Parallelsessies congres Kind en spel 2016

Naar de congrespagina >

RONDE 1 PARALLELSESSIES 13.00 - 14.15 uur

Sessie 1: Spel en EMDR
Spreker: Hub Jamin, klinisch psycholoog bij Jeugd GGZ Dimence
Doel: Zowel spel, de ‘eerste taal van het kind’, als EMDR hebben hun waarde bewezen binnen de behandeling van traumatische ervaringen. In deze workshop worden de mogelijkheden onderzocht waarin spel en EMDR - geïntegreerd toegepast - een kind(spel)behandeling kunnen versterken.
Inhoud:
1. Hoe  herken je posttraumatisch spel.
2. Hoe kunnen spel en EMDR als benaderingswijze elkaar versterken.
3. Casuïstiek waarbij de gecombineerde toepassing wordt verhelderd.
Werkvorm: casuïstiek/workshop/lezing
Dit programmaonderdeel is: inleidend op het onderwerp
Niveau: post-hbo en post-academisch

Sessie 2: Een veilig thuis? Een introductie in het werken met vluchtelingenkinderen deel 1 (dient samen met deel 2 gevolgd te worden)
Sprekers: Lara Smink, spel- en beeldend therapeut en Germa de Jong, vaktherapeut, beide werkzaam bij Stichting Tussenspel
Doel: Een introductie in de methodiek van Stichting Tussenspel en het inzetten van vaktherapie bij vluchtelingenkinderen.
Inhoud:
1. Hoe gaat Stichting Tussenspel te werk?
2. Wat zijn aandachtspunten in het werken met vluchtelingenkinderen?
3. Hoe kan je de ruimte creëren, zodat een kind weer in zijn eigen kracht komt te staan?
Werkvorm: casuïstiek/workshop
Dit programmaonderdeel is: inleidend op het onderwerp
Niveau: post-hbo

Sessie 3: Ondernemerschap vol passie
Spreker: Henriëtte de Graaf, spreker, inspirator in veranderingsprocessen en ondernemer ZILT theaterwerk.
Doel: Ondernemen vanuit passie. Ondernemerschap is boeiend en uitdagend, in deze workshop word je meegenomen in bevlogenheid van de spreker. Henriëtte geeft inmiddels 17 jaar met groot enthousiasme vorm aan haar onderneming, ZILT theaterwerk. Vele opdrachtgevers binnen maatschappelijke instellingen, overheden, bedrijven en in het HBO.
Inhoud:
1. Wat vraag het anno 2016 om ondernemer te zijn?
2. Hoe geef je vorm aan de toekomst en wat is belangrijk om helder te hebben voor de komende jaren?
3. Je leert kijken naar je eigen propositie van jouw onderneming. Waar ligt je uniciteit en hoe zet je deze in de markt?

            
Sessie 4: LVB en trauma, theorie en praktijk
Spreker: Carina van Kregten, gedragstherapeut bij Intermetzo
Doel: Tijdens deze sessie krijgt de deelnemer inzicht in de volgende onderwerpen:
Hoe onderscheid trauma zich van chronisch trauma? Hoe beïnvloedt chronisch trauma het functioneren van een kind?
Zijn kinderen met (l)vb gevoeliger voor de invloed van schokkende gebeurtenissen?
Do's en dont's in de behandeling van kinderen met lvb en trauma.
Inhoud:
1. Welke mythes bestaan er over kinderen met lvb en trauma?
2. Waarmee dient de therapeut rekening te houden in de behandeling?
3. Hoe belangrijk is het dat opvoeders worden betrokken bij de behandeling?
Werkvorm: workshop
Dit programmaonderdeel is: verdiepend op het onderwerp
Niveau: post-hbo en post-academisch

Sessie 5: Het spelgenogram; ervaren en begeleiden
Spreker: Linda Klein, Kinder- en Jeugdpsychotherapeute/Klinisch psycholoog BIG bij Psychotherapeuten Team Bussum
Doel: In de workshop 'het spelgenogram' wordt kennisoverdracht, zelf ervaren en begeleiden gecombineerd. Na deze workshop is de deelnemer in staat om in zijn eigen werksetting met 'het spelgenogram' aan de slag te gaan.
Inhoud:
1. Wat houdt het spelgenogram in?
2. Hoe begeleid ik een spelgenogram?
3. Wat levert het spelgenogram op aan informatie?
Werkvorm: workshop
Dit programmaonderdeel is: verdiepend op het onderwerp
Niveau: post-hbo en post-academisch


RONDE 2 PARALLELSESSIES 14.45 - 16.00 uur


Sessie 6: Spel en EMDR
Spreker: Hub Jamin, klinisch psycholoog bij Jeugd GGZ Dimence
Doel: Zowel spel, de ‘eerste taal van het kind’, als EMDR hebben hun waarde bewezen binnen de behandeling van traumatische ervaringen. In deze workshop worden de mogelijkheden onderzocht waarin spel en EMDR - geïntegreerd toegepast - een kind(spel)behandeling kunnen versterken.
Inhoud:
1. Hoe  herken je posttraumatisch spel.
2. Hoe kunnen spel en EMDR als benaderingswijze elkaar versterken.
3. Casuïstiek waarbij de gecombineerde toepassing wordt verhelderd.
Werkvorm: casuïstiek/workshop/lezing
Dit programmaonderdeel is: inleidend op het onderwerp
Niveau: post-hbo en post-academisch

Sessie 7: Een veilig thuis? Een introductie in het werken met vluchtelingenkinderen deel 2 (vervolg van sessie in ronde 1)
Sprekers: Lara Smink, spel- en beeldend therapeut en Germa de Jong, vaktherapeut, beide werkzaam bij Stichting Tussenspel
Doel: Een introductie in de methodiek van Stichting Tussenspel en het inzetten van vaktherapie bij vluchtelingenkinderen.
Inhoud:
1. Hoe gaat Stichting Tussenspel te werk?
2. Wat zijn aandachtspunten in het werken met vluchtelingenkinderen?
3. Hoe kan je de ruimte creëren, zodat een kind weer in zijn eigen kracht komt te staan?
Werkvorm: casuïstiek/workshop
Dit programmaonderdeel is: inleidend op het onderwerp
Niveau: post-hbo

Sessie 8: Kind met autisme en spel
Spreker: Rob Smittenaar, Floorplay Specialist en Kinderfysiotherapeut
Doel: Spelen met een kind met autisme verloopt op een andere manier dan bij een kind zonder autisme. Het verschil wordt met name bepaald door de specifieke sociaal-emotionele ontwikkeling bij kinderen met autisme. Charles Njiokiktjien (kinderneuroloog en psychiater n.p.) zegt daarover: De gehechtheidsrelatie ontstaat eerst door begrip voor het lichamelijk gedrag van de moeder, met name haar affectieve lichaamstaal en spraaktaal (Theory of body), later ook door tertiair-procesdenken met mentaliserende taal (reflectieve innerlijke taal, tijds- en toekomstbesef, geheugen in woorden en mentalisatie). Het is, niet alleen maar wel zeer bepalend, vooral deze laatste stap (emotional thinking) die voor kinderen met autisme een 'turning' point' is.
- Een eerste leerdoel is om te leren zien in hoeverre een kind met autisme dat punt heeft bereikt.
- Een tweede leerdoel is om te weten wat nodig is voor een kind met autisme om naar dat doel toe te werken.
Inhoud:
1. Wat maakt spelen met een kind met autisme anders?
2. Wat is de relatie zintuiglijke informatieverwerking en hechting?
3. Wat is de rol van de ouder in de 'spel'therapie?
Werkvorm: casuïstiek/workshop/lezing
Dit programmaonderdeel is: verdiepend op het onderwerp
Niveau: post-hbo

Sessie 9: Rouw in de spelkamer
Spreker: Mieke van Twillert, erkend rouwbegeleider voor kinderen en jongeren
Doel: Aan de hand van een ppt-presentatie met veel (voor)beelden in plaats van woorden, worden zowel werkvormen rond rouwverwerking als kenmerken van rouw bij kinderen en jongeren gepresenteerd. 
Inhoud:
1. Rouwen kinderen anders dan volwassenen?
2. Wat kunnen per leeftijdsgroep de verschillende reacties, behoeften en vragen zijn?
3. Hoe en wanneer betrek ik ouder(s)?
Werkvorm: casuïstiek/lezing
Dit programmaonderdeel is: verdiepend op het onderwerp
Niveau: post-hbo

Sessie 10: Het spelgenogram; ervaren en begeleiden
Spreker: Linda Klein, Kinder- en Jeugdpsychotherapeute/Klinisch psycholoog BIG bij Psychotherapeuten Team Bussum
Doel: In de workshop 'het spelgenogram' wordt kennisoverdracht, zelf ervaren en begeleiden gecombineerd. Na deze workshop is de deelnemer in staat om in zijn eigen werksetting met 'het spelgenogram' aan de slag te gaan.
Inhoud:
1. Wat houdt het spelgenogram in?
2. Hoe begeleid ik een spelgenogram?
3. Wat levert het spelgenogram op aan informatie?
Werkvorm: workshop
Dit programmaonderdeel is: verdiepend op het onderwerp
Niveau: post-hbo en post-academisch

Sessie 11: Juridische aspecten bij (vecht)scheiding
Sprekers: Marian Roelofs, gedragswetenschapper, mr. Anita uit den Bogaard, jurist en Gerard van den Enk, raadsonderzoeker. Allen werkzaam bij de Raad voor de Kinderbescherming Overijssel.
Doel: Bij een (vecht)scheiding spelen juridische vraagstukken een belangrijke rol. Bijvoorbeeld in een situatie wanneer bij gezamenlijk gezag een van de ouders wil verhuizen naar een andere gemeente. Deze sessie begint met antwoorden op deze en andere veelvoorkomende juridische vragen. Aansluitend wordt, interactief, middels casuïstiek de theorie aan de praktijk gekoppeld.
Inhoud:
Wat zijn belangrijke juridische aspecten bij (vecht)scheiding?
Werkvorm: interactieve presentatie aan de hand van o.a. casuistiek met ruimte voor vragen

Naar de congrespagina >