Geweldloze communicatie  (IC231)

Bewust worden van gedrag en de eigen reactie (jakhals en giraf)

Offerte aanvragen
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Wil jij je communicatie met je cliënten verbeteren? Met geweldloze communicatie en het gespreksmodel van de jakhals en giraf van Marshall Rosenberg krijg je meer inzicht in het gedrag van cliënten en hoe jij daarop reageert. Zo kun je echt contact met hen maken en een goede band opbouwen.
 
  • Inhoud

    Om echt in contact te komen met een ander is het belangrijk dat je de ander bereikt. Om een samenwerkingsrelatie met een cliënt op te bouwen helpt het om je bewust te zijn van je eigen gedrag en om je bewust te zijn van wat het gedrag van de ander met je doet. 

    Geweldloze communicatie (GC), ook wel verbindende communicatie (VC) of Nonviolent Communication (NVC) genoemd, is een wijze van communiceren die is ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Hij ziet empathie als rode draad om in verbinding met elkaar en jezelf te komen en te zijn. Hij gebruikt daarbij ter illustratie de taal van de jakhals en de giraf. De jakhals is competitief ingesteld en autoritair. De giraf is zowel zachtaardig als sterk, luistert met respect en empathie en houdt rekening met de behoeften van de ander.

    Met de taal van deze dieren krijg je meer inzicht in hoe je echt contact kunt maken met je cliënten.

    Wat leer je?

    Inzicht krijgen in hoe je communiceert en het kunnen toepassen van het gespreksmodel 'Jakhals en giraf' om zo te groeien tot een doeltreffende communicatie van mens tot mens.

    Werkwijze

    • Tijdens de workshop 'Geweldloze communicatie: jakhals en giraf' leer je op een andere manier te kijken naar gedrag van cliënten en hoe jij daarop reageert. Met de taal van deze dieren kun je ontdekken hoe je contact maakt met je cliënten in specifieke situaties en hoe je een band met hen kunt opbouwen.
    • Je leert op theatrale wijze wat jakhalzentaal en giraffentaal is, welk effect dat heeft en wat je daarmee kunt.
    • Je krijgt gereedschap om daarmee aan de slag te gaan: situatie, gespreksmodel en de checkvraag!
    • Je oefent met eigen praktijksituaties, zodat je het gereedschap op je werk kunt gaan gebruiken om met compassie, van mens tot mens, te communiceren.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

  • Datum
    Deze 1-daagse workshop wordt, in overleg, incompany uitgevoerd.

    (Omvang: 3 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • POH-GGZ
    • Ggz-agoog
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Jeugdverpleegkundige
    • Mbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Leerkracht/leerlingbegeleider/RT'er
    • Activiteitenbegeleider
    Deze training is geschikt voor alle professionals in de gzz en aanverwante sectoren.

  • Docenten
    Joke van den Bosch-Lamme

    Joke van den Bosch-Lamme

    Joke van den Bosch-Lamme geeft begeleiding aan cliënten in de ggz bij hun groei/herstelproces vanuit haar eigen ervaringsdeskundigheid, meestal samen met haar honden. Ze doet dit vanuit haar eigen bedrijfje 'Dogreflection'. Samen met andere kleinschalige ondernemers heeft zij zich gebundeld in een coöperatie (CKZ), van waaruit zij zorg op maat kunnen bieden. Joke: 'Het gedachtengoed van de SRH-methode sluit naadloos aan bij mijn eigen ervaringen, dus ik gebruik het dagelijks met veel plezier en succes.' Ook is ze mede-oprichter van de Stichting Djodjo.

    Joke werkt als hersteldocent en coach SRH bij de RINO groep, waar zij haar opleiding tot hersteldocent heeft gevolgd. Ook is ze lid van de Vakgroep Ervaringsdeskundigen RINO Groep.Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews