De aanpak van problemen in gezinnen begint bij een goed gesprek tussen de gezinsleden. Maar:
- Hoe voer je gezinsgesprekken?
- Hoe creëer je een veilige sfeer, waarin open gepraat kan worden en ieder zich gehoord, gezien en gewaardeerd voelt?
- Hoe zorg je ervoor dat de verschillende meningen en perspectieven van de verschillende gezinsleden aan bod komen?
- Hoe voorkom je dat gezinsleden elkaar alleen maar aanvallen en beschuldigen?
- Wat zijn mogelijkheden om veranderingen op gang te brengen?
- Wat zijn bruikbare werkvormen om kinderen actief bij het gesprek te betrekken?
- Je krijgt praktische handvatten aangereikt, die je in staat stellen de regie in handen te houden en richting te geven aan het dynamische proces tijdens een gezinsgesprek.
Onderwerpen die aan bod komen:
- veranderingsprocessen
- circulaire causaliteit
- meervoudige partijdigheid
- creëren van een veilig gespreksklimaat
- structureren van het gesprek
- positief etiketteren, herlabelen, herkaderen
- probleem vertalen in interactietermen
- circulaire vragen
- externaliserende werkvormen
- werken met creatieve werkvormen en visuele hulpmiddelen (o.a. genogrammen, gezinskaartjes, schema's, gevoelsthermometer)
- werken met opdrachten: observatie, registratie, gedragsexperimenten