Basismodule - Diëtetiek bij kritisch eetgedrag  (K2608)

Een cursus vanuit het aanbod van Anders Kijken naar Kinderen

€ 630

Inschrijven

Mogelijk t/m 9 januari 2026,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,4
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Eten is een van de belangrijkste, maar ook meest complexe vaardigheden voor kinderen. Wil je weten waarom sommige kinderen kritische eters zijn en hoe je hen beter kunt begeleiden? In deze cursus leer je over de relatie tussen sensorische informatieverwerking en eetgedrag, krijg je theoretische verdieping en leer je gericht doorverwijzen.
 
  • Inhoud


    Eten is één van de meest belangrijke, maar ook complexe vaardigheden die kinderen moeten leren. Doordat eten zo complex is, zijn eetstoornissen en eetproblemen bij kinderen veel voorkomend. Geschat wordt dat bijna de helft van de kinderen voor de basisschoolleeftijd problemen heeft met eten.
     
    Kenmerkend bij kinderen met kritisch eetgedrag is de complexe samenhang tussen zintuiglijke gevoeligheden, spanning, eerdere eetervaringen, ontwikkeling en interactie met ouders (Blissett & Fogel, 2013). Deze kinderen reageren vaak sterker op smaak, geur, temperatuur of structuur. Onderzoek laat zien dat kritisch eten regelmatig samenhangt met sensorische gevoeligheid en vermijdingsgedrag (Van den Brand et al., 2024; Cermak, Curtin & Bandini, 2010).
     
    Door deze gevoeligheden hebben kinderen soms al jong stressvolle of negatieve eetmomenten meegemaakt. Bij een deel van de kinderen is sprake van angst rondom eten, sterke voorkeuren, of vermijdend gedrag dat zich steeds verder uitbreidt (Dovey et al., 2008; Taylor et al., 2015). In sommige gevallen spelen taalproblemen of motorische problemen rond kauwen en slikken een rol. Deze verwevenheid maakt de eetontwikkeling complex en vraagt om een brede, zorgvuldige blik.
    (Kinder)diëtisten begeleiden steeds vaker kinderen waarbij het eetprobleem verder reikt dan de hoeveelheid voeding of de samenstelling van het menu. De hulpvraag gaat dan over spanningsopbouw, interoceptie, sensorische prikkelverwerking, voedselneofobie, of het herstellen van rust aan tafel (Blissett & Fogel, 2013; Chatoor, 2003). Het herkennen van deze factoren is essentieel om passende en effectieve begeleiding te kunnen bieden.
     
    Dit vraagt om een vertaalslag waarbij naar ieder kind afzonderlijk wordt gekeken. Elk kind heeft een uniek sensorisch profiel, een eigen tempo en een eigen manier van reageren. Binnen deze module leert iedere diëtist werken vanuit dat unieke profiel. Het begeleiden van ouders staat centraal, omdat zij de eetomgeving kunnen aanpassen aan de mogelijkheden, grenzen en kwetsbaarheden van hun kind.
     
    Samen met de Kinder(di)eetcreatie is deze module ontwikkeld rondom kritisch eetgedrag. De Kinder(di)eetcreatie ontwikkelt methoden en spelmateriaal voor het begeleiden van kinderen met een diëtistische hulpvraag. Het materiaal daagt uit, enthousiasmeert en speelt in op de belevingswereld en nieuwsgierigheid van kinderen. De methodiek Kritische eters is, waar mogelijk, evidence based onderbouwd. Dit gecombineerd met ruime werkervaring heeft een complete methode opgeleverd die goed toepasbaar is in de praktijk van de (kinder)diëtist.
     
    Deze cursus is in eerste instantie voor (kinder)diëtisten. In deze 3-daagse analyseer je kritisch eetgedrag vanuit een zintuiglijk perspectief. Met kennis over de zintuigen en het proces van prikkelverwerking leer je te kiezen voor een begeleidingsstrategie die past bij het kind in zijn omgeving (thuis, instelling, ziekenhuis).
     
    De cursus kan ook gevolgd worden zonder gebruik te maken van de methodiek van de Kinder (di)eetcreatie. Wij zorgen ervoor dat er materiaal aanwezig is zodat iedereen mee kan doen.

    Wat leer je?

    Na het volgen van deze module:

    • Onderzoek je de factoren die van invloed zijn op kritisch eetgedrag
    • Ken je de invloed van sensorische informatieverwerking op kritisch eetgedrag
    • Herken je verschillende vormen van kritisch eetgedrag en verwijs je door of werk je samen met andere disciplines wanneer nodig
    • Schat je de spanning en stress bij een kind in tijdens eetmomenten en pas je jouw begeleiding hierop aan
    • Werk je traumasensitief en kindgericht tijdens je diëtistische behandeling en verlaag je spanning aan tafel
    • Leer je een kind en zijn ouders sensorische regulatiestrategieën aan die passen bij hun dagelijkse eetomgeving

    Werkwijze

    In deze cursus kijken we wat de invloed is van sensorische gevoeligheden, spanning en eerdere eetervaringen op het kritisch eetgedrag van kinderen. We verkennen hoe zintuiglijke prikkelverwerking, interoceptie en stress een rol spelen tijdens eet- en drinkmomenten. Daarnaast gaan we in op sensorische regulatiestrategieën en andere interventiemogelijkheden die binnen de diëtistische begeleiding kunnen worden ingezet.

    We besteden aandacht aan het analyseren van eetgedrag in relatie tot omgeving, interactie en materiaal, en verkennen welke stappen nodig zijn om eetmomenten voorspelbaar, veilig en haalbaar te maken. Hierbij combineren we theoretische kennis met praktische handvatten, zodat je deze direct kunt toepassen in je eigen praktijk.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums
    Vr 16 januari 2026 van 09:00-16:00
    Wo 4 maart 2026 van 09:00-16:00
    Ma 16 maart 2026 van 09:00-16:00

    Locatie: Oude Vest 91 te Leiden

    (omvang 18 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Diëtist

  • Docenten
    Irma Bellaerts

    Irma Bellaerts

    Irma Bellaerts is als kinderdiëtist gespecialiseerd in behandeling van kritisch eetgedrag/ARFID en is geschoold op het gebied van ASS, ADHD en sensorische informatieverwerking.
    Zij is werkzaam binnen haar eigen kinderdiëtistenpraktijk. Daarnaast ontwikkelt zij vanuit De Kinder(di)eetcreatie behandel- en spelmateriaal voor kinderen met een diëtistische hulpvraag. Irma is co auteur van de Dieetbehandelingsrichtlijn Eetproblemen bij kinderen: restrictief of selectief eetgedrag, voedselweigering en ARFID.Lees meer
    Moniek van Vliet-Hakkenberg

    Moniek van Vliet-Hakkenberg

    Moniek van Vliet-Hakkenberg is als logopedist meer dan 20 jaar werkzaam in de kinderrevalidatie. Haar werkzaamheden richten zich vooral op de begeleiding van jonge kinderen (0-5 jaar) en kinderen met eet- en drinkproblemen en hun ouders. Moniek heeft bijgedragen aan het opzetten van meerdere eetteams binnen Basalt en heeft de behandelingen volgens de principes van ‘SOS Approach to Feeding’ geïmplementeerd binnen deze teams.Lees meer
  • Literatuur
    Uiterlijk vijf weken voor de startdatum word je geïnformeerd over eventuele wijzigingen in de literatuur.
     

    De prijs is excl. aanschaf methode en materialen van De Kinder(di)eetcreatie. Het aanschaffen van de methode van de di(eet)creatie is geen verplichting. Er is tijdens de module materiaal beschikbaar. 

    Kosten voor een abonnement van De Kinder(di)eetcreatie en methode Kritische Eters (optioneel na het volgen van deze cursus):

    • Abonnement: De Kinder(di)eetcreatie €50,- per kalenderjaar.
    • Methode: Kritische eters van De Kinder(di)eetcreatie € 595,-.

    Bij aanschaf tijdens cursus krijg je een startpakket met werkbladen voor 5 kinderen gratis. Algemene voorwaarden m.b.t. het abonnement en aanschaf van de methode kunnen worden opgevraagd via info@kinderdieetcreatie.nl. Tijdens de cursus zijn deze en de materialen in te zien. Algemene voorwaarden m.b.t. lidmaatschap en aanschaf methode kunnen worden opgevraagd via info@kinderdieetcreatie.nl. Voor meer informatie over deze methode www.kinderdieetcreatie.nl.

  • Reviews