De basiscursus cognitieve gedragstherapie (totaal 100 uur) is opgebouwd uit een inleidend (30 uur) en een verdiepend gedeelte (70 uur). Je dient je voor beide delen afzonderlijk aan te melden. Voor het inleidende deel klik hier.
NB: Tussen het einde van het inleidend deel en het begin van het verdiepend deel mag niet meer dan één jaar zijn verstreken. Kijk voor meer informatie over dit opleidingstraject en de eisen voor het lidmaatschap op www.vgct.nl.
Deze cursus is een vervolg op het 30-uurs inleidend deel van de basiscursus gedragstherapie en stelt je in staat zelfstandig (met supervisie) gedragstherapieën te verrichten. Daartoe worden alle aspecten van het gedragstherapeutisch proces doorgenomen en geoefend, waarbij een groot accent ligt op de cognitieve therapie.
Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Verdieping (70 uur) (GT184)
Inschrijven is niet meer mogelijk
- Inhoud
Wat kun je verwachten?
Verdiepen van kennis van leertheorieën:
- eigen maken van alle aspecten van het gedragstherapeutisch proces, waaronder het oefenen in het opstellen van holistische theorie, het maken van probleem-analyses (functie-analyse, betekenis-analyse)
- verdiepen van kennis over cognitieve principes en oefenen van cognitieve technieken, toegepast op vele probleemgebieden zoals angststoornissen, depressie, persoonlijkheidsstoornissen
Wat leer je?
Een theoretische en praktische verdieping in de gedragstherapie. Deze bouwt voort op de inleiding in de gedragstherapie en leidt je tot diagnostische en therapeutische vaardigheden bij veel voorkomende probleemgebieden (DSM-5).
Toetsen
In de verdieping worden cognitief gedragstherapeutische vaardigheden getoetst. Je plaatst tweewekelijks een uitgevoerde (cognitieve)gedragstherapeutische interventie, die jij zelf hebt uitgevoerd, online met behulp van Zoom. In de klassikale bijeenkomsten komen deze uitgevoerde technieken ook weer terug. Tevens presenteer je de Mini N=1 voor de groep.
Werkwijze
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Zowel voorafgaand aan de lesbijeenkomsten als tussendoor wordt gebruik gemaakt van de digitale leeromgeving. De blended learning bestaat uit het online volgen van mini-colleges presentaties en videodemonstraties van gedragstherapeutische technieken, video en het maken van verwerkingsopdrachten en toetsen. Je oefent verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk en je laat mede-cursisten meekijken met behulp van video-opnames met behulp van Zoom. Ook heb je online interactie met collega-deelnemers en de docent(en), met o.a. een online docentenspreekuur. De klassikale bijeenkomsten vinden tweewekelijks plaats.
Naast de 70 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 245 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten). De studiebelasting vraagt aandacht en organisatie. Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. - eigen maken van alle aspecten van het gedragstherapeutisch proces, waaronder het oefenen in het opstellen van holistische theorie, het maken van probleem-analyses (functie-analyse, betekenis-analyse)
- Datums
Lesdata Omvang
8 woensdagen van 9.30 - 16.30 uur plus 8 keer een online meeting van 19.30 - 20.00 uur. De zelfstudie bedraagt 4-8 uur per week.Datums
lesbijeenkomsten op 14 en 28 maart, 11 en 25 april, 9 en 23 mei, 6 en 20 juni 2018 en online meetings op 7 en 21 maart, 4 en 18 april, 2, 16 en 30 mei en 13 juni 2018Locatie
Utrecht - Accreditatie
Accreditatie - NIP - Registratie Kinder- en JeugdpsycholoogWordt aangevraagd
- NIP - Herregistratie Kinder- en JeugdpsycholoogWordt aangevraagd
- NVO - Registratie Orthopedagoog-GeneralistWordt aangevraagd
- NVO - Herregistratie Orthopedagoog-GeneralistWordt aangevraagd
- SKJ Master - Herreg. Basispsycholoog en OrthopedagoogWordt aangevraagd
- VGCt - Registratie Cognitief GedragstherapeutWordt aangevraagd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep - Gz-psycholoog BIG
- Psychotherapeut BIG
- Klinisch psycholoog BIG
- Klinisch neuropsycholoog BIG
- Eerstelijnspsycholoog NIP
- Basispsycholoog
- Orthopedagoog
- Gedragstherapeut
- Systeemtherapeut
- Psychiater
- Arts
- Jeugdarts
Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op WO niveau) wordt verondersteld.
Daarnaast ben je gedurende minimaal twee dagen per week werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg of in aanverwante sectoren, waar je volgens de verenigingsrichtlijnen therapie kunt uitvoeren in teamverband.
-
Docenten
drs. Guido Machielsen
Guido Machielsen is klinisch psycholoog-psychotherapeut en hoofddocent behandeling RINO Rotterdam (volwassenen &ouderen). Hij is werkzaam als regiebehandelaar bij PHI Eindhoven en als uitvoerend behandelaar in eigen praktijk. Hij is docent cognitieve gedragstherapie. Anton Hafkenscheid en hij geven samen de GZ-keuzemodule “Therapeutisch hanteren van behandelrelaties”.Lees meerdrs. Walter de Vries
Walter de Vries is psychotherapeut en supervisor VGCt. Hij is werkzaam in eigen psychotherapiepraktijk Zielsbelang in Nijmegen.Lees meer - Literatuur
- Korrelboom, C.W. & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho (ISBN 9789062833467).
- Broeke, E. ten & Korrelboom, C.W. (2009). Praktijkboek Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho (ISBN 9789046901335).
- Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 1. Amsterdam: Boom (ISBN 978 90 895 3713 3) *nieuwe uitgave eind juni 2017*
- Keijsers, G.P.J., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 2. Amsterdam: Boom (ISBN 9789089537140) *nieuwe uitgave eind juni 2017*
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.
- Korrelboom, C.W. & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho (ISBN 9789062833467).
- Reviews
Reviews