Post-hbo opleiding forensische zorg  (FP26A)

Opleiding tot GGZ-agoog

€ 5.800

Inschrijven

Mogelijk t/m 23 februari 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Word GGZ-agoog en specialiseer je in forensische contexten. Deze post-hbo opleiding leidt je op tot GGZ-agoog die vanuit een herstelgerichte benadering werkt binnen complexe settings als forensische psychiatrie, verslavingszorg, reclassering, TBS-klinieken en Borg-instellingen. Na afronding kun je je registreren als GGZ-agoog.
 
  • Inhoud

    Als GGZ-agoog behandel, begeleid en ondersteun je mensen bij het herstellen van een psychische aandoening en het integreren in de samenleving. Deze opleiding richt zich op uitdagende setting, waaronder forensische contexten: verslavingszorg, forensische psychiatrie, reclassering, FPA, FPK, TBS-klinieken en verstandelijk gehandicaptenzorg met forensische problematiek (zoals Borg-instellingen).

    In deze opleiding maak je je de herstelbenadering eigen binnen o.a. forensische settingen en leer je anderen coachen bij die manier van werken. Je leert feedback geven en ontvangen, communicatiestijlen en leerstijlen herkennen, met weerstand omgaan en (dreigende) conflicten en strijd herkennen en voorkomen - specifiek toegespitst op de complexiteit van forensische cliënten en uitdagende settingen. Met deze opleiding op zak kun je je inschrijven in het beroepsregister GGZ-agoog.

    Herstel binnen forensische context
     
    Herstel en herstelondersteuning vormen het inhoudelijk kader van de opleiding en lopen er als een rode draad doorheen. Binnen forensische settings krijgt herstel een specifieke betekenis: het gaat om herstel in combinatie met risicomanagement, maatschappelijke veiligheid en delictpreventie. Bij cliënten met aangeboren beperkingen in forensische settings spreken we van participatie en ontwikkeling. Inhoudelijk gaat het echter om dezelfde principes, waarbij veiligheid en herstel hand in hand gaan.
     

    Wat leer je?

    Je maakt je de herstelbenadering eigen binnen forensische settings en leert anderen coachen bij die manier van werken. Centraal staan: feedback geven en ontvangen, communicatiestijlen en leerstijlen herkennen, omgaan met weerstand en conflicten voorkomen - specifiek toegespitst op de complexiteit van forensische cliënten.
     
    Kernvaardigheden:

    • Werken vanuit herstelgedachte binnen forensische contexten
    • Balans vinden tussen herstel en veiligheid, tussen autonomie en toezicht
    • Risicomanagement implementeren en risicotaxatie-instrumenten toepassen
    • Samenwerken met ketenpartners (justitie, reclassering, gedragsdeskundigen)
    • Coachende rol vormgeven binnen je eigen werkcontext

    Werkwijze

    Opbouw van de opleiding
     
    De opleiding bestaat uit vijf blokken met specifieke focus op forensische contexten:

    1. Psychiatrie - DSM-5-TR en persoonlijke diagnostiek in forensische zorg

    Van diagnose- naar herstelgericht werken binnen gedwongen kaders. Je werkt met inzichten van Jim van Os ('De DSM-5 voorbij'), de Yucelmethode (systeemgerichte benadering voor forensische populaties), de netwerkintake van Floortje Scheepers en haar gedachtegoed over verbinding en herstel binnen het sociale systeem. Ook is er aandacht voor psychopathie (PCL- R).

    2. Veiligheid denken - risicotaxatie en beschermende factoren

    Leer risico's én beschermende factoren beoordelen bij gewelddadig en delictgedrag. Je maakt kennis met risicotaxatie-instrumenten: SAPROF, HCR-20, PCL-R, FARE en instrumenten voor seksueel grensoverschrijdend gedrag. Centraal staat de combinatie van veiligheid en hersteldenken binnen rehabilitatie.

    3. Transculturele psychiatrie - werken met andere culturen

    In elk hulpverleningscontact zijn cultuurverschillen aanwezig: leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, sociale klasse, politieke overtuiging, religie, inkomen. Alle psychiatrie is dus transculturele psychiatrie. Je leert over je eigen grenzen heen kijken en minder dominant te acteren vanuit je eigen perspectief - essentieel in forensische settings met diverse cliëntgroepen.

    4. Methodische kaders en hoe te handelen

    Dit blok draagt bij aan jouw persoonlijke professionaliteit in vaardigheden en houding: individueel, als teamlid, als behandelaar/begeleider en als ketenpartner. De discrepantie tussen 'empowerment denken' en 'doen' is groot. Hoe empower je jouw omgeving?

    Je maakt kennis met elementen die het verschil maken tussen matige en excellente hulpverlening: klantgerichtheid, echtheid, samenwerken, empoweren en een omgeving die bereid is steeds nieuwe dingen te leren. Specifieke aandacht gaat uit naar het toepassen van de Yucel methode binnen forensische settings - een visuele en tactiele methode die bijzonder effectief is bij gedetineerden en forensische cliënten voor wie taal niet altijd toereikend is. Met deze methode werk je herstelgericht aan perspectief en eigen regie, zelfs binnen gedwongen kaders zoals detentie, waarbij cliënten letterlijk bouwen aan hun herstel en toekomst.

    5. Wet- en regelgeving in de forensische zorg

    Twee intensieve dagen over juridische kaders: Wet verplichte GGZ (Wvggz), Wet forensische zorg (Wfz), sanctierecht en maatregelen (TBS, PIJ, ISD), rechten en plichten van forensische cliënten, dwang en drang, samenwerking met justitiële partners, en het RNR-model (Risk-Need-Responsivity) binnen juridische kaders.

    Werkvormen

    Blended learning in het eerste blok: combinatie van digitaal leren en klassikale bijeenkomsten. Veel ruimte om te oefenen met forensische casussen en leervragen uit jouw specifieke werksetting.

    Naast klassikale bijeenkomsten, e-learning en zelfstudie:
    • 6 intervisiebijeenkomsten van 3 uur (forensische casussen)
    • 6 werkbezoeken van 3 uur (forensische instellingen)
    • 30 uur zelfstudie
    • 201 uur praktijkopdrachten (in jouw forensische werksetting)
    • 50 uur werkbegeleidingsgesprekken
    • 560 uur portfolio bijhouden, verslagen maken en toetsen

    De opleiding wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Het examen bestaat uit de volgende onderdelen:
    • Actieve deelname aan cursorische onderwijsonderdelen
    • Mondelinge en schriftelijke kennis- en vaardigheidstoetsen waaronder gevalsbeschrijvingen uit forensische praktijk
    • Portfolio groepsgesprek
    • Eindopdracht ontwikkelen van product
    • Maken reflectieverslag van jouw eigen ingebrachte leerdoelen

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze opleiding volgen? Dat kan! Deze opleiding kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Ma 30 maart 2026 van 09:30-16:30
    Vr 17 april 2026 van 09:30-16:30
    Vr 24 april 2026 van 09:30-16:30
    Wo 6 mei 2026 van 09:30-16:30
    Ma 1 juni 2026 van 09:30-16:30
    Ma 15 juni 2026 van 09:30-16:30
    Ma 29 juni 2026 van 09:30-16:30
    Ma 7 september 2026 van 09:30-16:30
    Ma 21 september 2026 van 09:30-16:30
    Ma 5 oktober 2026 van 09:30-16:30
    Ma 19 oktober 2026 van 09:30-16:30
    Ma 2 november 2026 van 09:30-16:30
    Ma 16 november 2026 van 09:30-16:30
    Ma 30 november 2026 van 09:30-16:30
    Ma 14 december 2026 van 09:30-16:30
    Ma 4 januari 2027 van 09:30-16:30
    Ma 18 januari 2027 van 09:30-16:30
    Ma 1 februari 2027 van 09:30-16:30
    Ma 15 februari 2027 van 09:30-16:30
    Ma 1 maart 2027 van 09:30-16:30

    (Omvang 120 uur)

    Locatie: Utrecht
  • Accreditatie

    Beroepsregistratie

    De GGZ-agoog is een afstudeerrichting binnen de opleidingen SPH, MWD of Sociaal Werk. De afstudeerrichting is landelijk vastgesteld door zowel branchevereniging GGZ Nederland, de NVMW als de Vereniging van Hogescholen. Het curriculum van de afstudeerrichting is gebaseerd op het beroepscompetentieprofiel GGZ-agoog.
     
    Het Coördinerend Orgaan Opleidingen Agogische Beroepen GGZ (COOAB 2.0) heeft de post-HBO opleiding GGZ-agoog van de RINO Groep als erkende nascholing gekwalificeerd voor inschrijving in het beroepsregister GGZ-agoog.

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de opleiding met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Verpleegkundig specialist
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Diagnostisch werkende
    • Vaktherapeut
    Deze opleiding past bij jou als je:
    • Werkt met een uitdagende doelgroep die je evenwaardig wilt benaderen
    • Handvaten zoekt voor herstelgericht werken en coachen binnen forensische settings
    • Wilt werken met ervaringsdeskundigheid als kennisbron
    • Risicomanagement, veiligheid en behandeling goed wil positioneren op je werkplek
    Vereisten: HBO-diploma (SPH, MWD, Social Work, CMV, Toegepaste Psychologie of HBO-V/SPV/Verpleegkundig Specialist)  en 3 jaar werkervaring in GGZ, verslavingszorg, forensische psychiatrie, reclassering of VG-zorg.
    • Lees voor deelname voor  verpleegkundige het interview met Gerard Lohuis.

    Veel gestelde vragen
    Ik ben SPV (Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige) of Verpleegkundig Specialist, mag ik dan meedoen?

    Ja, als je een HBO-diploma hebt met een zorgachtergrond kun je meedoen aan deze opleiding. Let op: met je profiel kun je niet erkend worden als GGZ-agoog. Wel vragen wij erkenning aan bij V&VN (Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland) voor deze opleidingsvariant.

    Wat leer ik als verpleegkundige specifiek?
    Als verpleegkundige ontwikkel je competenties die direct toepasbaar zijn in jouw zorgverlening:
    • Verpleegkundige observatie en diagnostiek vanuit herstelkader
    • Risicosignalering en -management in de directe zorg
    • Herstelondersteunende verpleegkundige interventies
    • Gespreksvoering en de-escalatie bij forensische patiënten
    • Samenwerking in multidisciplinaire forensische teams
    • Juridische aspecten van verpleegkundige zorg (dwang, drang, rechten)
    Je maakt dezelfde toetsen als GGZ-agogen, maar past de leerstof toe vanuit jouw verpleegkundige rol en dagelijkse praktijk.
     

  • Docenten
    Roderick Jansen

    Hoofdopleider: Roderick Jansen

    Roderick Jansen is manager opleidingen ontwikkeling en kerndocent bij de RINO Groep. Daarnaast is hij vaardigheidstrainer en gecertificeerd management consultant. Hij heeft als achtergrond HBO-V en MGZ-GGZ opleiding (sociale psychiatrische verpleegkundige). Met ervaring in de verslavingszorg en eerste psychosen behandeling.Lees meer
    Gerard Lohuis

    Hoofdopleider: Gerard Lohuis

    Gerard Lohuis is werkzaam binnen BuurtzorgT en als docent aan de Hanzehogeschool Groningen. Aandachtsgebied is met name de sociale psychiatrie. Schrijft columns voor Straatkrant De Riepe, is als redacteur betrokken bij het tijdschrift Sociale Psychiatrie en heeft diverse boeken geschreven rond en over sociale psychiatrie. Daarnaast al jaren werkzaam binnen de Rino Groep bij diverse trainingen en opleidingen.Lees meer
    Carolien van Aar

    Carolien van Aar

    Carolien van Aar werkt als geregistreerd GGZ Agoog bij FPA, afdeling Kompas van de Pompestichting, Pro Persona. Daarnaast is Carolien docent en coach bij de SRH-opleidingen van de RINO Groep.Lees meer
    Cilia Bor MA

    Cilia Bor MA

    Cilia Bor is GZ-psycholoog. Ze is werkzaam bij de Waag (een forensische polikliniek), onderdeel van De Forensische Zorgspecialisten, als behandelaar en diagnosticus in de zorglijnen Agressie/Vermogen en Huiselijk Geweld. Tevens is ze aandachtsfunctionaris voor Stalking binnen de organisatie.Lees meer
    Jet van der Kooy Msc.

    Jet van der Kooy Msc.

    Jet van der Kooy is opgeleid als forensische orthopedagoog en in opleiding tot GZ-psycholoog (afronding januari 2025). Ze is sinds 2017 werkzaam bij Behandelcentrum Middenweg, onderdeel van Ipse de Bruggen. Hier wordt behandeling geboden aan de SGLVG(+) doelgroep, mensen met een lichte verstandelijke beperking en ernstige gedrags-, psychiatrische en justitie problemen. Jet heeft ervaring in het werken op het snijvlak van de verstandelijke gehandicapten zorg (VG), geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en de forensische zorg (FZ).Lees meer
    prof. dr. Frank Kortmann

    prof. dr. Frank Kortmann

    Frank Kortmann is emeritus hoogleraar transculturele psychiatrie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en als psychotherapeut werkzaam voor allochtone tbs-ers aan de Pompekliniek in Nijmegen.Lees meer
    Henrieke Lamers Msc

    Henrieke Lamers Msc

    Frank Meeuwsen

    Frank Meeuwsen

    Frank Meeuwsen is beleidsadviseur Zorg en Veiligheid en docent binnen diverse post-hbo-opleidingen. Vanuit een brede achtergrond in GGZ, sociaal domein en forensische zorg verzorgt hij onderwijs over de samenhang tussen psychiatrie, verslaving en verstandelijke beperking. In zijn trainingen legt hij de nadruk op methodisch, motiverend en herstelgericht werken, professionele reflectie en praktische handvatten voor de praktijk.Lees meer
    dr. Wineke Smid

    dr. Wineke Smid

    Wineke Smid is psycholoog. Als hoofd onderzoek bij de Van der Hoeven Kliniek (De Forensische Zorgspecialisten) is zij betrokken bij diverse onderzoeksprojecten. Daarnaast is ze actief als hoofdopleider van de incompany zeden-opleiding en medelid van de stuurgroep van de Forensische Academie bij de RINO Groep. Bovendien is zij de enige die als mastertrainer in Europa trainers mag opleiden in het toepassen van de veelgebruikte risicotaxatie-instrumenten STATIC-(R), STABLE-2007 en ACUTE-2007 (SSA).

    Wineke Smid schreef mee aan 'Zicht op Zedendelinquenten' (Boom uitgevers Amsterdam ISBN 9789024430512), een boek met actuele wetenschappelijke inzichten over zedendelinquenten.Lees meer
    drs. Chefren ten Noever de Brauw

    drs. Chefren ten Noever de Brauw

    Agnes Veldhuizen

    Agnes Veldhuizen

    Toon Walravens

    Toon Walravens

    Toon Walravens is Ambassadeur van GroeiRijk GGzE bij GGz Eindhoven. Daarnaast heeft hij vanuit zijn bedrijf Walravens Zorgadvies een adviseursfunctie op het gebied van ervaringsdeskundigheid en rehabilitatie. Hij werkt nauw samen met justitiële inrichtingen, forensische zorg, maatschappelijke opvang en de ggz. In 2013 heeft hij de internationale 'Redemption & Justice Award' in Leicestershire in Engeland in ontvangst genomen. Deze award komt van No Offence, een internationale netwerkorganisatie die zich bezighield met uitwisseling van kennis, meningen en verschillen perspectieven op het gebied van justitie/forensische zorg. Toon werd voorgedragen voor zijn bijdrage aan herstelondersteunende zorg in Forensische kliniek De Woenselse Poort in Eindhoven en voor zijn inzet om mensen te ondersteunen die in een reclasseringssituatie zitten.Lees meer
    Mehmet Yucel

    Mehmet Yucel

    Mehmet Yucel is systeemtherapeut. Hij volgde de opleiding Maatschappelijk Werk aan de Sociale Academie. Later deed hij VO, diverse opleidingen in de psychiatrie en uiteindelijk de opleiding systeemtherapie. Aansluitend werkte hij als systeemtherapeut met diverse doelgroepen: jongeren, gezinnen, ggz, jeugdgedetineerden en als vertrouwenspersoon voor de jeugd. Mehmet ontwikkelde de Yucelmethode in zijn werk als systeemtherapeut. Hij heeft uitgebreide ervaring in het werken met de methode. De Yucelmethode is door Mehmet Yucel nader uitgewerkt in samenwerking met Jos Dröes en op de markt gebracht in samenwerking met de Stichting Rehabilitatie '92 in Utrecht.Lees meer
  • Literatuur

    Tijdens de opleiding dien je te beschikken over de volgende boeken:

      De cursuskosten zijn exclusief eventueel aan te schaffen literatuur (ongeveer € 150,-)

    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.

    Aanbevolen literatuur (niet verplicht)
    • Os, J. van (2017). De DSM-5 voorbij. Persoonlijke diagnostiek in een nieuwe GGZ. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum. ISBN 9789036820356
    • Blokkendoos behorende bij de Yucelmethode.
    • Verschillende risico taxatie instrumenten
  • Reviews