De kern van IMH
Infant Mental Health (IMH) omvat de zorg voor de sociaal-emotionele gezondheid van de allerjongsten - van nog niet geboren tot 6 jaar - en diens ouders/verzorgers, binnen de (maatschappelijke en culturele) context waarin zij opgroeien. Gezond opgroeien, zowel fysiek, emotioneel, sociaal als cognitief, gaat in rap tempo en in nauwe verbinding met de naaste omgeving. Hoe jonger het kind, hoe afhankelijker het is, voor een gezond opgroeien, van de relatie en interacties met de ouders/verzorgers. Binnen de IMH richten wij ons, naast de opgroeiende kinderen, ook op de zorg voor deze ouders/verzorgers. De basis voor een gezond leven wordt grotendeels in de eerste jaren en zelfs voor en tijdens de zwangerschap gelegd. De kwaliteit van de interacties met de naaste omgeving is een belangrijk onderdeel van de opleiding, naast de aandacht voor het ontwikkelende kind, de ouder en de (maatschappelijke en culturele) omgeving.De IMH-visie is gericht op het bevorderen van een positieve ontwikkeling van het kind binnen een relationeel kader. Belangrijk in de zorg voor de allerkleinsten en diens gezin is dat de professionals zowel multi-, als transdisciplinair optimaal samenwerken en oog hebben voor de maatschappelijke en culturele context. Het is van belang om aandacht te hebben voor zowel de beschermende-, als de risicofactoren, zodat verstoringen tijdens de zwangerschap, in de vroege ontwikkeling van het kind, als de kwaliteit van de ouder-kindrelatie zo snel mogelijk gesignaleerd, ondervangen, ondersteunt of behandeld kunnen worden. Kijken vanuit de IMH-visie betekent aandacht hebben voor de impact van vroege ervaringen en het belang van een gezonde ontwikkeling voor ieder kind. Met de IMH-visie leer je kijken vanuit jezelf als professional, het kind en diens ouder/verzorger.
De rol van de IMH-specialist
De IMH-specialist heeft een belangrijke rol bij de signalering, begeleiding en behandeling van vroege ervaringen, spanningen, trauma, regulatie, psychosomatische en/of psychopathologie en verstoringen in de ontwikkeling of interactie bij zowel ouder als kind. De IMH-specialist observeert, interpreteert, diagnosticeert, behandelt en reflecteert op het eigen handelen in de zorg voor het jonge kind en diens context. Je hebt diepgaande kennis nodig over de vroege ontwikkeling, (gezonde en verstoorde) interactiepatronen en de ontwikkelingspsychopathologie om juist te kunnen diagnosticeren, toeleiden naar de juiste zorg en behandelen. Daarnaast heb je uitgebreide kennis nodig van trauma, regulatieprocessen en de kwaliteit van interacties. Je kunt aan de slag wanneer je de IMH bril niet meer af kan zetten en bewust bent van je mentaliserende basishouding en je vaardig voelt om bij elk kind en gezin zorgvuldig een behandelings-of begeleidingstraject te bepalen aan de hand van de geleerde stof uit de opleiding.Wat kun je verwachten?
De IMH-opleiding sluit aan bij de huidige wet -en regelgeving en is integratief en cyclisch opgebouwd. We leiden multidisciplinair op. Daardoor ontmoeten de verschillende beroepsgroepen die met (wens)zwangeren, diens partners, jonge kinderen en gezinnen werken, elkaar in de opleiding. Dit heeft een grote meerwaarde voor de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van alle disciplines en professionals, en komt ten goede aan het nog ongeboren kind, (wens)zwangeren, ouders en gezinnen met jonge kinderen.
De opleiding bestaat uit de volgende modules: