Aanbod voor de beroepsgroep Orthopedagoog

Categorie

Problematiek

Accreditatie

Voor wie

Niveau

Werkveld

Cliënt doelgroep

Behandelvorm

Taakgebied

Startdatum

Weekdag

Omvang

Lesvorm

(Beroeps)opleiding

Nieuw

Psychotherapeutische behandelvormen

De klassieke psychotherapeutische behandelvormen zijn onverminderd actueel, zowel voor wie werkt met volwassenen en ouderen als voor wie werkt met kinderen en jeugdigen. Naast op zichzelf staande opleidingen en cursussen vind je in ons aanbod de opleidingen voor beroepsregistraties op het gebied van gedragstherapie, systeemtherapie en groepspsychotherapie, en specifieke registraties zoals EMDR en schematherapie.
Toon aanbod (73)

Ggz volwassenen

Het onderscheid tussen generalistische basis ggz en specialistische ggz wordt steeds belangrijker en duidelijker. Dit leidt tot een behoefte aan scholing die inspeelt op het kortdurende karakter van de basis-ggz tot en met scholing die professionals verder toerust op de toenemende complexiteit van de zorgvraag in de specialistische ggz.
Toon aanbod (154)

Herstel

Nu eigen kracht in de zorg voorop staat, vindt de herstelbenadering steeds meer weerklank. Het gaat dan ook om manieren van werken die voor alle doelgroepen en in alle werkvelden toepasbaar zijn. Wij bundelen de kennis vanuit diverse methodieken rond herstelondersteunende zorg in cursussen en opleidingen. We werken voortdurend samen met onze klanten aan praktische toepasbaarheid van de methodieken, mede in het licht van actuele ontwikkelingen.
Toon aanbod (49)

POH-GGZ en wijkteams

In de geestelijke gezondheidszorg in de wijk spelen de praktijkondersteuners huisartsenzorg en de gezinswerkers van het buurt- of wijkteam een belangrijke rol. Wij bieden deze professionals inhoudelijke deskundigheidsbevordering, met name op vier thema's: het signaleren van en begeleiden bij een breed spectrum aan psychische problemen, het signaleren van onveiligheid en daarop actie ondernemen, krachtgericht en oplossingsgericht hulpverlenen en het versterken van het eigen netwerk.
Toon aanbod (52)

Jeugd, gezin en onderwijs

Het uitgangspunt van ons scholingsaanbod voor professionals die werken met kinderen, jeugdigen en gezinnen is dat kinderen gezond en veilig kunnen opgroeien en zo nodig snel de juiste hulp krijgen. Drie belangrijke pijlers zijn: zorgvuldige diagnostiek, continue aandacht voor veiligheid en oog voor het belang van ouderschap en ouderbegeleiding, uiteraard aangevuld met state-of-the-art inzichten wat betreft behandelmethodieken. Het aanbod is oplossings- en handelingsgericht.
Toon aanbod (140)

Ouderen

De ouderenpsychiatrie is een jong vakgebied binnen de psychiatrie. Na een periode met relatief veel aandacht voor dementie neemt de kennis over de specifieke uitingsvormen en behandeling van psychiatrische stoornissen bij ouderen toe. Zowel de ouderenpsychiatrie als de verplegingszorg voor ouderen heeft behoefte aan specialistische kennis voor deze groeiende doelgroep.
Toon aanbod (16)

Forensische zorg

Voor een forensisch opleidingsaanbod dat voorop loopt in het vak werken wij nauw samen met De Forensische Zorgspecialisten. De kennis die deze experts en behandelaren voortbrengen, wordt voortdurend vertaald naar nieuw aanbod, met name op het gebied van risicotaxatie en -management en de behandeling van risicofactoren. Deze kennis integreren we ook in opleidingen voor de brede ggz zoals in de opleidingen ggz-agoog en veiligheid in gezinnen met risico's.
In samenwerking met:
Toon aanbod (29)

Verstandelijke beperking

Mensen met een lichte verstandelijke beperking vind je niet alleen in instellingen voor verstandelijk gehandicapten (VG), ook hulpverleners in de buurt- en wijkteams, de geestelijke gezondheidszorg en de forensische zorg hebben met deze doelgroep te maken. Dit vraagt specifieke kennis en vaardigheden om goed aan te sluiten bij hulpvragen die er spelen. Wij zetten ons in voor het bijeenbrengen van deze verschillende werkvelden en bundelen expertise vanuit de verschillende kennisgebieden.
Toon aanbod (28)

Autisme

Er wordt steeds meer praktijkgericht onderzoek gedaan in en voor de autismezorg. Dit levert bewezen effectieve behandelmethoden op die aansluiten bij het zelfmanagement van mensen met autisme en bijdragen aan de kwaliteit van leven die zij ervaren. Wij werken op dit gebied nauw samen met het Dr. Leo Kannerhuis, dat actief betrokken is bij wetenschappelijk onderzoek. De onderzoeksresultaten worden voortdurend vertaald naar het aanbod van opleidingen en verdiepende cursussen.
In samenwerking met:
Toon aanbod (33)

Medische psychologie en seksuologie

De inhoudelijke ontwikkeling van de ggz staat ook in deze roerige tijd van herstructurering en transities niet stil. Op alle deelgebieden van het vak zorgen wij dan ook voortdurend voor nieuw scholingsaanbod, zoals ook op het gebied van medische psychologie en seksuologie. Of je nu werkt in een ziekenhuis, huisartsenpraktijk of als vrijgevestigde, we bieden postmaster- en post-hbo opleidingen, maar ook verdiepende cursussen om jezelf verder te ontwikkelen.
Toon aanbod (15)

Post-hbo specialisatieopleiding comorbiditeit naast autisme

Hoe bege­leid en behan­del je mensen die een autisme­spectrum­stoor­nis (ASS) hebben in combinatie met een andere stoor­nis of proble­ma­tiek? In deze oplei­ding doe je specialis­tische kennis en vaar­dig­heden op om deze cliënten te kunnen helpen met hun …

Geaccrediteerd

Opleiding cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedrags­thera­pie is toonaangevend in de ggz van vandaag. Tijdens deze oplei­ding leer je niet alleen werken volgens de richtlijnen, maar ook op basis van een indivi­duele casusconceptualisatie. Na de basis­cursus maak je je eigen keuze uit de …

Leerroute

Opleiding Infant Mental Health generalist

Infant Mental Health (IMH) draait om de basis voor een veilige ont­wikke­ling: een goede band tussen de ouders en het zeer jonge of nog ongeboren kind. In deze oplei­ding leer je pro­ble­men in de ouder-kindrelatie observeren, signa­leren, bege­leiden en …

Leerroute

Registratietraject Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP / NVO Orthopedagoog-Generalist

In je eigen tempo en tegen een aantrekkelijke prijs toewerken naar je registratie als Kinder- en Jeugdpsycho­loog NIP of NVO Orthopeda­goog-Generalist? Dat doe je met dit indivi­duele traject bij de RINO Groep. Kies de modules die jou het meest …

Leerroute

Opleiding systeemtherapie

Als systeem­thera­peut bekijk je mensen in hun context en betrek je de naasten van een cliënt bij de behan­del­ing. In deze oplei­ding leg je hiervoor de theore­tische basis en oefen je met (gespreks)vaar­dig­heden, inter­venties en attitude. Zo word je …

Leerroute

Emotieregulatie en stressmanagement met cognitieve gedragstherapie bij mensen met ASS

Mensen met een autisme­spectrum­stoor­nis (ASS) hebben vaak moeite om hun emoties te reguleren. In deze cursus leer je hoe je cogni­tieve gedrags­thera­pie kunt inzetten om hen hierbij te helpen. Zo kun je mensen met autisme onder­steunen om hun …

Eerstvolgende: 19 dec 2017
Geaccrediteerd
Nieuw

Eigen kracht bij pittige opvoedsituaties

Een kind laat zien wat er in hem omgaat door het uiten van gedrag; aan ouders en hulp­ver­le­ners de taak dit gedrag met de kin­de­ren te zien en te bespreken/vertalen. Bij het toeschrijven van een probleem aan het kind blijft een cruciaal aspect buiten …

Eerstvolgende: najaar 2018

Systeemtherapie en psychiatrische stoornissen

Hoe zet je systeem­thera­pie in bij mensen met een psychia­trische stoor­nis? In deze cursus verdiep je je systeem­thera­peutische kennis en vaar­dig­heden en leer je ze vrijer inzetten bij deze cliënten en hun gezin­nen. Zo ontwik­kel je je eigen prak­tische …

Eerstvolgende: voorjaar 2018
Geaccrediteerd

Young Professionals: Kickstart

Afgestudeerd en op zoek naar een baan? Kom dan naar de Young Professionals Kickstart! Onder bege­lei­ding van ervaren docenten onder­zoek je wat je kwaliteiten zijn, wat jou uniek maakt en wat jij wil bereiken in de ggz. Dat doe je in een kleine groep …

Eerstvolgende: 2018

Diagnostiek autismespectrumstoornissen bij volwassenen

Hoe stel je bij normaal intelligente vol­was­senen met autisme­spectrum­stoor­nissen (ASS) een goede diag­nose? In deze cursus leer je pas­sende gesprekstech­nieken hanteren, screeningsinstru­men­ten inzetten en testuitslagen inter­pre­te­ren. Daarnaast krijg je …

Eerstvolgende: 9 jan 2018
Geaccrediteerd

Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Inleiding (30 uur)

Hoe werk je professioneel met cogni­tieve gedrags­thera­pie? In dit inleidende deel van de basis­cursus ga je prak­tisch aan de slag met elementen uit het gedrags­thera­peu­tisch proces en oefen je het ontwerpen van functie- en bete­kenisanalyses en …

Eerstvolgende: 9 jan 2018
Klassikaal: 16 uur
Geaccrediteerd

Basiscursus cognitieve gedragstherapie - (100 uur)

Hoe werk je met cogni­tieve gedrags­thera­pie? In deze cursus maak je je cognitief gedrags­thera­peu­tische vaar­dig­heden eigen toegespitst op ver­schil­lende leeftijden, ont­wikke­lingsfasen, klachten en probleemgebieden. Je legt daarvoor de basis door te …

Eerstvolgende: 9 jan 2018
Klassikaal: 68 uur
Geaccrediteerd

IMH cursus 1: Visie en vaardigheden om de ouder-kindrelatie te optimaliseren

Hoe stimuleer je het opbouwen van een veilige band tussen ouders en hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze cursus ontdek je hoe belang­rijk een gezonde wisselwerking is tussen ouder(s) en (ongeboren) jonge kind en hoe jij kunt bijdragen aan …

Eerstvolgende: 9 jan 2018
Geaccrediteerd

Opleiding spelpsychotherapie

Spelpsycho­thera­pie geeft kin­de­ren de taal om moeilijke emoties mee te verwerken. In deze oplei­ding maak je diepgaand kennis met spelpsycho­thera­peutische inzichten en tech­nieken en pas je die direct toe in jouw eigen prak­tijk. Zo doe je niet alleen …

Eerstvolgende: 9 jan 2018
Geaccrediteerd

Risicotaxatie in de klinische praktijk: training in de SAPROF

Voor een zo volledig moge­lijke risicotaxatie van gewelddadig gedrag breng je naast risicofactoren ook factoren in kaart die de risico's juist verlagen. Dat kan met de SAPROF. In deze cursus leer je werken met dit taxatie-instrument. Je doet de meest …

Eerstvolgende: 10 jan 2018
Geaccrediteerd

Imaginatie en Rescripting met kinderen, jeugdigen en volwassenen

Met Imaginatie en Rescripting (IR) kun je cliënten helpen een traumatische herinnering om te vormen tot een neutraal beeld dat geen angst meer aanjaagt. Je leert de ervaringen achter een klacht snel opsporen en die behan­delen met IR en enkele …

Eerstvolgende: 11 jan 2018
Geaccrediteerd

Behandelen van eetstoornis als comorbide probleem

Hoe behan­del je een cliënt die naast een ander psychisch probleem ook een eetstoor­nis heeft? Deze cursus geeft je kennis en inzicht in diag­nos­tiek, indi­catie­stel­ling, behan­del­ing en nazorg bij diverse eetstoor­nissen en geeft je handvatten voor het …

Eerstvolgende: 12 jan 2018
Geaccrediteerd

Basiscursus gehechtheidstherapie

Achter ernstige gedragspro­ble­men bij kin­de­ren met een ver­stande­lijke en visuele beper­king gaat vaak een verstoorde hechting schuil. In deze cursus ontdek je hoe deze cliënten geholpen kunnen worden met een combinatie van gehechtheidsthera­pie en …

Eerstvolgende: 12 jan 2018
Geaccrediteerd

Hechtingsgerichte systeemtherapie

Hoe help je mensen toegang te krijgen tot hun emoties en hun gevoelens te uiten? In deze cursus leer je welke hechtingsgerichte en emotiegerichte systeem­thera­pieën je daarvoor kunt inzetten en hoe. Zo kun je je cliënten onder­steunen om zich in al …

Eerstvolgende: 12 jan 2018
Geaccrediteerd

Psychotraumatologie bij kinderen en jongeren

Door pesterijen, mishandeling, misbruik of andere ingrijpende gebeurtenissen kunnen kin­de­ren een posttraumatische stressstoor­nis (PTSS) oplopen. In deze cursus leer je hoe je traumagerelateerde klachten bij kin­de­ren signaleert, uitvraagt en …

Eerstvolgende: 12 jan 2018
Geaccrediteerd

Verdiepingscursus Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)

Dit is het vervolg op de basis­cursus MBT-K. In deze verdiepingscursus leer je een MBT-behan­del­ing voor kin­de­ren opzetten en uitvoeren. Je ontdekt hoe je een MBT-behan­del­plan opstelt en oefent speci­fieke vaar­dig­heden voor het thera­pieproces, zoals …

Eerstvolgende: 15 jan 2018
Geaccrediteerd

Mentaliseren Bevorderende Begeleiding bij cliënten met een verstandelijke beperking

Mentaliseren is het vermogen om na te denken over de gedachten, emoties en bedoelingen die je eigen gedrag of het gedrag van anderen bepalen. In de cursus leer je hoe je men­ta­li­seren kunt bevor­deren bij cliënten met een ver­stande­lijke (en visuele) …

Eerstvolgende: 15 jan 2018
Geaccrediteerd

Alles Kidzzz: individueel werken met kinderen met externaliserende gedragsproblemen

Kinderen die op school vaak agressief doen, ongehoorzaam zijn of liegen kunnen baat hebben bij de Alles Kidzzz-training. Met deze cursus word je gecer­tifi­ceerd uitvoerder van deze training. Je leert voor elk kind een individueel traject ontwerpen en …

Eerstvolgende: 15 jan 2018
Geaccrediteerd

Diagnostiek autisme bij kinderen

Kinderen met een autisme­spectrum­stoor­nis (ASS) diag­nos­ticeren is een ingewikkeld proces. In deze cursus leer je de kenmerken van ASS herkennen en beschrijven. Naast classificerende diag­nos­tiek staan we vooral stil bij individueel descriptieve …

Eerstvolgende: 16 jan 2018
Geaccrediteerd

Oplossingsgerichte korte psychotherapie

Bij oplos­sings­gerichte thera­pie staat niet het probleem maar de oplos­sing centraal. Leer in deze cursus hoe je je cliënt helpt te visualiseren wat hij wil en hoe je hem onder­steunt om dat doel te bereiken. Zo help je mensen ontdekken dat ze de …

Eerstvolgende: 17 jan 2018
Geaccrediteerd

Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: de therapeutische relatie bij persoonlijkheidsstoornissen (50 uur)

Bij de behan­del­ing van mensen met per­soon­lijk­heids­stoor­nissen is de thera­peu­tische relatie extra belang­rijk. In deze cursus leer je hoe je jezelf afstemt op de per­soon­lijkheid van je cliënt en ontdek je wat de invloed van jouw per­soon­lijkheid is op …

Eerstvolgende: 18 jan 2018
Geaccrediteerd

Post-hbo opleiding NVRG-systeemtherapeutisch werker

Als systeem­thera­peutisch werker bege­leid je mensen met hulp­vragen bij relatie- en gezinspro­ble­men. Met deze oplei­ding werk je toe naar je registratie als systeem­thera­peutisch werker NVRG. Je maakt kennis met systeem­theore­tische principes en …

Eerstvolgende: 18 jan 2018
Geaccrediteerd

Psychodiagnostiek bij het zeer jonge kind (0-6 jarige)

Hoe doe je diag­nos­tisch onder­zoek bij zeer jonge kin­de­ren? Deze cursus gaat uit van het idee dat pro­ble­men voor een belang­rijk deel voort­komen uit de interactie tussen kind en ouders - het gedachtegoed van Infant Mental Health (IMH). Je krijgt zicht …

Eerstvolgende: 19 jan 2018
Geaccrediteerd
Nieuw

IMH cursus 4: Kortdurende focusgerichte interventies

Hoe vind je de juiste ingang in gezin­nen met zeer jonge of nog ongeboren kin­de­ren? In deze cursus ontdek je hoe je door de ogen van het kind kunt kijken naar de ouder-kindrelatie en hoe je daar je behan­del­ing van die relatie op aanpast. Je leert …

Eerstvolgende: 19 jan 2018
Geaccrediteerd

Hulpverlening aan kinderen en hun gescheiden ouders, mogelijkheden en valkuilen

Hoe help je ouders de gevolgen van een scheiding voor de ont­wikke­ling van hun kin­de­ren zo beperkt moge­lijk te houden? Leer ont­wikke­lingspro­ble­men te herkennen en erop in te spelen, en ontdek hoe je de ouders onder­steunt bij de opvoeding en de omgang …

Eerstvolgende: 24 jan 2018
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop kindertekeningen in (spel)diagnostiek

Kindertekeningen zijn een bruikbaar instrument in (spel)diag­nos­tiek. Tijdens deze work­shop leer je welke bete­kenis je wel en niet kunt geven aan kindertekeningen. Je ontdekt waarom bepaalde patronen bij alle kin­de­ren terugkomen en wat daarvan de …

Eerstvolgende: 24 jan 2018

Risicotaxatie bij jeugdige zedendelinquenten: training in de J-SOAP D

Hoe schat je het recidiverisico in van jeugdige zedendelinquenten? Leer werken met het taxatie-instrument J-SOAP D en ontdek je hoe je vanuit de resultaten een behan­del­plan opstelt. Daarnaast doe je de meest actuele kennis en inzichten op op het …

Eerstvolgende: 26 jan 2018
Geaccrediteerd

Ontwikkelingspsychologie en psychopathologie bij kinderen en jeugdigen

Als je werkt met kin­de­ren en jongeren, is het belang­rijk dat je basis­kennis hebt van ont­wikke­lingspsycho­logie en psychische stoor­nissen. In deze cursus ontdek je wat een normale ont­wikke­ling is en welke psycho­patho­logie het meest voorkomt bij …

Eerstvolgende: 26 jan 2018
Geaccrediteerd

Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Verdieping (70 uur)

Hoe werk je professioneel met cogni­tieve gedrags­thera­pie? In dit ver­die­pende deel van de basis­cursus oefen je met gedrags­thera­peu­tische en cogni­tieve tech­nieken. Je legt daarvoor de basis door te duiken in de theorie achter gedrags­thera­pie en het …

Eerstvolgende: 29 jan 2018
Klassikaal: 52 uur
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop motiverende gespreksvoering

Als hulp­ver­le­ner kom je ook mensen in zorgelijke omstandigheden tegen die vinden dat zij geen pro­ble­men hebben of daar zelf geen aandeel in hebben. In deze work­shop leer je hoe toch kunt aansluiten bij deze mensen en een samen­wer­kingsrelatie met ze …

Eerstvolgende: voorjaar 2018
Nieuw

Congres Trauma en systeemtherapie

Een trauma bij familieleden heeft bijna altijd invloed op alle relaties in de familie. Toch worden deze relaties vaak nauwelijks betrokken bij de behan­del­ing. Wil je ook gebruik gaan maken van systeem­thera­peutische inter­venties of wil je je huidige …

Eerstvolgende: 30 jan 2018
Geaccrediteerd

Postmaster opleiding veiligheid in gezinnen met risico's

Werken met gezin­nen waarin (moge­lijk) kinder­mis­handeling, partnergeweld of seksueel misbruik speelt, vraagt veel van jou als professional. We volgen de fasegerichte aanpak van veiligheidsplanning, risicogestuurde zorg en herstelgerichte zorg. Je …

Eerstvolgende: 31 jan 2018
Geaccrediteerd

Het PrOP-model: kortdurende psychologische interventies bij kinderen en jongeren

Kinderen en jongeren met milde psychische klachten kun je weer op weg helpen met een kort­durende behan­del­ing volgens het PrOP-model. Leer hoe je focust op hoe een kind zelf de pro­ble­men kan leren hanteren en meer zelfredzaam kan worden. Na de cursus …

Eerstvolgende: 1 feb 2018
Geaccrediteerd

Behandeling van jeugdigen (adolescenten) met een negatief zelfbeeld

Hoe kun je kin­de­ren met een negatief zelfbeeld helpen om positiever naar zichzelf te gaan kijken? Leer werken met inter­ventietech­nieken voor jeugdigen die hier specifiek op gericht zijn en ontdek meer over de achter­gronden van dit probleem. Je maakt …

Eerstvolgende: 5 feb 2018
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop psychotherapeutische aspecten

Om psycho­thera­pie te kunnen geven aan mensen met complexe psychia­trische proble­ma­tiek moet je stevig in je schoenen staan. Maak kennis met enkele fundamentele bouwstenen van psycho­thera­pie - zoals het thera­peu­tisch gesprek, het proces en de relatie …

Eerstvolgende: 5 feb 2018

Risicotaxatie in de klinische praktijk: training in de SAPROF Youth Version

Voor een zo volledig moge­lijke risicotaxatie van gewelddadig gedrag breng je naast risicofactoren ook factoren in kaart die de risico's juist verlagen. Dat kan met de SAPROF. In deze cursus leer je werken met de SAPROF-YV: een taxatie-instrument …

Eerstvolgende: 7 feb 2018
Geaccrediteerd

Basiscursus cognitieve gedragstherapie kinderen en jeugdigen – Verdieping (70 uur)

Hoe werk je met cogni­tieve gedrags­thera­pie bij kin­de­ren en jongeren? In dit ver­die­pende deel van de basis­cursus oefen je met gedrags­thera­peu­tische en cogni­tieve tech­nieken. Je legt daarvoor de basis door te duiken in de theorie achter …

Eerstvolgende: 8 feb 2018
Geaccrediteerd

Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie: trauma, rouw en verwerkingstechnieken (50 uur)

Hoe behan­del je trauma en rouwproble­ma­tiek met cogni­tieve gedrags­thera­pie? In deze cursus leer je ver­schil­lende soorten trauma diag­nos­ticeren en er een behan­del­plan voor maken. Je oefent met het uitvoeren van traumabehan­del­ingen en inter­venties bij …

Eerstvolgende: 8 feb 2018
Geaccrediteerd
Nieuw

Shared decision making: samen beslissen over jeugdhulp

Effectieve jeugdhulp begint bij samen beslissen: samen met het kind en de ouders onder­zoeken wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren. In deze cursus leer je hoe je de richtlijn ‘Samen beslissen’ in de prak­tijk brengt. Je doet kennis op van de …

Eerstvolgende: 13 feb 2018
Geaccrediteerd

Basismodule ouderbegeleiding vanuit een visie op ouderschap in ontwikkeling

Ouderbege­lei­ding is meer dan 'aan­dacht voor ouders': het is de keuze om het perspec­tief van de ouder een centrale plek te geven. In deze cursus ontdek je ouderschap als conceptueel kader en als metho­diek voor effectieve ouderbege­lei­ding. Je oefent …

Eerstvolgende: 13 feb 2018
Geaccrediteerd

Mentaliseren Bevorderende Therapie in gezinnen en systemen (MBT-F)

Hoe verbeter je de relaties binnen gezin­nen waar per­soon­lijkheidsproble­ma­tiek speelt? In deze cursus leer je werken met Mentalisation Based Family Therapy (MBFT). Door men­ta­li­serende processen op gang te brengen, verbeter je de kwaliteit van de …

Eerstvolgende: 14 feb 2018
Geaccrediteerd
Nieuw

FOCUS: een groepstraining voor jongeren met ADHD of ADD

Werk jij met jongeren (12-18 jaar) met ADHD of ADD en wil je hen helpen om hun dagelijkse routines beter te organi­se­ren? Met de (cognitief) gedrags­thera­peu­tische groepscursus FOCUS kun je deze jongeren meer inzicht geven in hun ervaren moeilijkheden …

Eerstvolgende: 15 feb 2018
Geaccrediteerd

Specialistische cursus gezinsdiagnostiek en -therapie met kinderen en adolescenten

Hoe pas je systeem­denken toe in het werken met kin­de­ren en adole­scen­ten? In deze cursus leer je werken met gezinsdiag­nos­tiek en gezinsbehan­del­ingen bij psychia­trische ziekte­beel­den als stemmings-, angst-, eet- en gedragsstoor­nissen. Je oefent met de …

Eerstvolgende: 15 feb 2018
Geaccrediteerd

IMH cursus 2: Ontwikkeling en pathologie in de ouder-kindrelatie

Hoe help je ouders (met psychische pro­ble­men) een band op te bouwen met hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze cursus ontdek je welk effect bepaalde ervaringen hebben op ouderschap en hoe je deze ouders en kin­de­ren onder­steunt. Je leert werken …

Eerstvolgende: 20 feb 2018
Geaccrediteerd
Nieuw

Omgaan met (vermoedens van) ouderverstoting

Veel professionals worstelen met situaties waarin ze ouderverstoting vermoeden of een risico zien op ouderverstoting. Welke gradaties zijn er? Hoe kun je signalen van deze relatiebreuken herkennen en inter­pre­te­ren? Hoe kun je deze signalen bespreken …

Eerstvolgende: 6 mrt 2018
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop een goede intake (V&O)

Aan de basis van een goede behan­del­ing ligt een goede intake. Tijdens deze work­shop leer je hoe je een intakegesprek voert met vol­was­senen en ouderen en hoe je het verslag maakt. Daarbij is er natuurlijk aan­dacht voor de diag­nos­tiek: wanneer is er …

Eerstvolgende: 6 mrt 2018

Incredible Years: gedragstherapeutische oudertraining in opvoedvaardigheden

De opvoedingstraining 'Incredible Years' geeft ouders handvatten om de interacties met hun kind positief te veran­deren. In deze cursus leer je zelf­standig deze gedragthera­peu­tische training te geven. Zo draag je bij aan het verminderen van …

Eerstvolgende: 7 mrt 2018
Geaccrediteerd

Neuropsychologisch onderzoek bij kinderen en jeugdigen

Met neuro­psycho­logisch onder­zoek ga je de relatie na tussen het gedrag en de werking van de hersenen. In deze cursus maak je kennis met een aantal diag­nos­tische tests voor kin­de­ren en jeugdigen. Je leert hoe je een neuro­psycho­logische testbatterij …

Eerstvolgende: 7 mrt 2018
Geaccrediteerd

Opleiding Praktijkondersteuner Huisartsenzorg GGZ (POH-GGZ)

Als prak­tijkonder­steuner ggz ben je op een laagdrempelige manier van grote bete­kenis in het leven van patiënten met psychische pro­ble­men. In deze oplei­ding doe je alle vaar­dig­heden op die je nodig hebt: van vraagverheldering, signa­leren en screenen …

Eerstvolgende: 8 mrt 2018
Geaccrediteerd

Regievoering voor gedragswetenschappers

Hoe geef je leiding aan een divers samengesteld team zoals een buurt- of wijkteam? Deze cursus geeft je handvatten om collega's met uit­een­lopende eigenschappen en werkwijzen aan te sturen en de regie te voeren, ook in complexe situaties. Daarnaast …

Eerstvolgende: 9 mrt 2018
Geaccrediteerd

Mindfulness voor kinderen en jongeren

Mindfulness kan ook kin­de­ren en jongeren onder­steunen bij psychische en somatische klachten. Na deze cursus kun je zelf­standig mind­fulnesstrainingen geven aan groepen kin­de­ren en jongeren tot 23 jaar. Met deze vaar­dig­heid krijgen ze zelf vat op het …

Eerstvolgende: 9 mrt 2018
Geaccrediteerd

Pivotal Response Treatment (PRT)

Hoe help je kin­de­ren met autisme om vaar­dig­heden als com­muni­ca­tie verder te ontwik­kelen? In deze cursus maak je kennis met Pivotal Response Treatment, een gedrags­thera­peu­tische behan­del­ing die zich richt op belang­rijke kernvaar­dig­heden zoals contact …

Eerstvolgende: 9 mrt 2018
Geaccrediteerd

Diagnostiek in de generalistische basis-ggz

Hoe stel je snel en effectief een diag­nose in de genera­lis­tische basis-ggz? Deze prak­tische cursus neemt je mee in alle stappen van aanmelding tot en met vaststelling van het behan­del­plan. Je leert hoe je doelgericht een intake doet met de hulpvraag …

Eerstvolgende: 10 mrt 2018
Geaccrediteerd

Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)

Onder gedrags- en emotionele pro­ble­men bij kin­de­ren liggen vaak pro­ble­men met men­ta­li­seren. Met een men­ta­li­seren bevor­derende thera­pie kun je dit proces weer op gang krijgen. In deze basis­cursus leer je wat men­ta­li­seren is, hoe het zich ontwik­kelt …

Eerstvolgende: 12 mrt 2018
Geaccrediteerd

Diagnostiek en behandeling van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften

Hoe help je kin­de­ren met gedrags- en ont­wikke­lingsstoor­nissen en hun leer­krach­ten op school? In deze cursus leer je werken met diag­nos­tische instru­men­ten en behan­delmetho­dieken voor kin­de­ren met bij­voor­beeld ADHD, ASS, gedragsstoor­nissen, depres­sie …

Eerstvolgende: 13 mrt 2018
Geaccrediteerd
Nieuw

Workshop Met jongeren praten over seks

Vind je het lastig om als professional met jongeren te praten over seksuali­teit? Tijdens deze studiemiddag krijg je inzicht in de belemmeringen die bij zowel jongeren als jou aanwezig kunnen zijn en hoe je deze kunt overwinnen. We bespreken de …

Eerstvolgende: 13 mrt 2018
Geaccrediteerd

Relationeel perspectief op betekenisvol begeleiden van autisme met Methode Heijkoop

Mensen met autisme worden vaak bekeken vanuit vaste verklaringsmodellen, terwijl een open blik op hun gedrag een heel ander perspec­tief kan geven. Leer zonder oordeel te onder­zoeken hoe iemand met autisme functioneert en ontdek hoe je zo een …

Eerstvolgende: 14 mrt 2018
Geaccrediteerd
Nieuw

Pivotal Response Treatment (PRT)

Hoe help je kin­de­ren met autisme om vaar­dig­heden als com­muni­ca­tie verder te ontwik­kelen? In deze cursus maak je kennis met Pivotal Response Treatment, een gedrags­thera­peu­tische behan­del­ing die zich richt op belang­rijke kernvaar­dig­heden zoals contact …

Eerstvolgende: 15 mrt 2018
Geaccrediteerd

Vervolgcursus EMDR bij volwassenen

Dit is het vervolg op de basis­cursus EMDR. In deze verdiepingscursus leer je EMDR toe­pas­sen in complexe situaties en oefen je met de toe­pas­sing ervan bij ver­schil­lende soorten klachten. Met die kennis en vaar­dig­heden ben je in staat EMDR breed in te …

Eerstvolgende: 21 mrt 2018
Geaccrediteerd

Faalangst: een groepstraining voor pubers en adolescenten

Hoe help je jongeren met faalangst? In deze cursus ontwerp je een maatwerktraining voor jouw eigen doel­groep gebaseerd op cogni­tieve gedrags­thera­pie en mind­fulness. Na afloop ben je in staat je training zelf­standig te geven en heb je de prak­tische …

Eerstvolgende: 23 mrt 2018
Geaccrediteerd

Herkennen en behandelmogelijkheden van trauma bij mensen met een verstandelijke beperking

Mensen met een ver­stande­lijke beper­king lopen een relatief groot risico op trauma. Maar hoe herken je trauma bij deze groep? In deze cursus leer je symp­tomen van posttraumatische stressklachten signa­leren bij kin­de­ren en vol­was­senen met een …

Eerstvolgende: 23 mrt 2018
Geaccrediteerd

Psycho-educatie aan ouders en hun kind met autisme

Hoe breng je infor­matie over autisme zo goed moge­lijk over? Dat hangt af van wie je tegen­over je hebt. In deze cursus ga je prak­tisch aan de slag met ver­schil­lende doel­groepen: cliënten, ouders, broers en zussen, school en werk. Met psycho-educatie …

Eerstvolgende: 27 mrt 2018
Geaccrediteerd

Vertaalslag van (ggz-)diagnostiek naar praktisch handelen in het basisonderwijs

Kinderen met speci­fieke onder­wijsbehoeften vragen veel van de des­kun­dig­heid van onder­wijsprofessionals in het basis­onder­wijs. Met deze cursus vergroot je je kennis en vaar­dig­heden op dit gebied. Je leert diag­noses vertalen naar concrete …

Eerstvolgende: 28 mrt 2018
Geaccrediteerd
Nieuw

Traumabehandeling met Sensorimotor Psychotherapy

Met Sensorimotor psycho­thera­pie kun je aan je traumabehan­del­ing ook de fysiologische connectie met het trauma toevoegen, als aanvulling op de benade­ring vanuit emoties, cognities en gedrag. Zo reguleer je het zenuwstelsel en fight-flight-freeze …

Eerstvolgende: 28 mrt 2018
Geaccrediteerd
Nieuw

Congres Kinderen, jongeren en seks

Als je werkt met kin­de­ren en jongeren loop je geregeld tegen vragen ron­dom seksuali­teit aan. Dit kunnen vragen zijn die door het kind zelf gesteld worden of gerelateerd zijn aan je eigen normen en waarden. Ook kun je gedrag waarnemen waar­van je je …

Eerstvolgende: voorjaar 2018
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop cognitieve gedragstherapie

Gedragsthera­pie is een van de meest gebruikte behan­delwijzen in de ggz. Tijdens deze work­shop krijg je door oefen­ingen inzicht in een aantal gedrags­thera­peu­tische tech­nieken. Je leert wat de essentie is van cogni­tieve gedrags­thera­pie.

Eerstvolgende: 3 apr 2018

Basiscursus Theraplay & MIM

Theraplay is een spelthera­peu­tische inter­ventie voor kin­de­ren met hechtings- of contactproble­ma­tiek. In deze cursus leer je hoe je ouders en kin­de­ren met deze methode weer op een positieve manier met elkaar in verbinding brengt. Je oefent met het …

Eerstvolgende: 4 apr 2018
Geaccrediteerd

Oplossingsgerichte korte (psycho)therapie bij kinderen en jeugdigen

Hoe biedt je kin­de­ren en ouders hoop en uitzicht op een snelle oplos­sing voor pro­ble­men die niet al te complex zijn? In deze cursus leer je oplos­sings­gericht werken met kort­durende behan­deltech­nieken die binnen een beperkt aantal behan­delcontacten …

Eerstvolgende: 5 apr 2018
Geaccrediteerd

Oudercursus Actief Opvoeden (gebaseerd op Acceptance and Commitment Therapy)

Hoe bege­leid je ouders van kin­de­ren met ont­wikke­lings- of psychia­trische pro­ble­men om hun vastgelopen opvoedgedrag te veran­deren? Na deze cursus ben je in staat zelf­standig de oudercursus ACTief opvoeden te geven. Je helpt ouders weer op weg door …

Eerstvolgende: 6 apr 2018

IMH cursus 7: Integreren van IMH in de werksituatie

Hoe breng je de visie op de ouder-kindrelatie van Infant Mental Health (IMH) binnen in je team? In deze cursus leer je welke instru­men­ten en voor­beelden je kunt inzetten om je collega's te interesseren en te motiveren voor deze benade­ring en de …

Eerstvolgende: 10 apr 2018
Geaccrediteerd

Vertaalslag van diagnose en behandeling naar praktisch handelen in het voortgezet onderwijs

Leerlingen met speci­fieke onder­wijsbehoeften vragen veel van de des­kun­dig­heid van onder­wijsprofessionals in het voortgezet onder­wijs. Met deze cursus vergroot je je kennis en vaar­dig­heden op dit gebied. Je leert diag­noses vertalen naar concrete …

Eerstvolgende: 11 apr 2018
Geaccrediteerd

Seksuele gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking

Voor mensen met een ver­stande­lijke beper­king is het aangaan van een seksuele relatie vaak lastig, terwijl ze er net zoveel behoefte aan hebben als ieder ander. In deze cursus ontdek je hoe je hen onder­steunt en bege­leidt in het leren kennen en …

Eerstvolgende: 13 apr 2018
Geaccrediteerd

Risicotaxatie in de ambulante praktijk: training in de RAF GGZ

De RAF GGZ is een risicotaxatie-instrument speciaal voor de ambu­lante foren­sische ggz. In deze training leer je de RAF GGZ toe­pas­sen voor het inschatten van risico's in het gedrag van je cliënten. En je ontdekt wat je er nog meer mee kunt: …

Eerstvolgende: 17 apr 2018
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop een goede intake (K&J)

Aan de basis van een goede behan­del­ing ligt een goede intake. Tijdens deze work­shop leer je hoe je een intakegesprek voert met kin­de­ren en jeugdigen en hoe je het verslag maakt. Daarbij is er natuurlijk aan­dacht voor de diag­nos­tiek: wanneer is er …

Eerstvolgende: 18 apr 2018

Behandeling van sensorische informatieverwerking bij kinderen met autisme

Kinderen met een autisme­spectrum­stoor­nis (ASS) reageren anders op prikkels dan anderen. In deze cursus leer je dit gedrag analyseren, inter­pre­te­ren en vertalen naar kansen en kwetsbaarheden. Je oefent met het afstemmen van inter­venties op het …

Eerstvolgende: 20 apr 2018
Geaccrediteerd

Traumasensitief hulpverlenen

Hoe signaleer je traumaproble­ma­tiek als jeugdhulp­ver­le­ner? In deze cursus leer je de symp­tomen vroegtijdig herkennen en bespreekbaar maken. Ook vergroot je je kennis van verwijs- en behan­delmoge­lijk­heden. Je ontdekt wat je wel en niet moet doen bij …

Eerstvolgende: 20 apr 2018
Geaccrediteerd

Praten met kinderen over veiligheid

Hoe praat je met kin­de­ren die mishandeld of misbruikt zijn over veiligheid en onveiligheid? In deze cursus leer je je verplaatsen in de positie van het kind en oefen je met gespreksvaar­dig­heden. Je wordt je bewust van hoe kin­de­ren de hulp­ver­le­ning …

Eerstvolgende: 21 apr 2018
Geaccrediteerd

Risicotaxatie bij zedendelinquenten STATIC-(R), STABLE-2007, ACUTE-2007 (SSA)

Hoe schat je het recidiverisico van zedendelinquenten in? De SSA-combinatie, een combinatie van de drie beste en meestgebruikte taxatie-instru­men­ten, geeft een goed inzicht. In deze cursus leer je de scores integreren en communiceren over de …

Eerstvolgende: 8 mei 2018
Geaccrediteerd

Praktische psychofarmacologie kinderen en jeugdigen

Vaak worden kin­de­ren behan­deld met een combinatie van thera­pie, ouderbege­lei­ding en medicatie. Het helpt als je als thera­peut inzicht hebt in de psychofarmacologie. Die kennis doe je op in deze cursus. Je ontdekt de werking en toe­pas­sing van de …

