Hanteren van problemen en dilemma’s in werkbegeleiding en supervisie  (D2440)

€ 395

Inschrijven

Mogelijk t/m 14 februari 2025,
tenzij eerder vol

Gemiddelde beoordeling > 8
Topdocenten uit de praktijk
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
In deze verdiepende cursus staan we stil bij (complexe) dilemma’s en stagnaties in de supervisie en werkbegeleiding. Aan de hand van een aantal supervisiemodellen bieden we handvatten die je kunnen helpen om stagnaties in supervisie en werkbegeleiding te begrijpen en te veranderen. De deelnemers kunnen hun eigen (geanonimiseerde) casuïstiek inbrengen en aan de slag gaan met casuïstiek die de docenten aanleveren. Ook werken we diverse interventiemogelijkheden uit.
 
  • Inhoud

    De casussen in deze cursus worden vanuit verschillende invalshoeken geanalyseerd, onder meer met behulp van het Seven Eyed Model en het Integrative Developmental Model.

    Bekijk ook ons totale cursusaanbod voor werkbegeleiding en supervisie.

    Drie modellen die een driedimensionele basis kunnen creëren voor werkbegeleiding en supervisie (het CLEAR model, het IDM model en het Seven Eyed model) worden door de docenten in hun samenhang gepresenteerd. De modellen kunnen (onder meer met behulp van een observatielijst) als handvatten dienen bij het analyseren en hanteren van ingewikkelde casuïstiek van de cursisten.

    Wat kun je verwachten?

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wat leer je?

    • het kunnen hanteren van het spanningsveld tussen het bieden van een veilige leercontext en het beoordelen van de deelnemer
    • het bevorderen van de reflectie van de supervisant op het eigen functioneren
    • reflectie op het eigen functioneren als supervisor en werkbeleider
    • het herkennen en kunnen hanteren van lastige interactiepatronen en parallelprocessen in de supervisie werkrelatie
    • het kunnen onderkennen en constructief hanteren van ethische en culturele aspecten ten bate van het leerproces van de deelnemer

    Toetsen

    Presentatie van een casus of dilemma vanuit de eigen praktijk
    Bijdragen aan het uitwerken van de casuïstiek tijdens de bijeenkomsten

  • Datum
    Lesdata

    Datum

    Wo. 19 maart 2025 van 10.00 - 17.00 uur, Utrecht

    (Omvang: 6 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie
    Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep
    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    Ervaren werkbegeleiders en supervisoren die op de hoogte zijn van de kaders van supervisie en werkbegeleiding en die meer vaardigheden willen ontwikkelen om ingewikkelde situaties in supervisie en werkbegeleiding beter te kunnen hanteren.

  • Docenten
    drs. José van Reijen

    drs. José van Reijen

    José van Reijen is klinisch psycholoog en psychotherapeut, supervisor en docent NVP, VGCt en NVGP. Zij is werkzaam in de eigen praktijk en als docent in de BIG-opleidingen, daarnaast geeft zij door de NVP en VGCt erkende supervisorencursussen.Lees meer
    dr. Salvatore Vitale PhD

    dr. Salvatore Vitale PhD

    Salvatore Vitale is klinisch psycholoog-psychotherapeut, supervisor NVP. Hij is werkzaam in eigen praktijk. Hij verzorgt tevens postdoctoraal onderwijs voor de RINO Groep in Utrecht. Daarnaast is hij Specialistisch groepstherapeut en supervisor NVGP.
    Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur:
    • Beunderman, R., Colijn S., Geertjens. L. & Van der Maas, F.M.B. (2016). Theorie en praktijk van supervisie in de ggz. Utrecht: De Tijdstroom. ISBN: 9789058983077.
  • Reviews
    Reviews