Startdatum:

Motiverende gespreksvoering voor gedragswetenschappers (A1876)

Bij adolescenten en (jong)volwassenen

Hoe krijg je je clienten in beweging om hun gedrag ook echt te veranderen? Leer hoe je de intrinsieke motivatie van mensen onderzoekt en vergroot en oefen met gespreksvaardigheden en onderliggende technieken. Doordat je ook weerstand leert herkennen en hanteren sta je voortaan steviger in motiverende gesprekken.

Kosten: € 520

incl. digitale literatuur en lunch, excl. boek

Inschrijven

Mogelijk t/m 13 april 2018, tenzij eerder vol

Feiten

  • Omvang: 2 vrijdagen van 9.30 - 16.30 uur
  • Datums: 18 mei en 1 juni 2018
  • Kosten: € 520

Voor wie

  • Gz-psycholoog BIG
  • Psychotherapeut BIG
  • Eerstelijnspsycholoog
  • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
  • NVO Orthopedagoog-generalist
  • Basispsycholoog
  • Orthopedagoog
  • Systeemtherapeut
Gz-psycholoog BIG, Psychotherapeut BIG, Eerstelijnspsycholoog, Kinder- en jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-generalist, Basispsycholoog, Orthopedagoog en Systeemtherapeut

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Accreditatie: NIP, NVO, SKJ

Lees meer over de accreditaties

Merk je dat je cliënten wel naar jouw adviezen luisteren, instemmen om daarmee aan de gang te gaan, maar uiteindelijk toch niet doen wat je hen adviseert? Vaak zeggen ze dat ze wel willen, maar uiteindelijk gebeurt er niets. Je blijft dan zitten met de vraag hóe je de cliënt in beweging krijgt, zodat het gedrag daadwerkelijk verandert.

De motivatie om te veranderen is een goede voorspeller van de feitelijke verandering. Het is dan ook van belang dat je aandacht besteedt aan de intrinsieke motivatie voor verandering bij de cliënt en dat deze vergroot wordt. Motiverende gespreksvoering is een doelgerichte gespreksmethode waarbij de persoonlijke motivatie van de cliënt voor gedragsverandering wordt versterkt door het opsporen en verminderen van ambivalentie. Uit onderzoek blijkt dat motiverende gespreksvoering bewezen effectief is bij verschillende doelgroepen.

Wat leer je?

Deze cursus bied je de mogelijkheid om intrinsieke motivatie tot verandering te onderzoeken en te vergroten. Je leert de gespreksvaardigheden en onderliggende technieken. Ook leer je weerstand te herkennen en hanteren.

Inhoud

Onderwerpen die aan bod komen:

  • basisgespreksvaardigheden
  • basisprincipes van motiverende gespreksvoering
  • het begrip ambivalentie en hoe je hiermee kunt werken
  • herkennen, ontlokken en verder exploreren van ‘verandertaal’
  • weerstand herkennen en er effectief mee omgaan
 
Naast het bespreken van de theorie, wordt de cursus praktisch ingevuld waarbij gebruik wordt gemaakt van een trainingsacteur.      

Toetsen

De cursus wordt afgesloten met een praktische toets. Je laat aan de hand van een eigen casus zien dat je de motiverende gesprekstechnieken op een adequate manier weet in te zetten.

Certificaat

Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

Incompany en groepskorting

Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.

Je kunt ook zelf een deelnemersgroep samenstellen en profiteren van groepskorting. Bekijk de voordelen van een Samen SLIM-groep.

Literatuur & Benodigdheden

Miller, W.R. & Rollnick, S. (2014). Motiverende gespreksvoering: mensen helpen veranderen. Ouderkerk aan den IJssel: Ekklesia. ISBN 9789075569704

De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

Docent

Enthousiast geworden?
Schrijf je meteen in!

Heb je vragen over deze opleiding of cursus?

Bel of mail ons en vermeld daarbij de code: A1876 zodat we je snel kunnen helpen.

030 230 84 50infodesk@rinogroep.nl