Eerstvolgende: 11 mei 2018
Geaccrediteerd

Diagnostiek van gehechtheidsproblemen bij kinderen/jongeren met een lichte verstandelijke beperking

Hoe signaleer je een verstoorde gehechtheid bij kin­de­ren met een licht ver­stande­lijke of visuele beper­king? In deze cursus leer je de signalen in het gedrag herkennen die hierbij horen en ze scoren met ver­schil­lende diag­nos­tische instru­men­ten. Je …

Eerstvolgende: 14 mei 2018
Geaccrediteerd

Gezinsdiagnostiek

Om pro­ble­men van kin­de­ren en jongeren goed te kunnen begrijpen, heb je zicht nodig op het hele gezin. Hoe je dat goed in kaart brengt, leer je in deze cursus. Je oefent met ver­schil­lende instru­men­ten en werkvormen om alle perspec­tieven helder in …

Eerstvolgende: 15 mei 2018
Geaccrediteerd

Seksualiteit bij mensen met autisme

Een autisme­spectrum­stoor­nis (ASS) geeft vaak emotionele en prak­tische pro­ble­men in iemands psychoseksuele ont­wikke­ling. In deze cursus krijg je zicht op de invloed van autisme op het seksuele leven van mensen en op inter­venties en oplos­singen die je …

Eerstvolgende: 16 mei 2018
Geaccrediteerd

Spreken of preken? Over heldere communicatie met pubers en jongeren

Professionele gespreksvoering met pubers en jongeren vraagt veel van je inlevingsvermogen, flexibiliteit en vasthoudendheid. In deze cursus leer je hoe je goed contact legt met een jongere, hoe je een vertrouwensband opbouwt en hoe je omgaat met …

Eerstvolgende: 17 mei 2018
Geaccrediteerd

Assertiviteitstrainingen PrOP-model

PrOP-assertiviteitstrainingen maken kin­de­ren en jongeren op een positieve manier weerbaar. Na deze cursus ben je in staat zelf­standig deze trainingen te geven aan kin­de­ren (9-12) en jongeren (12-16). Zo geef je ze een zelfverzekerde houding mee die …

Eerstvolgende: 17 mei 2018
Geaccrediteerd

Psychodiagnostiek bij pubers en adolescenten

Psychodiag­nos­tiek bij jongeren vereist speci­fieke kennis en vaar­dig­heden van jou als hulp­ver­le­ner. In deze cursus verdiep je je in zowel de normale als pathologische ont­wikke­ling en in zienswijzen uit ver­schil­lende referen­tie­kaders. Je doet …

Eerstvolgende: 17 mei 2018
Geaccrediteerd

Motiverende gespreksvoering voor gedragswetenschappers

Hoe krijg je je clienten in beweging om hun gedrag ook echt te veran­deren? Leer hoe je de intrinsieke motivatie van mensen onder­zoekt en vergroot en oefen met gespreksvaar­dig­heden en onderliggende tech­nieken. Doordat je ook weerstand leert herkennen …

Eerstvolgende: 18 mei 2018
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop gespreksvoering met ouders

Gesprekken met ouders kun je op ver­schil­lende manieren aanpakken. Tijdens deze work­shop ga je in kleine groepjes oefenen met een aantal methoden. Je leert hoe je jezelf krachtig opstelt terwijl je ouders in hun waarde laat, en hoe je mensen zelf aan …

Eerstvolgende: 29 mei 2018

Cognitieve gedragstherapie bij kinderen en jongeren met autisme

Hoe kun je cogni­tieve thera­pie inzetten bij kin­de­ren en jongeren met autisme? Leer hoe je rekening houdt met hun speci­fieke kenmerken en oefen met tech­nieken die werken bij deze doel­groep. Zo kun je bege­lei­ding bieden die past bij hoe deze kin­de­ren …

Eerstvolgende: 31 mei 2018
Geaccrediteerd

Persoonlijkheidsonderzoek bij jongeren met de MMPI-A

Met de MMPI-A krijg je inzicht in de per­soon­lijkheid en eventuele psycho­patho­logie van een jongere. In deze cursus leer je de MMPI-A afnemen, scoren, toe­pas­sen en inter­pre­te­ren en oefen je dat met eigen casuïstiek. Je verdiept je kennis van …

Eerstvolgende: 31 mei 2018
Geaccrediteerd

Inleiding in de Pivotal Response Treatment® (PRT®)

Hoe breng je kin­de­ren met autisme verder in vaar­dig­heden zoals com­muni­ca­tie? In deze cursus maak je kennis met Pivotal Response Treatment®, een gedrags­thera­peu­tische behan­del­ing die zich richt op belang­rijke kernvaar­dig­heden zoals contact maken. Je …

Eerstvolgende: 11 jun 2018
Geaccrediteerd

Het diagnostisch gebruik van CBCL, TRF en YSR

De CBCL, de TRF en de YSR (oftewel de ASEBA-vragenlijsten) zijn belang­rijke diag­nos­tische instru­men­ten voor de jeugd­zorg. In deze cursus leer je hoe je ermee werkt en hoe je er zoveel moge­lijk uithaalt. Je ontdekt hoe de lijsten in elkaar zitten en …

Eerstvolgende: 13 jun 2018
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop systeemtherapie

Een genogram geeft veel inzicht in de structuur, interacties, emoties en veerkracht binnen een systeem. Tijdens deze work­shop leer je hoe dit werkt en ga je aan de slag met je eigen genogram. Zo maak je kennis met een stukje prak­tijk van de …

Eerstvolgende: 14 jun 2018
Nieuw

IMH cursus 2: Ontwikkeling en pathologie in de ouder-kindrelatie

Hoe help je ouders (met psychische pro­ble­men) een band op te bouwen met hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze cursus ontdek je welk effect bepaalde ervaringen hebben op ouderschap en hoe je deze ouders en kin­de­ren onder­steunt. Je leert werken …

Eerstvolgende: 6 nov 2018
Geaccrediteerd
Nieuw

Postmaster opleiding Verstandelijke beperking

De toename van complexiteit in de zorg voor mensen met een ernstige of matige ver­stande­lijke beper­king met inspiratie en plezier tegemoet treden: Dát willen we bieden met deze nieuwe oplei­ding voor (beginnende) ortho­peda­go­gen en psycho­logen in de …

Eerstvolgende: najaar 2018
Geaccrediteerd

Congres Autisme: Existentiële vragen

In de behan­del­ing van mensen met autisme richten we het eerste gesprek vaak op criteria die ons helpen bij classificatie. Dit verschilt van hoe een cliënt een eerste gesprek met ons in gaat. De cliënt wil vooral graag vertellen over eigen …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Nieuw

Vervolgmodule ouderbegeleiding: Ouderschap en complexe belastende omstandigheden

Hoe onder­steun je ouders die leven onder (vaak chronische) proble­ma­tische omstandigheden? In deze cursus verdiep je je in de effecten van een lichte ver­stande­lijke beper­king, een medische beper­king, psychia­trische proble­ma­tiek en trauma op …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Gedrags- en werkhoudingsproblemen in de klas

Hoe kun je gedrags- en werkhoudingspro­ble­men van leer­lingen ombuigen? In deze cursus leer je welke pro­ble­men er schuilgaan achter onge­wenst gedrag en wat je eraan kunt doen. Je krijgt instru­men­ten aangereikt om het gedrag te analyseren en …

Eerstvolgende: Nog niet gepland

Signs of Safety

Hoe waarborg je de veiligheid van een kind in een situatie van mishandeling, verwaarlozing of misbruik? In deze cursus leg je de basis voor het werken met Signs of Safety, een werkwijze waarin samen­wer­king met het gezin en de omge­ving centraal …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

ADHD bij kinderen en jongeren

ADHD is meer dan slechte concentratie, impulsiviteit en hyperactivi­teit. In deze cursus krijg je de nieuwste weten­schappe­lijke inzichten over ADHD en comorbide stoor­nissen en pro­ble­men. Je ontdekt dat in de loop van de ont­wikke­ling van kind tot …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Hechting in diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen

Hechting is een belang­rijk aspect binnen de diag­nos­tiek en behan­del­ing van kin­de­ren en jeugdigen. In deze cursus leer je hoe je hechting gebruikt als ingang en als bron van aan­vullende infor­matie. Je ontdekt de bete­kenis van onveilige hechting en …

Eerstvolgende: Nog niet gepland

Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie bij complexe/multiprobleem-gezinnen met jonge kinderen (50 uur)

Hoe behan­del je gezin­nen met jonge kin­de­ren bij complexe pro­ble­men die risico's opleveren op verwaarlozing en mishandeling? Leer hoe je de krachten en beper­kingen in kaart brengt en oefen met cognitief gedrags­thera­peu­tische inter­venties die het …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Vervolgcursus cognitieve gedragstherapie bij complexe/multiprobleem-gezinnen met jongeren met ernstige gedragsproblemen (50 uur)

Hoe behan­del je gezin­nen met complexe pro­ble­men die draaien om de gedragspro­ble­men van hun puber of adolescent? Leer hoe je de krachten en beper­kingen in kaart brengt en oefen met cognitief gedrags­thera­peu­tische inter­venties die het gezin …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Opleiding ouderbegeleiding vanuit een visie op ouderschap in ontwikkeling

Hoe werk je effectief met ouders? In deze oplei­ding ontdek je hoe je de basis legt voor een goede relatie met ouders en voor écht krachtgericht werken met gezin­nen. Je leert ouders bege­leiden in uit­een­lopende omstandigheden en vanuit een breed scala …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

IMH cursus 3: Observeren van de ouder-kindrelatie/babyobservatie (IMH-generalist)

Het samenspel tussen een ouder en een zeer jong of nog ongeboren kind zegt veel over de onderlinge relatie. In deze cursus ontdek je hoe je de interactie tussen ouder en kind observeert en hoe je daar bete­kenis aan geeft. Je leert werken vanuit de …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Theoretisch technische hoofdcursus systeemtherapie, inclusief 12 uur wetenschap

Als systeem­thera­peut beschik je over ver­schil­lende ingangen om te werken met individuen, paren, gezin­nen en grotere systemen. In deze cursus ontdek je via de theorieën en prak­tijksituaties van de systeembenade­ring de cognities, ervaringen, emoties …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Narratieve systeemtherapie

Mensen vertellen verhalen over zichzelf en definiëren zo hun identiteit en moge­lijk­heden. In deze cursus leer je hoe je met narratieve thera­pie paren, gezin­nen en andere systemen helpt om samen de verhalen van hun voorkeur te construeren. Je maakt …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Aanvullende POH-GGZ opleiding

Ben je voor 2016 opgeleid tot prak­tijkonder­steuner ggz en wil je voldoen aan de nieuwe eisen die aan jouw functie gesteld worden? In deze aan­vullende oplei­ding doe je alle aan­vullende compe­ten­ties op die je nodig hebt volgens de actuele criteria van …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Postmaster opleiding diagnostiek en behandeling (SG)LVB

Hoe behan­del je mensen met een lichte ver­stande­lijke beper­king en ernstige gedrags- en psychia­trische pro­ble­men? In deze oplei­ding ontdek je hoe je inzichten en modellen uit ver­schil­lende perspec­tieven en prak­tijken met elkaar combineert en aanpast …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Autisme en comorbiditeit

Comorbiditeit komt vaak voor bij mensen met autisme. In deze cursus krijg je zicht op handelingsgerichte diag­nos­tiek en behan­del­ing voor cliënten bij wie autisme samengaat met ADHD, per­soon­lijkheidspro­ble­men, angst, depres­sie, dwang, eetpro­ble­men, …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop groepsdynamische processen

Groepsdynamiek is een vast onder­deel van het dagelijks leven, maar ook een proces dat je bewust kunt inzetten wanneer je groeps­thera­pie bege­leidt. Tijdens deze work­shop ontdek je wat groeps­dynamische processen zijn en wat ze doen. In oefen­ingen …

Eerstvolgende: Nog niet gepland

Screening bij stalking

Als bege­leider of behan­delaar heb je een belang­rijke taak in het inschatten van het risico dat iemand een ander gaat stalken. In deze cursus leer je welke rol jij hierin kunt spelen en hoe je samenwerkt met de politie. Je oefent met het …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Behandeling van agressieproblemen en zelfregulatie bij volwassenen met autisme

Mensen met een autisme­spectrum­stoor­nis (ASS) kunnen nogal eens boos of agressief worden. In deze cursus ontdek je waar dit gedrag vandaan komt en leer je een aantal cognitief gedrags­thera­peu­tische behan­deltech­nieken toe­pas­sen. Daarmee help je …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Mentaliseren Bevorderende Therapie bij kinderen (MBT-K)

Onder gedrags- en emotionele pro­ble­men bij kin­de­ren liggen vaak pro­ble­men met men­ta­li­seren. Met een men­ta­li­seren bevor­derende thera­pie kun je dit proces weer op gang krijgen. In deze basis­cursus leer je wat men­ta­li­seren is, hoe het zich ontwik­kelt …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Psycho-educatie aan mensen met een LVB en hun naasten

Hoe leg je mensen met een lichte ver­stande­lijke beper­king (LVB) goed uit wat er met hen aan de hand is? Leer hoe je afstemt op je cliënt en hoe je concreet maakt wat de LVB voor hem of haar inhoudt. Je oefent met psycho-educatie als een interactief …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop helder communiceren met kinderen

Echt luisteren is de basis voor een goed gesprek met kin­de­ren. Tijdens deze work­shop ervaar je hoe je vertrouwen wint, wat zinnige en onzinnige vragen zijn en wat weerstand bij een kind met jou doet. Doordat je je eigen casuïstiek inbrengt, kun je …

Eerstvolgende: Nog niet gepland

Psychopathologie bij kinderen met een verstandelijke beperking

Hoe signaleer je psycho­patho­logie bij kin­de­ren en jeugdigen met een ver­stande­lijke beper­king? In deze cursus leer je onderscheid maken tussen een gewone en een afwijkende ont­wikke­ling bij deze kin­de­ren. Je maakt kennis met ver­schil­lende concepten en …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Psychopathologie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking

Werken met vol­was­senen met een lichte ver­stande­lijke beper­king (LVB) vereist speci­fieke des­kun­dig­heid. In deze cursus leer je hoe je diag­nos­ticeert wat er precies aan de hand is en hoe je de behan­del­ing aanpakt. Je ontdekt hoe je de com­muni­ca­tie, …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Vervolgcursus systemische gedragstherapie (50 uur)

Hoe gebruik je cognitief gedrags­thera­peu­tische inter­venties in het werken met systemen? In deze ver­volg­cur­sus leer je cognitief-gedrags­thera­peu­tische vaar­dig­heden en inter­venties toe­pas­sen op posities, rollen en interacties binnen gezin­nen en paren. …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Training in de HCR-20: V3

Het inschatten van het risico op gewelddadig gedrag is een belang­rijke taak van de (foren­sische) ggz. In deze cursus leer je werken met de HCR-20 V3: een taxatie-instrument om risicofactoren zorgvuldig mee in kaart te brengen. Je doet de meest …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Basisvaardigheden mediation

Hoe breng je mensen met een conflict weer met elkaar in gesprek? Leer de basisvaar­dig­heden van mediation: met elkaar inventariseer je de belangen en zoek je naar oplos­singen in wederzijds belang. Je ontdekt dat zich in conflictgesprekken bepaalde …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Postmaster opleiding diagnostiek bij kinderen en jeugdigen

Psychische en gedragspro­ble­men bij kin­de­ren en jeugdigen vragen om zorgvuldige diag­nos­tiek. In deze oplei­ding leer je hoe je het diag­nos­tisch proces optimaal inricht en uitvoert, en verdiep je je in han­delen vanuit een ont­wikke­lingspsycho­logisch en …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Klassikaal: 64 uur
Geaccrediteerd

Young Professionals: Workshop mindfulness

Mindfulness wordt steeds meer gebruikt om stressklachten en depres­sies te behan­delen. Maak kennis met mind­fulness als thera­peu­tische techniek en ervaar zelf hoe je daarmee automatische negatieve denkpatronen doorbreekt. Je leert je eigen denkproces …

