Hoe is de opleiding opgebouwd?
De IMH-opleidingen zijn modulair opgebouwd, waarbij je afhankelijk van je route een aantal modules volgt (zie schema). Alle deelnemers starten met module 1: Visie en vaardigheden om de ouder-kindrelatie te optimaliseren. Daarna kun je doorstromen in een van de opleidingen IMH-consulent of IMH-specialist. In een selectiegesprek met de hoofdopleider wordt samen met jou afgestemd welke route het beste past bij je belangstelling, je vooropleiding en je praktijk/werkplek (welke zorg- en behandelverantwoordelijkheid heb je en kun je krijgen).De duur van de opleiding IMH-consulent is minimaal 1 en maximaal 5 jaar. Je begint met module 1, dan volg je modules 2 en 4 (in willekeurige volgorde) en je eindigt met module 8. Module 3 volg je gelijktijdig met de andere modules. Prijzen, startdatums e.d. vind je bij de modules.
Eventuele vrijstellingen kun je via het vrijstellingenformulier voorleggen aan de hoofdopleider. Als je in aanmerking komt voor vrijstelling voor module 1, mag je instromen in module 2 nadat je een vervangende opdracht en een selectiegesprek met een van de hoofdopleiders met goed gevolg hebt afgerond.
De titel IMH-consulent is een aanvullende aantekening bij jouw beroepstitel.
De kern van IMH
Infant Mental Health (IMH) omvat de zorg voor de allerjongsten - van nog niet geboren tot 6 jaar - binnen de context waarin zij opgroeien. Hoe jonger het kind, hoe afhankelijker het is van de relatie met de ouders/verzorgers. Deze relatie met de ouder(s) en de ontwikkeling begint al in de baarmoeder. De IMH-visie is erop gericht dat de professional bijdraagt aan het opbouwen van een veilige band tussen ouders en kind. Een veilige en gezonde (gehechtheids)relatie draagt bij aan een mooie basis voor een lichamelijke, sociale, emotionele en cognitieve gezonde en veilige ontwikkeling van het kind. De generationele overdracht speelt vaak een grote rol bij het aangaan van een relatie tussen ouder en kind. Soms gaat het opbouwen van deze veilige relatie dan ook niet vanzelf goed.Zowel kind-, ouder-, als omgevingsfactoren kunnen van invloed zijn op de kwaliteit van de ouder-kindrelatie en andersom heeft de kwaliteit van de ouder-kindrelatie weer invloed op deze factoren. Het is van belang om factoren die een risico kunnen vormen voor problemen tijdens de zwangerschap of in de vroege ouder-kindrelatie zo snel mogelijk te signaleren en te analyseren. Vroeg ingrijpen vanuit de IMH-visie betekent zowel het voorkomen van problemen alsook indien noodzakelijk snel en deskundig ondersteuning bieden.
Visie op IMH – passend bij de transitie
De IMH-opleidingen sluiten aan bij de transitie en transformatie (binnen de Jeugdwet en jeugdhulp) en zijn integratief, cyclisch en modulair opgebouwd. We leiden multidisciplinair op. Daardoor ontmoeten de verschillende beroepsgroepen die met zwangeren en jonge kinderen en gezinnen werken elkaar in de opleiding. Dit heeft een grote meerwaarde voor de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van alle disciplines en professionals, en komt ten goede aan zwangeren en gezinnen met jonge kinderen. Dit past ook bij de actuele situatie binnen de jeugdzorg en GGZ (Wet Jeugdhulp en de wijkgerichte zorg, Zorgverzekeringswet met huisartsenzorg en POH-GGZ, en de Jeugd GGZ, generalistische basis-ggz, specialistische ggz) en bijbehorende (kwaliteits-) en wettelijke beroepsregisters zoals SKJ en BIG.De rol van de IMH-consulent
De IMH-consulent heeft ruime ervaring en expertise in preventie, herkennen, observeren, begeleiden en ondersteunen van de relatie tussen ouders en (ongeboren) kind. De IMH-consulent komt in actie als hij of zij op basis hiervan aantoonbare signalen ziet dat de ouder-kindrelatie:- een lastige start heeft
- onder druk staat
- er mogelijk sprake is van een verstoorde ouder-kindrelatie
- er signalen zijn van onveilig opgroeien door trauma
- er sprake is van psychopathologie bij ouder of kind
- er een ggz-professional in de aanvullende jeugdhulp of jeugd-ggz nodig is ter behandeling van ouder en (ongeboren) kind
'IMH leert je kijken door de ogen van het jonge kind en die van de ouder'. Lees het interview met hoofdopleider Phineke Tielenius Kruythoff.