Begeleiding van verminderd ziekte-inzicht bij volwassenen en ouderen met NAH  (A2599)

€ 825

Inschrijven

Mogelijk t/m 5 februari 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Het erkennen en herkennen van de onzichtbare gevolgen van niet-aangeboren hersenletsel is vaak moeilijk voor zowel de persoon zelf als zijn omgeving. Dit leidt regelmatig tot problemen op cognitief, communicatief, gedragsmatig en emotioneel gebied. Deze cursus geeft je inzicht in onder meer de diagnostische instrumenten, de te gebruiken tactiek en interventies, en het ondersteunen van de omgeving.
 
  • Inhoud

    Niet-aangeboren hersenletsel (hierna: ‘hersenletsel’) heeft vaak (on)zichtbare, blijvende gevolgen. De onzichtbare gevolgen zijn op cognitief gebied (o.a. geheugen-, aandachts-, plannings- of taalbeperkingen), op emotioneel gebied (o.a. stemmingsproblemen of angstproblemen) of op gedragsmatig gebied (o.a. niet kunnen leren van ervaringen, verstoorde controle ven je eigen gedrag of apathie). De herkenning en erkenning van de onzichtbare gevolgen is regelmatig een probleem voor de persoon zelf en ook voor zijn omgeving. Dit proces gaat door nadat de revalidatiefase is afgesloten en het 'gewone' leven wordt opgepakt.

    Wat je kan verwachten tijdens deze cursus:

    • Verlengde diagnostiek: hoe vertaal je de uitkomsten van een NPO naar het dagelijks leven?
    • SADL-3: in kaart brengen van het ziekte-inzicht per cliënttype en levensgebied.
    • Welke tactiek en interventies kun je als zorgmedewerker bij verminderd ziekte-inzicht inzetten?
    • Hoe betrek je andere disciplines bij de zorg?
    • Hoe betrek je de naasten bij de zorg?
    • Welke behandeling/ondersteuning heeft de omgeving zelf nodig? Wie geeft deze behandeling/ondersteuning?

    Wat leer je?

    • Je bent in staat om cliënten in te delen in de mate van inzicht met behulp van de SADL-3.
    • Je leert om adequate interventies toe te passen bij cliënten met verminderd inzicht.
    • Je bent in staat om uit te leggen aan collega's welke interventies adequaat zijn bij cliënten met verminderd inzicht.
    • Je doet inzicht op over hoe je aan naasten kan uitleggen welke impact het verminderd inzicht heeft op hun interactie met de cliënten en wat naasten zouden kunnen gaan doen.
    • Je doet ervaring op met het in kaart brengen van welke ondersteuning naasten eventueel nodig hebben en ze helpen de juiste begeleiding/behandeling te vinden.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums

    Datums

    Woensdag 12 maart 2025 van 09:30-16:30 uur
    Woensdag 26 maart 2025 van van 09:30-16:30 uur
    Woensdag 9 april 2025 van van 09:30-16:30 uur

    (omvang: 18 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • POH-GGZ
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    Psychologen, maatschappelijk werkers, ergotherapeuten. Zorgmedewerkers werkzaam in een verpleeghuis, verzorgingshuis, woonlocatie, dagbestedingslocatie, revalidatiecentrum of ziekenhuis.

  • Docenten
    drs. Arno Prinsen

    drs. Arno Prinsen

    drs. Arno Prinsen is neuropsycholoog (Gz-psycholoog). Naast zijn werk als psycholoog en docent is hij schrijver. Hij is auteur van de boeken 'Heb ik een probleem dan?' en 'Ga toch weg!'. Daarnaast heeft hij samen met Mariëlle Zwaga een hoofdstuk geschreven in het boek 'Communicatie bij hersenletsel'. Met Hans van Dam en Peter Vrancken schreef hij het boek 'Omgaan met gedragsverandering na hersenletsel'. Samen met de Maastricht University (Rudolf Ponds, Caroline van Heugten en Ieke Winkens) voert hij onderzoek uit naar verminderd inzicht bij mensen met hersenletsel.
    .Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews