Startdatum:

Basiscursus cognitieve gedragstherapie - Verdieping (70 uur) (GT184)

Hoe werk je professioneel met cognitieve gedragstherapie? In dit verdiepende deel van de basiscursus oefen je met gedragstherapeutische en cognitieve technieken. Je legt daarvoor de basis door te duiken in de theorie achter gedragstherapie en het gedragstherapeutisch proces. Na deze cursus kun je de behandelde technieken zelfstandig onder supervisie toepassen.

Kosten: € 2050,-

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boeken.
Betaling in twee kwartaaltermijnen mogelijk.

Feiten

  • Omvang: 8 woensdagen van 9.30 - 16.30 uur plus 8 keer een online meeting van 19.30 - 20.00 uur. De zelfstudie bedraagt 4-8 uur per week.
  • Datums: lesbijeenkomsten op 14 en 28 maart, 11 en 25 april, 9 en 23 mei, 6 en 20 juni 2018 en online meetings op 7 en 21 maart, 4 en 18 april, 2, 16 en 30 mei en 13 juni 2018
  • Klassikaal: 50 uur
  • Locatie: Utrecht
  • Docenten: Drs. C.H. MachielsenDrs. W.H. de Vries
  • Kosten: € 2050,-
  • Cursuscode: GT184

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Gedragstherapeut
Lees de volledige doelgroepinformatie
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Klinisch psycholoog BIG, Klinisch neuropsycholoog BIG, Eerstelijnspsycholoog NIP, Basispsycholoog, Orthopedagoog, Gedragstherapeut, Systeemtherapeut, Psychiater, Arts en Jeugdarts

Voor het volgen van het verdiepend gedeelte van de basiscursus gedragstherapie is het een voorwaarde dat je zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie.
Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op WO niveau) wordt verondersteld.
Daarnaast ben je gedurende minimaal twee dagen per week werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg of in aanverwante sectoren, waar je volgens de verenigingsrichtlijnen therapie kunt uitvoeren in teamverband.

Accreditaties

Accreditatie: NIP, NVO, SKJ, VGCt

Lees meer over de accreditaties

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

De basiscursus cognitieve gedragstherapie (totaal 100 uur) is opgebouwd uit een inleidend (30 uur) en een verdiepend gedeelte (70 uur). Je dient je voor beide delen afzonderlijk aan te melden. Voor het inleidende deel klik hier.
NB: Tussen het einde van het inleidend deel en het begin van het verdiepend deel mag niet meer dan één jaar zijn verstreken. Kijk voor meer informatie over dit opleidingstraject en de eisen voor het lidmaatschap op www.vgct.nl.

Deze cursus is een vervolg op het 30-uurs inleidend deel van de basiscursus gedragstherapie en stelt je in staat zelfstandig (met supervisie) gedragstherapieën te verrichten. Daartoe worden alle aspecten van het gedragstherapeutisch proces doorgenomen en geoefend, waarbij een groot accent ligt op de cognitieve therapie.

Schema opleiding cognitieve gedragtherapie

Wat leer je?

Een theoretische en praktische verdieping in de gedragstherapie. Deze bouwt voort op de inleiding in de gedragstherapie en leidt je tot diagnostische en therapeutische vaardigheden bij veel voorkomende probleemgebieden (DSM-5).

Doelgroep

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Klinisch psycholoog BIG
  • Klinisch neuropsycholoog BIG
  • Eerstelijnspsycholoog NIP
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Gedragstherapeut
  • Systeemtherapeut
  • Psychiater
  • Arts
  • Jeugdarts
Voor het volgen van het verdiepend gedeelte van de basiscursus gedragstherapie is het een voorwaarde dat je zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie.
Je bent afgestudeerd in de sociale wetenschappen of geneeskunde. Basiskennis van psychiatrie (op WO niveau) wordt verondersteld.
Daarnaast ben je gedurende minimaal twee dagen per week werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg of in aanverwante sectoren, waar je volgens de verenigingsrichtlijnen therapie kunt uitvoeren in teamverband.

Inhoud

Verdiepen van kennis van leertheorieën:

  • eigen maken van alle aspecten van het gedragstherapeutisch proces, waaronder het oefenen in het opstellen van holistische theorie, het maken van probleem-analyses (functie-analyse, betekenis-analyse)
  • verdiepen van kennis over cognitieve principes en oefenen van cognitieve technieken, toegepast op vele probleemgebieden zoals angststoornissen, depressie, persoonlijkheidsstoornissen
     
Er ligt een duidelijk accent op de integratie van theorie en praktijk. Verder wordt een groot appèl gedaan op je zelfwerkzaamheid door inbreng van eigen casuïstiek. Technieken worden systematisch door middel van rollenspel geoefend. Als toetsing geldt de mate van participatie tijdens de diverse onderdelen, een schriftelijke toetsing van de theorie en een eindwerkstuk van een praktijkcasus met functie-analyse, betekenisanalyse en therapieplan.

Toetsen

In de verdieping worden cognitief gedragstherapeutische vaardigheden getoetst. Je plaatst tweewekelijks een uitgevoerde (cognitieve)gedragstherapeutische interventie, die jij zelf hebt uitgevoerd, online met behulp van Zoom. In de klassikale bijeenkomsten komen deze uitgevoerde technieken ook weer terug. Tevens presenteer je de Mini N=1 voor de groep.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Literatuur & Benodigdheden

  • Korrelboom, C.W. & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho (ISBN 9789062833467).
  • Broeke, E. ten & Korrelboom, C.W. (2009). Praktijkboek Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Coutinho (ISBN 9789046901335).

Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen.

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

Zowel voorafgaand aan de lesbijeenkomsten als tussendoor wordt gebruik gemaakt van de digitale leeromgeving. De blended learning bestaat uit het online volgen van mini-colleges presentaties en videodemonstraties van gedragstherapeutische technieken, video en het maken van verwerkingsopdrachten en toetsen. Je oefent verschillende cognitief gedragstherapeutische technieken in de praktijk en je laat mede-cursisten meekijken met behulp van video-opnames met behulp van Zoom. Ook heb je online interactie met collega-deelnemers en de docent(en), met o.a. een online docentenspreekuur. De klassikale bijeenkomsten vinden tweewekelijks plaats.

Naast de 70 cursusuren (combinatie van bijeenkomsten en e-learning) dien je rekening te houden met een studiebelasting van 245 huiswerkuren (literatuur bestuderen en huiswerkopdrachten). De studiebelasting vraagt aandacht en organisatie.

Docenten

Deelnemers aan de blended opleiding tot cognitief gedragstherapeut

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: GT184 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl