Het begeleiden van cliënten met een autismespectrumstoornis (ASS) vraagt om specifieke competenties van de begeleider, zoals het kunnen herkennen en 'lezen' van signalen, aanpassen van de communicatie, het bieden van duidelijkheid en voorspelbaarheid en omgaan met rigide en/of herhaalgedrag. Wanneer een cliënt naast autisme ook een verstandelijke beperking heeft, is sprake van een dubbele diagnose. Dit vergt nog meer aanpassing van de begeleider, omdat de cliënt minder compensatiestrategieën kan inzetten.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- autisme en een verstandelijk beperking: kennen en herkennen van de verschijnselen, de gedragingen en de problemen met het verwerken van informatie en actuele termen die horen bij een autismespectrumstoornis (ASS) en een verstandelijke beperking
- aangepast communiceren met personen met ASS en verstandelijke beperking: herkennen en signaleren van communicatieproblemen en aanleren van vaardigheden om jouw eigen communicatie aan te passen aan het communicatieniveau van de cliënt
- aanbrengen van structuur: het belang van structuur in het leven van mensen met ASS en een verstandelijke beperking en aanbieden van structuur in de begeleiding