Eerstvolgende: Nog niet gepland

Gezinnen met heftige pubers

Hoe verbeter je het contact tussen ouders en pubers en help je het onderlinge begrip te vergroten? In deze cursus leer je een veilige basis te creëren voor alle gezinsleden en het onderlinge contact te herstellen. Daarmee kun je het risico op …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Intelligentiediagnostiek bij kinderen en adolescenten

Hoe meet je de intelligentie van kin­de­ren en adole­scen­ten? In deze cursus leer je werken met de WISC-III, de meest gebruikte test voor deze leeftijdsgroep. Je oefent met het uitvoeren, analyseren en inter­pre­te­ren van deze test aan de hand van …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Intergenerationeel trauma

Hoe draag je bij aan een gezonde opvoedsituatie in gezin­nen met ouders die in hun jeugd (seksueel) getraumatiseerd zijn geraakt? In deze cursus leer je werken met de krachten en klachten van deze gezin­nen. Je ontdekt wat voor effect seksueel …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd
Nieuw

Hulpverlenen aan slachtoffers van loverboyproblematiek

Meisjes en vrouwen met een ver­stande­lijke beper­king lopen een verhoogd risico om slachtoffer te worden van loverboys. Tijdens deze cursus leer je deze proble­ma­tiek signa­leren en bespreken met cliënten en hun naasten. Je oefent met vaar­dig­heden uit …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Autisme en hechting

Hechting is een belang­rijke factor in de ont­wikke­ling van mensen met autisme. Tijdens deze cursus ontdek je hoe het samenspel tussen autisme en hechting in elkaar zit en hoe je er in de behan­del­ing rekening mee houdt. Je krijgt de meest actuele …

Eerstvolgende: Nog niet gepland
Geaccrediteerd

Spoedeisende psychiatrie in een geïntegreerde ggz

Om mensen in acute psychische nood goede hulp te bieden, is het belang­rijk dat de ambu­lante en de klinische spoedeisende psychia­trie goed samenwerken. Met deze training vergroot je je kennis en vaar­dig­heden op het gebied van actuele vormen van …

Eerstvolgende: Incompany

Omgaan met cliënten met een borderline persoonlijkheidsstoornis

Voor mensen met een borderline per­soon­lijk­heids­stoor­nis is het vaak moeilijk stabiele relaties te onder­houden - ook met hulp­ver­le­ners. Deze cursus geeft je meer kennis en inzicht in de gedragspatronen van mensen met borderline én in je eigen …

Eerstvolgende: Incompany

Omgaan met agressie en (dreiging van) geweld binnen de ggz

Hulpverleners in de ggz worden steeds vaker gecon­fron­teerd met agressie. In deze cursus leer je hier beter mee omgaan en ontdek je je eigen stijl in conflicthantering. Je eigen ervaringen met agressie, ruzie en geweld en die van je medecursisten …

Eerstvolgende: Incompany

Veel culturen, één zorg

In de zorg voor mensen met een ver­stande­lijke beper­king krijg je te maken met mensen met ver­schil­lende culturele achter­gronden. In deze training ontdek je de invloed van culturen op hoe mensen denken en voelen en leer je daarbij stil te staan in …

Eerstvolgende: Incompany

Conflicthantering

Hulpverleners in de zorg voor mensen met een beper­king worden steeds vaker gecon­fron­teerd met agressie. In deze cursus leer je hier beter mee omgaan en ontdek je je eigen stijl in conflicthantering. Je eigen ervaringen met agressie, ruzie en geweld …

Eerstvolgende: Incompany

Motiverende gespreksvoering met gezinnen

Gezinnen met complexe meervoudige proble­ma­tiek zijn vaak moeilijk te bewegen om hulp te accepteren. In deze cursus leer je motiverende gesprekken voeren met als doel het gezin zelf tot keuzes laten komen in plaats van het te overtuigen. Je oefent …

Eerstvolgende: Incompany

Samenwerken met verwanten bij mensen met een licht verstandelijke beperking

Jouw houding en kennis zijn bepalend voor de vraag of je een positieve samen­wer­king op gang kunt brengen met familieleden van een cliënt met een lichte ver­stande­lijke beper­king. Hoe je dat aanpakt, leer je in deze cursus. Je ontdekt hoe je een …

Eerstvolgende: Incompany

KOPP: Kwetsbaar Ouderschap en Psychiatrische Problematiek

Kinderen van ouders met psychia­trische pro­ble­men verdienen speciale aan­dacht om te voor­komen dat ze zelf pro­ble­men ontwik­kelen. In deze cursus leer je deze ouders bege­leiden en onder­steunen in hun ouderschap. Je ontdekt hoe je samenwerkt vanuit een …

Eerstvolgende: Incompany

FACT en SRH, een perfect paar

Bij de ambu­lantisering van de ggz sluiten de metho­dieken van FACT en SRH perfect aan. In deze cursus leer je vanuit dit gedachtegoed metho­disch han­delen en zorg vorm­geven in de ambu­lante zorg. Het prog­ram­ma bestaat uit drie onderdelen die ook los …

Eerstvolgende: Incompany

Groepscoaching in het sociale wijkteam

Hoe werk je in een wijkteam zo samen dat de diverse samenstelling geen obstakel wordt maar een kracht? In deze cursus leren jullie werken met groepscoaching: casuïstiekbespreking volgens een vast stramien, waarbij je samen syste­ma­tisch zoekt naar …

Eerstvolgende: Incompany

Begeleiden in participatie

Bij de ambu­lantisering van de ggz sluiten de metho­dieken van FACT en SRH perfect aan. In deze cursus leer je vanuit dit gedachtegoed metho­disch han­delen en zorg vorm­geven in de ambu­lante zorg. Je oefent het werken met oplos­sings­gerichte tech­nieken …

Eerstvolgende: Incompany

Meldcode en aanpak kindermishandeling

Hoe hanteer je de meld­code bij signalen van kinder­mis­handeling en huiselijk geweld? In deze cursus leer je werken met de vijf stappen van de meld­code. Je ontdekt hoe je hierbij moet han­delen en hoe je samenwerkt met andere organi­saties. Je oefent …

Eerstvolgende: Incompany

Introductiecursus moreel beraad

Moreel beraad is een manier om dilemma's uit de dagelijkse prak­tijk van de ggz gezamenlijk te onder­zoeken. In deze intro­ductie maak je kennis met moreel beraad door concreet aan de slag te gaan met een dialoog rond een eigen casus. Zo ontdek je wat …

Eerstvolgende: Incompany

Vroegsignalering van autisme met de Cosos/ESAT-vragenlijst

Hoe signaleer je een autisme­spectrum­stoor­nis (ASS) bij heel jonge kin­de­ren? In deze cursus leer je ASS herkennen en gericht screenen met de Cosos/ESAT-vragenlijst. Met deze vaar­dig­heid kun je ouders met een niet-pluisgevoel en hun kin­de­ren veel …

Eerstvolgende: Incompany

(SG)LVB-problematiek vraagt specifieke zorg

Een belang­rijk deel van de mensen met psychia­trische of gedragspro­ble­men heeft ook een ver­stande­lijke beper­king. In deze cursus leer je zo'n beper­king bij je cliënten herkennen en begrijpen wat die met zich meebrengt. Met die kennis kun je de …

Eerstvolgende: Incompany

Motiverende gespreksvoering: training voor de forensische zorg

Forensische patiënten zijn vaak moeilijk te overtuigen om hun delictgerelateerd gedrag te veran­deren. Leer hoe je ze met motiverende gespreksvoering in beweging kunt krijgen en oefen met het toe­pas­sen van de metho­diek zodat je ook de prak­tijk …

Eerstvolgende: Incompany

Moreel beraad

Ethische dilemma's horen bij het werken als hulp­ver­le­ner. In deze cursus leer je ze herkennen en samen onder­zoeken in een moreel beraad. Dat doe je volgens de methode van de socratische dialoog: vragen, luisteren en inleven. Met deze kennis en …

Eerstvolgende: Incompany