Start op:

Kosten: € 540

incl. digitale literatuur en lunch

In ons sfeervolle huiscafÃÂ⩠stel je zelf je maal­tijd samen uit het buffet, verzorgd door onze huis­cateraar VITAM.

Mogelijk t/m 9 december 2020, tenzij eerder vol

Hoogbegaafdheid bij kinderen en jongeren  (B2150)

Signalering, diagnostiek en behandeling

Hoogbegaafde kinderen en jongeren in de ggz worden vaak verkeerd gediagnosticeerd. Daardoor krijgen zij niet altijd de juiste hulp. Leer hoe je hun complexe asynchrone ontwikkeling en hoge ontwikkelingspotentieel kunt signaleren en diagnosticeren. Je krijgt kennis over wat er nodig is aan attitude en interventies bij het behandelen. Zo kun je hun ontwikkeling in brede zin stimuleren.
 

Feiten

  • Omvang: 2 woensdagen van 9.30 tot 16.30 uur
  • Datums: 13 januari en 3 februari 2021
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: drs. Fenne Frumaudrs. Mia Frumau-van Pinxtendrs. Willy Peters
  • Docenten

  • Kosten: € 540
  • Cursuscode: B2150

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
Gz-psycholoog BIG, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-generalist, Basispsycholoog en Orthopedagoog

Accreditaties

Accreditatie: NIP, NVO, SKJ

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Hoogbegaafde kinderen in de ggz krijgen vaak een verkeerde diagnose. Dat komt doordat het kind zich in gesprekken door zijn intelligentie weet te redden of doordat de ontwikkelingsvoorsprong niet goed wordt begrepen. Daardoor wordt de werkelijke problematiek in veel gevallen laat opgemerkt en krijgt het kind niet de juiste hulp. Wil je achter het masker van deze kinderen leren kijken? Tijdens deze tweedaagse cursus vergroot je je inzicht en ontwikkel je sensitiviteit in het herkennen en signaleren van de complexe asynchrone ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren. Je krijgt handvatten aangereikt om effectief met deze doelgroep om te gaan en om misdiagnose te voorkomen.

Vanuit een multidisciplinaire aanpak bespreken we op een interactieve manier diagnostiek en behandeling. Je krijg kennis over wat er nodig is aan attitude en interventies bij het behandelen. 

Na het volgen van deze cursus heb je je vaardigheid vergroot om kinderen en jongeren met een hoog ontwikkelingspotentieel te zien en te horen in wie ze zijn, in al hun individualiteit en complexiteit. Je kunt ze helpen om meer verbinding te voelen met zichzelf en met hun omgeving. 
Daarmee stimuleer je hun ontwikkeling in brede zin (fysiek, cognitief, emotioneel, sociaal en spiritueel).


Bij inschrijving op één dag voor drie of meer activiteiten met accreditatie i.h.k.v. de (her)registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP of NVO Orthopedagoog-Generalist, krijg je 10% korting per cursus. Gebruik op je inschrijfformulier kortingscode NIPNVO.

Wat leer je?

Na het doorlopen van deze cursus:

  • kun je bij een asynchrone ontwikkeling van een kind of jeugdige tijdig signaleren dat er sprake is van een hoogbegaafd persoon.
  • kun je een passende diagnostische bril opzetten en heb je geoefend met het formuleren van een adequaat beschrijvend holistisch beeld over een kind of jongere met een hoog ontwikkelingspotentieel.
  • heb je kennis van de attitude en interventies die nodig zijn bij het behandelen van hoogbegaafde kinderen en jongeren, en handvatten om daarmee om te gaan.

Inhoud

Lesdag 1
De eerste dag gaan we in op signalering en diagnostiek en staat het volgende op het programma:

  • Hoogbegaafdheid, hoog ontwikkelingspotentieel en hoog bewustzijn
  • Signaleren en diagnosticeren
  • Oefenen met materialen en vragenlijsten
  • Meenemen van een hoog ontwikkelingspotentieel in psychodiagnostisch onderzoek
  • Asynchrone ontwikkeling en misdiagnoses
  • Beschrijvend holistisch beeld in concept opstellen aan de hand van casuïstiek
Lesdag 2
​​​​​​​
De tweede dag focussen we op behandeling en komen de volgende onderwerpen aan bod:
  • Pervasieve invloed op ontwikkeling
  • Attitude van de therapeut
  • Benaderingen die je goed kunt inzetten bij deze doelgroep en die je leert integreren in je eigen behandeling aan de hand van casuïstiek en handvatten:
  • Eclectische benadering
  • Psychoanalytische en existentiële benadering
  • Brede systemische benadering
Op beide lesdagen wordt de theorie ondersteund door casuïstiek. Je maakt voorafgaand aan de tweede lesdag een voorbereidingsopdracht. 

Toetsen

Je rondt de cursus met goed gevolg af wanneer je de volgende opdrachten naar behoren hebt gemaakt:
• De voorbereiding voor lesdag 1
• De minitheorie & reflectieopdracht na lesdag 1
• De reflectie-eindopdracht na lesdag 2

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

De meeste cursussen van de RINO Groep kunnen ook incompany in jouw organisatie worden gegeven. Ook kun je zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting met ons Samen SLIM concept. Informeer naar de mogelijkheden.

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.

Literatuur & Benodigdheden

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

  • Docenten: drs. Fenne Frumaudrs. Mia Frumau-van Pinxtendrs. Willy Peters
  • Docenten

    Enthousiast geworden?
    Schrijf je meteen in!

    Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

    Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: B2150 zodat we je snel kunnen helpen.

    030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl