Als GGZ-agoog behandel, begeleid en ondersteun je mensen bij het herstellen van een psychische aandoening en het integreren in de samenleving. Deze opleiding richt zich op uitdagende setting, waaronder forensische contexten: verslavingszorg, forensische psychiatrie, reclassering, FPA, FPK, TBS-klinieken en verstandelijk gehandicaptenzorg met forensische problematiek (zoals Borg-instellingen).
In deze opleiding maak je je de herstelbenadering eigen binnen o.a. forensische settingen en leer je anderen coachen bij die manier van werken. Je leert feedback geven en ontvangen, communicatiestijlen en leerstijlen herkennen, met weerstand omgaan en (dreigende) conflicten en strijd herkennen en voorkomen - specifiek toegespitst op de complexiteit van forensische cliënten en uitdagende settingen. Met deze opleiding op zak kun je je inschrijven in het beroepsregister GGZ-agoog.
Herstel binnen forensische context
Herstel en herstelondersteuning vormen het inhoudelijk kader van de opleiding en lopen er als een rode draad doorheen. Binnen forensische settings krijgt herstel een specifieke betekenis: het gaat om herstel in combinatie met risicomanagement, maatschappelijke veiligheid en delictpreventie. Bij cliënten met aangeboren beperkingen in forensische settings spreken we van participatie en ontwikkeling. Inhoudelijk gaat het echter om dezelfde principes, waarbij veiligheid en herstel hand in hand gaan.
Post-hbo opleiding forensische zorg (FP26A)
Opleiding tot GGZ-agoog
€ 5.800
Mogelijk t/m 23 februari 2026,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
Je maakt je de herstelbenadering eigen binnen forensische settings en leert anderen coachen bij die manier van werken. Centraal staan: feedback geven en ontvangen, communicatiestijlen en leerstijlen herkennen, omgaan met weerstand en conflicten voorkomen - specifiek toegespitst op de complexiteit van forensische cliënten.
Kernvaardigheden:- Werken vanuit herstelgedachte binnen forensische contexten
- Balans vinden tussen herstel en veiligheid, tussen autonomie en toezicht
- Risicomanagement implementeren en risicotaxatie-instrumenten toepassen
- Samenwerken met ketenpartners (justitie, reclassering, gedragsdeskundigen)
- Coachende rol vormgeven binnen je eigen werkcontext
Werkwijze
Opbouw van de opleiding
De opleiding bestaat uit vijf blokken met specifieke focus op forensische contexten:1. Psychiatrie - DSM-5-TR en persoonlijke diagnostiek in forensische zorg
Van diagnose- naar herstelgericht werken binnen gedwongen kaders. Je werkt met inzichten van Jim van Os ('De DSM-5 voorbij'), de Yucelmethode (systeemgerichte benadering voor forensische populaties), de netwerkintake van Floortje Scheepers en haar gedachtegoed over verbinding en herstel binnen het sociale systeem. Ook is er aandacht voor psychopathie (PCL- R).2. Veiligheid denken - risicotaxatie en beschermende factoren
Leer risico's én beschermende factoren beoordelen bij gewelddadig en delictgedrag. Je maakt kennis met risicotaxatie-instrumenten: SAPROF, HCR-20, PCL-R, FARE en instrumenten voor seksueel grensoverschrijdend gedrag. Centraal staat de combinatie van veiligheid en hersteldenken binnen rehabilitatie.3. Transculturele psychiatrie - werken met andere culturen
In elk hulpverleningscontact zijn cultuurverschillen aanwezig: leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, sociale klasse, politieke overtuiging, religie, inkomen. Alle psychiatrie is dus transculturele psychiatrie. Je leert over je eigen grenzen heen kijken en minder dominant te acteren vanuit je eigen perspectief - essentieel in forensische settings met diverse cliëntgroepen.4. Methodische kaders en hoe te handelen
Dit blok draagt bij aan jouw persoonlijke professionaliteit in vaardigheden en houding: individueel, als teamlid, als behandelaar/begeleider en als ketenpartner. De discrepantie tussen 'empowerment denken' en 'doen' is groot. Hoe empower je jouw omgeving?
Je maakt kennis met elementen die het verschil maken tussen matige en excellente hulpverlening: klantgerichtheid, echtheid, samenwerken, empoweren en een omgeving die bereid is steeds nieuwe dingen te leren. Specifieke aandacht gaat uit naar het toepassen van de Yucel methode binnen forensische settings - een visuele en tactiele methode die bijzonder effectief is bij gedetineerden en forensische cliënten voor wie taal niet altijd toereikend is. Met deze methode werk je herstelgericht aan perspectief en eigen regie, zelfs binnen gedwongen kaders zoals detentie, waarbij cliënten letterlijk bouwen aan hun herstel en toekomst.5. Wet- en regelgeving in de forensische zorg
Twee intensieve dagen over juridische kaders: Wet verplichte GGZ (Wvggz), Wet forensische zorg (Wfz), sanctierecht en maatregelen (TBS, PIJ, ISD), rechten en plichten van forensische cliënten, dwang en drang, samenwerking met justitiële partners, en het RNR-model (Risk-Need-Responsivity) binnen juridische kaders.Werkvormen
Blended learning in het eerste blok: combinatie van digitaal leren en klassikale bijeenkomsten. Veel ruimte om te oefenen met forensische casussen en leervragen uit jouw specifieke werksetting.
Naast klassikale bijeenkomsten, e-learning en zelfstudie:- 6 intervisiebijeenkomsten van 3 uur (forensische casussen)
- 6 werkbezoeken van 3 uur (forensische instellingen)
- 30 uur zelfstudie
- 201 uur praktijkopdrachten (in jouw forensische werksetting)
- 50 uur werkbegeleidingsgesprekken
- 560 uur portfolio bijhouden, verslagen maken en toetsen
De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.
Toetsen
Het examen bestaat uit de volgende onderdelen:
• Actieve deelname aan cursorische onderwijsonderdelen
• Mondelinge en schriftelijke kennis- en vaardigheidstoetsen waaronder gevalsbeschrijvingen uit forensische praktijk
• Portfolio groepsgesprek
• Eindopdracht ontwikkelen van product
• Maken reflectieverslag van jouw eigen ingebrachte leerdoelenWil je gezamenlijk met je hele team deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumsMa 30 maart 2026 van 09:30-16:30
Vr 17 april 2026 van 09:30-16:30
Vr 24 april 2026 van 09:30-16:30
Wo 6 mei 2026 van 09:30-16:30
Ma 1 juni 2026 van 09:30-16:30
Ma 15 juni 2026 van 09:30-16:30
Ma 29 juni 2026 van 09:30-16:30
Ma 7 september 2026 van 09:30-16:30
Ma 21 september 2026 van 09:30-16:30
Ma 5 oktober 2026 van 09:30-16:30
Ma 19 oktober 2026 van 09:30-16:30
Ma 2 november 2026 van 09:30-16:30
Ma 16 november 2026 van 09:30-16:30
Ma 30 november 2026 van 09:30-16:30
Ma 14 december 2026 van 09:30-16:30
Ma 4 januari 2027 van 09:30-16:30
Ma 18 januari 2027 van 09:30-16:30
Ma 1 februari 2027 van 09:30-16:30
Ma 15 februari 2027 van 09:30-16:30
Ma 1 maart 2027 van 09:30-16:30
(Omvang 120 uur)
Locatie: Utrecht - Accreditatie
- Registerplein - Registratie Sociaal Professionals- Wordt aangevraagd
- V&V - Kwaliteitsregister Verpleegkundigen & Verzorgenden- Wordt aangevraagd
- VSR - Herregistratie Verpleegkundig Specialist- Wordt aangevraagd
Beroepsregistratie
De GGZ-agoog is een afstudeerrichting binnen de opleidingen SPH, MWD of Sociaal Werk. De afstudeerrichting is landelijk vastgesteld door zowel branchevereniging GGZ Nederland, de NVMW als de Vereniging van Hogescholen. Het curriculum van de afstudeerrichting is gebaseerd op het beroepscompetentieprofiel GGZ-agoog.
Het Coördinerend Orgaan Opleidingen Agogische Beroepen GGZ (COOAB 2.0) heeft de post-HBO opleiding GGZ-agoog van de RINO Groep als erkende nascholing gekwalificeerd voor inschrijving in het beroepsregister GGZ-agoog.Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Verpleegkundig specialist
- Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
- Hbo-verpleegkundige
- Sociaal pedagogisch hulpverlener
- Social worker
- Maatschappelijk werker
- Diagnostisch werkende
- Vaktherapeut
- Werkt met een uitdagende doelgroep die je evenwaardig wilt benaderen
- Handvaten zoekt voor herstelgericht werken en coachen binnen forensische settings
- Wilt werken met ervaringsdeskundigheid als kennisbron
- Risicomanagement, veiligheid en behandeling goed wil positioneren op je werkplek
- Lees voor deelname voor verpleegkundige het interview met Gerard Lohuis.
Veel gestelde vragen
Ik ben SPV (Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige) of Verpleegkundig Specialist, mag ik dan meedoen?
Ja, als je een HBO-diploma hebt met een zorgachtergrond kun je meedoen aan deze opleiding. Let op: met je profiel kun je niet erkend worden als GGZ-agoog. Wel vragen wij erkenning aan bij V&VN (Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland) voor deze opleidingsvariant.
Wat leer ik als verpleegkundige specifiek?
Als verpleegkundige ontwikkel je competenties die direct toepasbaar zijn in jouw zorgverlening:- Verpleegkundige observatie en diagnostiek vanuit herstelkader
- Risicosignalering en -management in de directe zorg
- Herstelondersteunende verpleegkundige interventies
- Gespreksvoering en de-escalatie bij forensische patiënten
- Samenwerking in multidisciplinaire forensische teams
- Juridische aspecten van verpleegkundige zorg (dwang, drang, rechten)
-
Docenten

Hoofdopleider: Roderick Jansen
Roderick Jansen is manager opleidingen ontwikkeling en kerndocent bij de RINO Groep. Daarnaast is hij vaardigheidstrainer en gecertificeerd management consultant. Hij heeft als achtergrond HBO-V en MGZ-GGZ opleiding (sociale psychiatrische verpleegkundige). Met ervaring in de verslavingszorg en eerste psychosen behandeling.Lees meer
Hoofdopleider: Gerard Lohuis
Gerard Lohuis is werkzaam binnen BuurtzorgT en als docent aan de Hanzehogeschool Groningen. Aandachtsgebied is met name de sociale psychiatrie. Schrijft columns voor Straatkrant De Riepe, is als redacteur betrokken bij het tijdschrift Sociale Psychiatrie en heeft diverse boeken geschreven rond en over sociale psychiatrie. Daarnaast al jaren werkzaam binnen de Rino Groep bij diverse trainingen en opleidingen.Lees meer
Carolien van Aar
Carolien van Aar werkt als geregistreerd GGZ Agoog bij FPA, afdeling Kompas van de Pompestichting, Pro Persona. Daarnaast is Carolien docent en coach bij de SRH-opleidingen van de RINO Groep.Lees meer
Cilia Bor MA
Cilia Bor is GZ-psycholoog. Ze is werkzaam bij de Waag (een forensische polikliniek), onderdeel van De Forensische Zorgspecialisten, als behandelaar en diagnosticus in de zorglijnen Agressie/Vermogen en Huiselijk Geweld. Tevens is ze aandachtsfunctionaris voor Stalking binnen de organisatie.Lees meer
Jet van der Kooy Msc.
Jet van der Kooy is opgeleid als forensische orthopedagoog en in opleiding tot GZ-psycholoog (afronding januari 2025). Ze is sinds 2017 werkzaam bij Behandelcentrum Middenweg, onderdeel van Ipse de Bruggen. Hier wordt behandeling geboden aan de SGLVG(+) doelgroep, mensen met een lichte verstandelijke beperking en ernstige gedrags-, psychiatrische en justitie problemen. Jet heeft ervaring in het werken op het snijvlak van de verstandelijke gehandicapten zorg (VG), geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en de forensische zorg (FZ).Lees meer
prof. dr. Frank Kortmann
Frank Kortmann is emeritus hoogleraar transculturele psychiatrie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en als psychotherapeut werkzaam voor allochtone tbs-ers aan de Pompekliniek in Nijmegen.Lees meer
Henrieke Lamers Msc

Frank Meeuwsen
Frank Meeuwsen is beleidsadviseur Zorg en Veiligheid en docent binnen diverse post-hbo-opleidingen. Vanuit een brede achtergrond in GGZ, sociaal domein en forensische zorg verzorgt hij onderwijs over de samenhang tussen psychiatrie, verslaving en verstandelijke beperking. In zijn trainingen legt hij de nadruk op methodisch, motiverend en herstelgericht werken, professionele reflectie en praktische handvatten voor de praktijk.Lees meer
dr. Wineke Smid
Wineke Smid is psycholoog. Als hoofd onderzoek bij de Van der Hoeven Kliniek (De Forensische Zorgspecialisten) is zij betrokken bij diverse onderzoeksprojecten. Daarnaast is ze actief als hoofdopleider van de incompany zeden-opleiding en medelid van de stuurgroep van de Forensische Academie bij de RINO Groep. Bovendien is zij de enige die als mastertrainer in Europa trainers mag opleiden in het toepassen van de veelgebruikte risicotaxatie-instrumenten STATIC-(R), STABLE-2007 en ACUTE-2007 (SSA).
Wineke Smid schreef mee aan 'Zicht op Zedendelinquenten' (Boom uitgevers Amsterdam ISBN 9789024430512), een boek met actuele wetenschappelijke inzichten over zedendelinquenten.Lees meerdrs. Chefren ten Noever de Brauw
Agnes Veldhuizen

Toon Walravens
Toon Walravens is Ambassadeur van GroeiRijk GGzE bij GGz Eindhoven. Daarnaast heeft hij vanuit zijn bedrijf Walravens Zorgadvies een adviseursfunctie op het gebied van ervaringsdeskundigheid en rehabilitatie. Hij werkt nauw samen met justitiële inrichtingen, forensische zorg, maatschappelijke opvang en de ggz. In 2013 heeft hij de internationale 'Redemption & Justice Award' in Leicestershire in Engeland in ontvangst genomen. Deze award komt van No Offence, een internationale netwerkorganisatie die zich bezighield met uitwisseling van kennis, meningen en verschillen perspectieven op het gebied van justitie/forensische zorg. Toon werd voorgedragen voor zijn bijdrage aan herstelondersteunende zorg in Forensische kliniek De Woenselse Poort in Eindhoven en voor zijn inzet om mensen te ondersteunen die in een reclasseringssituatie zitten.Lees meer
Mehmet Yucel
Mehmet Yucel is systeemtherapeut. Hij volgde de opleiding Maatschappelijk Werk aan de Sociale Academie. Later deed hij VO, diverse opleidingen in de psychiatrie en uiteindelijk de opleiding systeemtherapie. Aansluitend werkte hij als systeemtherapeut met diverse doelgroepen: jongeren, gezinnen, ggz, jeugdgedetineerden en als vertrouwenspersoon voor de jeugd. Mehmet ontwikkelde de Yucelmethode in zijn werk als systeemtherapeut. Hij heeft uitgebreide ervaring in het werken met de methode. De Yucelmethode is door Mehmet Yucel nader uitgewerkt in samenwerking met Jos Dröes en op de markt gebracht in samenwerking met de Stichting Rehabilitatie '92 in Utrecht.Lees meer - Literatuur
Tijdens de opleiding dien je te beschikken over de volgende boeken:
- Kortman, F. (2020). Culturele competenties in de ggz. Theorie en praktijk. Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum BV. ISBN 9789023256717
- Lohuis, G. (2018). Krachtgericht Werken. Vanuit persoonlijke diagnostiek. Uitgeverij SWP. ISBN 9789088507892
- Wilken, J.P. en Hollander, D. (2020) Werken in verbinding. Praktijkboek Steunend Relationeel Handelen. Uitgeverij SWP. ISBN 9789088509520
- Schepers, F. (2021) Mensen Zijn Ingewikkeld. Een pleidooi voor acceptatie van de werkelijkheid en het loslaten van modeldenken. Uitgeverij De Arbeiderspers. ISBN 9789029541756
- Yucel, M. (2022). 'Yucelmethode - Zelf je leven positief beïnvloeden'. Deze dien je zelf hier te bestellen.
Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
Aanbevolen literatuur (niet verplicht)- Os, J. van (2017). De DSM-5 voorbij. Persoonlijke diagnostiek in een nieuwe GGZ. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 9789036820356
- Blokkendoos behorende bij de Yucelmethode.
- Verschillende risico taxatie instrumenten
- Reviews
