Diagnostiek in de generalistische basis-ggz  (A2427)

Kinderen, jeugd en volwassenen, volgens DSM-5

€ 995

Inschrijven is niet meer mogelijk

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe stel je snel en effectief een diagnose in de generalistische basis-ggz? Deze praktische cursus neemt je mee in alle stappen van aanmelding tot en met vaststelling van het behandelplan. Je leert hoe je doelgericht een intake doet met de hulpvraag centraal en hoe je met beperkte informatie komt tot een diagnose en een behandelplan.
 
  • Inhoud

    De eerstelijnszorg en een deel van de tweedelijnszorg vormen vanaf 2014 samen de generalistische basis ggz. Deze kent vier zorgproducten:

    1. kort voor lichte, enkelvoudige maar persisterende stoornissen met een laag risico
    2. middel voor stoornissen van matige ernst, een enkelvoudig of laag complex beeld en laag tot matig risico
    3. intensief voor ernstige problematiek, een enkelvoudig of laag complex beeld en laag tot matig risico
    4. chronisch voor stabiele chronische problematiek, waarbij sprake is van een laag tot matig risico
    Voor het leveren van deze vier producten geldt dat er bij de cliënt sprake moet zijn van een DSM-benoemde stoornis. Afhankelijk van de zorgvraag wordt de cliënt binnen één van deze vier producten behandeld. Voor alle vier de zorgproducten is het van groot belang dat er snel en efficiënt gediagnosticeerd kan worden (DSM-5).

    De vierdaagse cursus richt zich twee dagen op diagnostiek bij kinderen en jeugdigen en twee dagen op diagnostiek bij volwassenen. Centraal staan de praktische benadering, de verschillende mogelijkheden binnen het kader van de GB-GGZ en het snel en efficiënt kunnen diagnosticeren.

    De volgende onderwerpen komen aan de orde:
    • het patroon van het klachtgedrag van cliënt binnen de context van de cliënt en het systeem waarbinnen hij/zij zich beweegt
    • het afnemen van een doelgerichte intake, met de hulpvraag centraal
    • middels diagnostiek en gesprekstechnieken op een snelle en pragmatische wijze komen tot werkhypothesen, behandelplan en interventies
    • het formuleren van diagnostische hypothesen aan de hand van beperkte informatie
    • middels diagnostiek en gesprekstechnieken op een pragmatische wijze komen tot diagnostische hypothesen
    • het samenstellen van een diagnostische testbatterij
    • het interpreteren van resultaten van diagnostische vragenlijsten in het kader van de problematiek van de cliënt
    • het samenvoegen van diagnostische kennis met hulpvraag van de cliënt en het formuleren van behandeldoelen in een behandelplan
    • het kiezen van interventies; welke zijn geschikt binnen de generalistische basis ggz en welke niet?

    Wat kun je verwachten?

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wat leer je?

    In deze cursus maak je kennis met de procedures en handelingen die binnen de generalistische basis ggz verricht (moeten) worden vanaf de aanmelding van een cliënt tot aan het vaststellen van het behandelplan, voor zowel kinderen en jeugdigen als volwassenen.

    Toetsen

    Per cursusdag maak je een praktijkopdracht, die tezamen de toetsing van deze cursus vormen.

  • Datums
    Lesdata

    Omvang

    4 zaterdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    9 en 23 maart, 6 en 13 april 2024

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de toets met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog

  • Docenten
    drs. Tanja van Hengel

    drs. Tanja van Hengel

    Tanja van Hengel is Gz-psycholoog, eerstelijnspsycholoog NIP en mediator. Tanja werk bij ETZorg als GZ-psycholoog en trangender deskundige, bij de afdeling T-cendent, transgender zorg.Lees meer
    Sharon Hermsen MSc

    Sharon Hermsen MSc

    Sharon Hermsen is orthopedagoog en Gz-psycholoog. Zij is werkzaam bij de Psycho Informa Groep en bij De Bascule, Academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie.
     Lees meer
  • Literatuur
    Je dient vantevoren de volgende literatuur gelezen te hebben:

    Voor de kind- en jeugd diagnostiek:
    • Carr, A. (2015, derde druk). Influences on problem development. In The handboek of Child and adolescent clinical psychology. (p 40-78). ISBN: 9781138806139. 
    • Kievit, T., Tak, J. & Bosch, J. (red.) (2014). Handboek psychodiagnostiek voor de hulpverlening aan kinderen en adolescenten (8e druk). Utrecht: Uitgeverij de Tijdstroom. ISBN: 9789058982537
      Voor de volwassen diagnostiek:
    • Derksen, J. & Immens, L. (2016). Psychologische diagnostiek in de GGZ (1e druk). ISBN: 9789080570689
    • Eurelings-Bontekoe, E.H.M. & Snellen, W.M. (2016). Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek (1e druk). Lisse: Swets en Zeitlingen. ISBN: 9789043035644 
    Daarnaast kun je voor de volwassen testen gebruik maken van de gedeeltelijk geautomatiseerde testbatterij van de docente via Telepsy (kosten: 40,- per geteste cliënt, incl. testscoring). De cliënt kan de test thuis op zijn computer invullen, de antwoorden komen automatisch binnen en je krijgt vervolgens een uitdraai met de antwoorden gescoord terug voor het maken van je verslag over de cliënt.
      
  • Reviews
    Reviews