De DSM-5 is primair bedoeld voor de dagelijkse klinische praktijk, voor diagnostiek en behandeling. De strikt categoriale benadering zou echter plaats mogen maken voor een dimensionele benadering. De introductie van ernst-maten zou de voorspellende waarde kunnen gaan vergroten. Aan een explosieve groei van het aantal nieuwe classificaties, zoals in de DSM-III-R en DSM-IV, moest een einde komen, evenals aan de veelvuldig gestelde maar weinig zeggende restcategorie NAO (Niet Anderszins Omschreven). De verwachtingen waren dus hoog gespannen. In aanloop naar de DSM-5 zwol de kritiek op het classificatiesysteem steeds verder aan. Toch is de DSM-5 weer wat beter dan de DSM-IV. Ook al wordt het systeem verguisd, ondanks alle terechte kritiek kunnen we niet zonder een dergelijk classificatiesysteem. De Nederlandse vertaling verscheen in april 2014 bij uitgeverij Boom.
Voor het classificeren van de problematiek van kinderen en jeugdigen is er véél veranderd in de DSM-5. Deze veranderingen gaan inhoudelijk op meerdere classificaties verder dan voor volwassenen en ouderen. Op de cursusdag krijg je inzicht in deze veranderingen en daarmee de bijzonderheden in de classificatie voor kind en jeugd. Hiertoe volg je de e-learning module als voorbereiding op de cursusdag.
In deze cursus wordt gebruik gemaakt van blended learning: een combinatie van digitaal leren en klassikale bijeenkomsten die elkaar versterkt. De e-learning is onderdeel van deze cursus, schrijf je niet apart in. De toegekende punten voor het e-learning gedeelte vind je hier.
DSM-5 kinderen en jeugdigen: véél veranderingen! (B1884)
Inschrijven is niet meer mogelijk
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
Je krijgt een overzicht van de belangrijkste veranderingen in dit toonaangevende classificatiesysteem, zoals het wegvallen van het vertrouwde vijf assensysteem, de nieuwe indeling van psychische stoornissen, de introductie van nieuwe stoornissen en het gebruik van zogenaamde 'specifiers'. Er wordt stil gestaan bij het verschil tussen diagnostiek en classificatie en de betekenis van beide voor de indicatiestelling voor behandeling. Ook de voor- en nadelen van de DSM-5 passeren de revue. Verder wordt aan de hand van casuïstiek geoefend met classificeren conform de DSM-5.
Wat leer je?
Na deze cursus ben je op de hoogte van de belangrijkste veranderingen specifiek voor kinderen en jeugdigen en weet je hoe de DSM-5 toe te passen in je dagelijkse diagnostiek en behandeling.
Werkwijze
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.
- Datum
Lesdata Omvang
1 vrijdag van 09:30 tot 12:30Datum
5 oktober 2018Locatie
Utrecht - Accreditatie
Accreditatie Beroepsregistratie
De DSM-5 e-learning module is onderdeel van deze cursus. De toegekende punten voor de e-learning vind je op www.rinogroep.nl/E1801
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
-
Docenten
drs. Coen Metze
Coen Metze is werkzaam als zelfstandig Gz-psycholoog en docent/trainer. Zijn werkgebied betreft onder meer de (justitiële) jeugdhulpverlening (trainingen, Pro Justitia rapportages), masteropleiding pedagogiek, postdoctorale opleidingen, supervisie gedragswetenschappers.Lees meer - LiteratuurAanschaf van de DSM-5 wordt aangeraden:
Handboek voor de classificatie van psychische stoornissen (DSM-5) (2014). Amsterdam: Boom Uitgevers. ISBN 9789089532220.
of
Beknopt overzicht van de criteria van de DSM-5 (2014). Amsterdam: Boom Uitgevers. ISBN 9789089532237. - Reviews
Reviews