De kracht van motiverende gespreksvoering  (D2467)

Van probleem - via motivatie - naar oplossing

€ 530

Selecteer uitvoering:
Inschrijven wachtlijst

Mogelijk t/m 13 november 2024

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Het doel van motiverende gespreksvoering is het op gang brengen van gedragsverandering bij cliënten, via het ontwikkelen van de motivatie. Je verkrijgt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je oefent met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.
 
  • Inhoud

    Een belangrijk doel van de betrokkenheid door medewerkers uit buurt- of wijkteams en Wmo-consulenten is bijdragen aan de leefsituatie van de inwoners/wijkbewoners. Hierbij staat eigen kracht en kracht van de omgeving centraal. Om deze verandering voor langere termijn op gang te brengen is de persoonlijke motivatie van de cliënt onmisbaar.

    Er is altijd een motivatie bij mensen om iets te veranderen aan hun probleem of probleemsituatie. Toch ervaren mensen vaak ambivalente gevoelens ten opzichte van deze veranderingen. Motiverende gespreksvoering biedt handvatten om de ambivalentie te verhelderen en aan te sluiten bij eigen redenen om al dan niet te veranderen. Hoe je dat doet leer je tijdens deze cursus.

    Wat je kan verwachten tijdens deze cursus:

    • motiverende gespreksvoering in grote lijnen
    • theorie vertalen naar kansen en mogelijkheden
    • samenwerkingsrelatie met de cliënt, coöperatief, evocatief en met respect voor de autonomie
    • weerstand en verandertaal
    • motiverende en oplossingsgerichte werkvormen
    Methodische gespreksvoering wordt steeds in het licht geplaatst van jouw praktijk. Er wordt gediscussieerd aan de hand van beeldmateriaal. Je kunt vragen uit je eigen praktijk inbrengen en vaardigheden oefenen met een trainingsacteur.

    Wat leer je?

    Je hebt kennis van motiverende gespreksvoering en weet deze te vertalen naar de praktijk van de wijk- en buurtteams. Je hebt geoefend met gespreksvaardigheden die aansluiten bij motiverende gespreksvoering.

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

    Klassikale lessen

    Deze scholingsactiviteit vindt klassikaal plaats. We rekenen op je fysieke aanwezigheid.

  • Datums

    Omvang

    2 woensdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    20 november en 4 december 2024

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Toegepast psycholoog
    • POH-GGZ
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende

  • Docenten
    Femke Kemink

    Femke Kemink

    Femke Kemink (1977) werkt als docent en trainer. Ze heeft een brede achtergrond bij non-profit organisaties als manager, trainer, stafmedewerker en projectmanager. 
    Femke is mede-eigenaar van 'April trainingen', een trainingsbureau dat zich richt op het versterken van organisaties binnen het sociaal domein.
    Femke geeft trainingen in Steunend Relationeel Handelen (SRH), Veerkracht, Teamtraining met DISC, Motiverende Gespreksvoering en Geweldloos Verzet. Ze is moeder van vier kinderen en woont op een boerderij.

    Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews