Datum:

Traumasensitief hulpverlenen (B1801)

Hoe signaleer je traumaproblematiek als jeugdhulpverlener? In deze cursus leer je de symptomen vroegtijdig herkennen en bespreekbaar maken. Ook vergroot je je kennis van verwijs- en behandelmogelijkheden. Je ontdekt wat je wel en niet moet doen bij getraumatiseerde kinderen en jongeren, zodat je ze binnen de kaders van jouw begeleiding zo goed mogelijk kunt ondersteunen.

Kosten: € 295,-

incl. digitale literatuur en lunch

Inschrijven

Mogelijk t/m 16 maart 2018, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 1 vrijdag van 9.30 - 16.30 uur
  • Datum: 20 april 2018
  • Locatie: Utrecht
  • Kosten: € 295,-

Voor wie

  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Jeugdverpleegkundige
  • Hbo-verpleegkundige
  • Jeugdzorgwerker
  • Sociaal pedagogisch hulpverlener
  • Maatschappelijk werker
Basispsycholoog, Orthopedagoog, Jeugdverpleegkundige, Hbo-verpleegkundige, Jeugdzorgwerker, Sociaal pedagogisch hulpverlener en Maatschappelijk werker

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Accreditatie: SKJ

Lees meer over de accreditaties

Als jeugdhulpverlener kom je in aanraking met een grote diversiteit aan psychosociale en psychiatrische problematiek. Jeugdhulpverlener in de wijk en op de groep hebben in toenemende mate een belangrijke rol in het signaleren van psychopathologie en het waar nodig verwijzen naar passende hulpverlening. Goed signaleren is een lastige klus, zeker waar het traumaproblematiek betreft. Trauma kan zich makkelijk uiten in gedrag dat overeenkomsten heeft met symptomen die horen bij bijvoorbeeld ADHD of autisme. Naast een goede taxatie van de problematiek is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de belangrijkste do’s en don’ts bij getraumatiseerde kinderen en jongeren zodat je (overbruggende) hulpverlening zo effectief mogelijk in kunt zetten.

Deze cursus is ontwikkeld in samenwerking met Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie.

Wat leer je?

Je leert symptomen van trauma (vroegtijdig) te herkennen en bespreekbaar te maken en je vergroot jouw kennis over verwijs- en behandelmogelijkheden.

Inhoud

Aan de orde komen:

  • psychosociale gevolgen van enkelvoudige en meervoudige traumatisering
  • hoe (meervoudige) traumatisering kan resulteren in diverse vormen van psychopathologie
  • hoe trauma onderliggend kan zijn aan gedragsproblemen die lijken op bijvoorbeeld ADHD en autisme
  • screeningsinstrumenten om (mogelijk) traumagerelateerde problematiek te signaleren en adequaat door te verwijzen
  • hoe de meldcode kindermishandeling in te zetten in jouw dagelijkse praktijk
  • hoe eventuele zorgen met betrekking tot kindermishandeling bespreekbaar gemaakt kunnen worden
  • hoe jouw eigen normen en waarden interfereren met het bespreken en signaleren van kindermishandeling
  • de classificatie posttraumatische stress-stoornis (PTSS), de moeilijkheden in het stellen van de diagnose (‘diagnostic overshadowing’) en de (inter)nationale behandelrichtlijn
  • enkele stabiliserende technieken die je kunt inzetten ter overbrugging naar een traumagerichte behandeling

Je wordt gevraagd om voorafgaand aan de cursus een casus aan te leveren.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Accreditatie & Erkenning

Literatuur & Benodigdheden

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

Docenten

Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: B1801 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl