Binnen het werkveld van de jeugdzorg en jeugd-ggz is in toenemende mate vraag naar diagnostische methoden en middelen voor de onderkenning van de psychopathologische vorm van hechtingsproblematiek: verstoorde gehechtheid (RAD en DSED, volgens de DSM-5). Dat deze vraag legitiem is, bewijst onderzoek dat heeft uitgewezen dat de prevalentie van verstoord gehechtheidsgedrag binnen bepaalde risicogroepen (zoals de pleegzorg, jeugd-GGZ en LVB-zorg) substantieel is (10-40 procent). In het diagnostisch proces is het afbakenen van verstoorde gehechtheid van niet-pathologische vormen van onveilige gehechtheid een belangrijk aandachtspunt. Het Disturbances of Attachment Interview (DAI, Smyke & Zeanah, 1999, vertaald door Oosterman & Schuengel, 2004) is een semigestructureerd interview naar verstoord gehechtheidsgedrag, dat afgenomen wordt bij een primaire opvoeder van het kind en goed te gebruiken is als onderdeel van het diagnostisch proces. Het instrument sluit goed aan bij de beschrijving van de DSM-5 criteria voor RAD en DSED, is onderzocht op validiteit en wordt in de meest recente wetenschappelijke onderzoeken naar verstoorde gehechtheid gebruikt.
In deze incompany training is aandacht voor de gedragsuitingen bij de kernconcepten en voor de interviewtechniek om die informatie te achterhalen in het DAI-interview met een opvoeder. Ook is er supervisie bij het uitvoeren en beoordelen van de DAI-interviews. Je leert op betrouwbare wijze werken met dit nieuwe instrument, versterk je jouw diagnostisch proces en ben je beter in staat om verstoorde gehechtheid te onderscheiden van hechtingsproblematiek.
Training Disturbances of Attachment Interview (DAI) (IC256)
Screeningsinstrument voor verstoorde gehechtheid
Inschrijven is niet meer mogelijk
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
Centraal in de training staan interview-, scorings- en codeervaardigheden. Daarnaast komen de volgende onderwerpen aan bod:
- opfrissen gehechtheidstheorie (Bowlby, Ainsworth, Circle of Security)
- concept verstoorde gehechtheid
- gedragssignalen verstoorde gehechtheid
- DAI items die passen bij RAD en DSED
- schaalvorming volgens de DSM-5
- wetenschappelijk onderzoek naar/met DAI
- FAQ DAI scoring en interpretatie
- betrouwbaarheid toetsing
Naast het bestuderen van de literatuur en volgen van de lesdagen dien je rekening te houden met tenminste 6 uur aan klinische praktijkopdrachten per lesdag. De praktijkopdrachten hebben betrekking op het afnemen, scoren en interpreteren van het instrument en het reflecteren op jouw eigen functioneren hierbij.Wat leer je?
Je bent in staat het Disturbances of Attachment Interview (DAI) betrouwbaar af te nemen, te scoren en te interpreteren. Je kunt differentiëren tussen gehechtheidsgedrag en verstoord gehechtheidsgedrag.
Toetsen
Na afloop van de training krijg je een eindtoets mee naar huis die resulteert in de vaststelling of je betrouwbaar bent bevonden in afname, scoring en interpretatie van Disturbances of Attachment Interviews. Indien je de cursus volledig voldoende hebt afgerond (zie ook: Certificaat), ben je bevoegd het instrument te gebruiken in jouw praktijk.
Werkwijze
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
- Datums
Lesdata Omvang
Deze 3-daagse cursus wordt incompany uitgevoerdLocatie
in overleg - Accreditatie
Accreditatie Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je 100% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond. Daarnaast ontvang je bij gebleken betrouwbaarheid in het scoren van Disturbances of Attachment Interviews een Betrouwbaarheidscertificaat (Vrije Universiteit Amsterdam). Je dient hiervoor bij de eindtoets een positieve beoordeling te hebben behaald en voldoende betrouwbaar (>.80) gebleken te zijn op zowel afname, scoring als interpretatie van de scores. Op het certificaat worden deze betrouwbaarheidsgegevens opgenomen. Hiermee ben je gecertificeerd om de DAI af te nemen en te beoordelen in de klinische en/of theoretisch-wetenschappelijke onderzoekspraktijk. Je ondertekent een Verklaring van Vertrouwelijkheid.
- Doelgroep
-
Docenten
dr. Hans Giltaij
Hans Giltaij is klinisch psycholoog en psychotherapeut en werkzaam als coördinator, hoofdbehandelaar en praktijkopleider (GZ en KP) bij de afdeling Psychotherapie (GGZ) van Bartiméus, een instelling voor mensen met een visuele of meervoudige (visuele-en-verstandelijke) beperking in Doorn. Hij is tevens EMDR-therapeut en geregistreerd als supervisor bij de NVP en VKJP. In 2017 is hij gepromoveerd op de diagnostiek van verstoorde gehechtheid bij kinderen met een LVG, die aangemeld zijn bij de Jeugd-GGZ.
Lees meerdr. Mirjam Oosterman
Mirjam Oosterman is psycholoog en universitair hoofddocent bij de afdeling Ontwikkelingspedagogiek van de Vrije Universiteit Amsterdam. In 2007 is zij gepromoveerd op onderzoek naar de gehechtheid bij pleegkinderen in Nederland. Haar expertisegebied betreft Gehechtheid (Attachment) en Opvoeding (Caregiving) en zij heeft inmiddels 34 publicaties op haar naam staan. Vanaf 2009 is Mirjam eerstverantwoordelijke voor een groot longitudinaal onderzoek waarbij meer dan 600 (destijds zwangere) vrouwen uit lage en hoge risicogroepen worden gevolgd in de uitvoering van hun moederschap.Lees meerdr. Clasien de Schipper
Clasien de Schipper is orthopedagoog, universitair docent en onderzoeker bij de afdeling Ontwikkelingspedagogiek van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij heeft uiteenlopende internationale trainingen gevolgd om gehechtheidsgedrag en kwaliteit van gehechtheidsrelaties te observeren in groepssetting, in een gestructureerde setting en in thuisobservaties. Na haar promotie deed zij onderzoek naar de kwaliteit van de opvoeder-kind relatie in de kinderopvang en in groepsopvang voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking, kwaliteit van gehechtheid in pleegzorg en ouder-kind dialogen over emotionele gebeurtenissen. Clasien heeft inmiddels 26 publicaties op haar naam staan.
Lees meer - Literatuur
- Reviews
Reviews