeilijker om er de vinger op te leggen, zoals het hanteren van de (culturele) normen van de meerderheidsgroep op alle mensen. Om deze in- en uitsluitingsmechanismen te herkennen, te begrijpen en te hanteren is kennis en inzicht nodig in de eigen en maatschappelijke opvattingen over racisme, discriminatie en uitsluiting.
 
In deze interactieve workshop wordt ingegaan op hoe in- en uitsluitingsmechanismen een rol kunnen spelen in het contact tussen cliënt en hulpverlener en hoe daarmee om te gaan. Met andere woorden, wat zijn valkuilen in ons vak die tot discriminatie leiden? Wat doet het westers denken, dat centraal staat in onze huidige opvatting van de geestelijke gezondheid, met onze perceptie als professional? Welke mechanismen van afweer, overdracht en tegenoverdracht spelen een rol binnen het systemisch racisme? Hoe hier bewust van te worden en het bespreekbaar te maken? Hoe met het ongemak om te gaan?
 
Workshopdocent
Dr. Indra Boedjarath heeft zich als gz-psycholoog/psychotherapeut toegelegd op de interculturele hulpverlening. Indra is werkzaam als vrijgevestigde en bij Familysupporters en ze was directeur van Mikado, het landelijk kenniscentrum interculturele zorg. Regelmatig verzorgt zij publicaties, lezingen, trainingen en colleges over interculturele hulpverlening. Ze is gepromoveerd op het onderwerp suïcide en cultuur.

De marktwerking is van grote invloed geweest op de werkwijze van de ggz. Leidend zijn de sterk afgebakende protocollaire behandelingen, gebaseerd op streng gecontroleerde wetenschappelijke studies. De vrijblijvendheid en soms regelrechte willekeur die de voormalige ggz kenmerkten hebben terecht moeten plaatsmaken voor een meer toetsbare en beheersbare zorg.

Tegelijkertijd staat de maatschappelijke reputatie van de ggz onder druk. De sector wordt door patiënten, naastbetrokkenen en verwijzers in toenemende mate als ontoegankelijk, log en star ervaren. Veel grote ggz-aanbieders werken aanbod-gestuurd en laten patiënten hooguit de keuze tussen minder dan een handvol merknaambehandelingen. Steeds meer hulpverleners en wetenschappers voelen hierover hetzelfde onbehagen als de patiënten. Zij pleiten voor een ggz die het zorgaanbod (weer) afstemt op de behoefte van de patiënt. Dit zou de efficiëntie en effectiviteit van de ggz weleens ten goede kunnen komen.
​​​​​
De opzet van het onderwijs in de ggz zal de beweging om de mens (weer) als primair vertrekpunt te nemen moeten volgen. Niet alleen naar de persoon van de patiënt, maar ook naar de persoon van de opleideling moet (nog) meer aandacht uitgaan. Een interpersoonlijke visie op psychopathologie, op psychotherapie en op opleiden kan de postacademische beroepsopleidingen een overkoepelend kader bieden om deze draai te maken. In deze workshop gaan we in gesprek over de voor- en nadelen van het persoonsgericht opleiden in een veranderende ggz.  


Workshopdocent
Dr. Anton Hafkenscheid is als klinisch psycholoog/psychotherapeut verbonden aan het Sinaï Centrum. Daarnaast is hij o.a. docent bij de RINO Groep, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Katholieke Universiteit Leuven. Anton heeft jarenlang geëxperimenteerd met monitorinstrumenten voor systematische zelfreflectie en is tevens veelgevraagd spreker over de betekenis van de therapeutische relatie.

BoPP West Nederland
BoPP Midden Nederland
Stichting PaON

Doelgroep

P-opleiders, praktijkopleiders, werkbegeleiders en supervisoren verbonden aan de RINO Groep

Inhoud

Tijdens deze praktijkopleidersmiddag maak je kennis met enkele topdocenten uit onze BIG-opleidingen die je meenemen in de actuele ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Wat speelt er zoal rond de P-opleidingen? Hoe kies je de juiste opleidingskandidaat? Hoe draagt het Programma APV bij aan oplossingen voor actuele problemen in de ggz? Dat en meer tijdens deze inspirerende praktijkopleidersmiddag. Wees welkom!

Certificaat

Accreditatie & Erkenning

  • Sprekers: dr. Anika Bexkensdrs. Marit Biermandr. Indra Boedjarathdrs. Pieter Dingemansedr. Anton Hafkenscheiddrs. Sanne Kriensdr. Barbara Montagnedrs. Antoinet OostindiërAad SchoenmakersJan van Deldendrs. Anne Varvikdrs. Astrid WestenbroekElsbeth Zandee MSc
  • Sprekers

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je in voor de wachtlijst.

    Je krijgt bericht als er plaats vrijkomt.
    Bij veel belangstelling plannen we extra data.

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: POM23 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl