
Inhoud
Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaker dan anderen ingrijpende ervaringen achter de rug, zoals herhaalde ziekenhuisopnames of een vroegtijdige uithuisplaatsing. Hierdoor komen hechtingsproblemen en traumatische ervaringen regelmatig voor. We weten inmiddels dat (hechtings)trauma structurele invloed heeft op de hersenontwikkeling, en onderzoek laat zien dat verstoringen in hechting samenhangen met problemen in de sensorische informatieverwerking.
De invloed van hechtingsproblematiek en chronisch trauma op de sensorische informatieverwerking bij kinderen met een verstandelijke beperking wordt in deze cursus bekeken. We gaan in op sensorische regulatie strategieën en andere interventie mogelijkheden op het sensorische en motorische vlak.
Programma-opbouw
Deze driedaagse cursus biedt een verdiepend en praktijkgericht programma voor paramedici en vaktherapeuten die werken met mensen met een verstandelijke beperking, ASS en complex trauma. De opleiding start met een stevige theoretische basis over hechting, chronisch trauma en neuropsychologische verklaringsmodellen. Je leert hoe traumatische ervaringen invloed hebben op de sensomotorische ontwikkeling, emotieregulatie en prikkelverwerking, en hoe deze inzichten richting geven aan onderzoek, behandeling en begeleiding. Hierbij besteden we aandacht aan de verwevenheid van sensorische, motorische, cognitieve en gedragsmatige factoren, én aan de belangrijke rol van de relatie tussen kind, ouders en omgeving.
Op dag 1 verdiep je je in veilige en onveilige hechting, signalering van hechtings- en traumaproblematiek en de gevolgen hiervan voor kinderen met een verstandelijke beperking of ASS.
Dag 2 richt zich op sensorische informatieverwerking en de manier waarop chronisch trauma deze processen beïnvloedt. Je werkt met actuele literatuur, verschillende theoretische kaders en onderzoekt hoe stress, modulatie en arousal terugkomen in het dagelijks functioneren. Daarnaast oefen je met Shantala-technieken en andere vormen van affectieve aanraking.
Op dag 3 staat het integreren van kennis centraal: je werkt traumasensitief, bespreekt ingebrachte casuïstiek en vertaalt vakinhoudelijke hulpvragen naar concrete interventieplannen waarin participatie en context centraal staan.
Gedurende deze driedaagse cursus ontwikkel je een scherp klinisch redeneringskader waarin trauma, hechting en sensorische en motorische regulatie samenkomen. Je leert cliënten en hun omgeving te ondersteunen met passende strategieën, en werkt aan het creëren van een veilige, voorspelbare leef- en behandelsituatie. Hiermee versterk je niet alleen de zelfregulatie van het kind, maar draag je ook bij aan meer vertrouwen, verbinding en participatie in het dagelijks leven.
Verdiepingsmodule - Sensorische Informatieverwerking bij hechtingsproblematiek en trauma bij mensen met een VB (K2605)
Een cursus vanuit het aanbod van Anders Kijken naar Kinderen
€ 770
Mogelijk t/m 19 januari 2026,
tenzij eerder vol
- Inhoud
Wat leer je?
Na het volgen van deze module:
- Ken je de invloed van chronisch trauma op de (senso-motorische) ontwikkeling van kinderen met een verstandelijke beperking en/of ASS.
- Herken je verschillende hechtingsstijlen en verwijs je zo nodig door.
- Schat je de window of tolerance in bij een kind en pas je de gekozen interventie en jouw interactie hierop aan.
- Werk je traumasensitief tijdens je paramedische behandeling.
- Leer je een kind en zijn omgeving sensorische regulatie strategieën aan die passend zijn in de context.
- Kinderfysiotherapeuten implementeren de kennis over trauma, hechting en de window of tolerance in het klinisch redeneren, waarbij de doelen op participatieniveau in het bewegend functioneren worden gesteld.
Werkwijze
Tijdens de cursusdagen wisselen interactieve colleges, video-analyses en praktische oefenvormen elkaar af.
De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.Toetsen
Er is geen toetsing, maar een actieve deelname van de cursisten is een voorwaarde voor het behalen van het certificaat.
Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden. Vraag een offerte aan.
- DatumsMa 26 januari 2026 van 09:00-16:00
Ma 9 februarii 2026 van 09:00-16:00
Do 19 maart 2026 van 09:00-16:00
Locatie: Oude Vest 91, Leiden
(omvang 18 uur) - Accreditatie
- SKF - Stichting Keurmerk Fysiotherapie- Is aangevraagd
- KNGF - Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie- Is aangevraagd
- ADAP - Kwaliteitsregister Paramedici24 punten Ergotherapeuten - Scholing, 24 punten Logopedisten - Scholing, 24 punten Oefentherapeuten - Scholing
- (Her)registratie Vaktherapeut - Register Vaktherapie24 punten beroepsspecifieke bij- en nascholing vooraf geaccrediteerd
Certificaat
Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.
- Doelgroep
Doelgroep
- Vaktherapeut (speltherapie)
- Vaktherapeut
- Ergotherapeut
- Oefentherapeut
- (Kinder)fysiotherapeut
- Logopedist
-
Docenten

Judith van Eekelen
Judith van Eekelen is orthopedagoog-generalist en werkzaam als behandelcoördinator bij de Vroegbehandeling van Kentalis. In deze functie is zij verantwoordelijk voor de coördinatie van behandeling aan jonge kinderen met (vermoedens van) taalontwikkelingsstoornissen, vaak in combinatie met bredere ontwikkelingsproblematiek.
Judith heeft ruim vijftien jaar ervaring in het begeleiden en behandelen van kinderen met een (licht) verstandelijke beperking, autismespectrumstoornissen, hechtingsproblematiek en trauma. Zij richt zich hierbij op het begeleiden van het systeem rondom het kind, zowel professionals als (pleeg)ouders. Voorafgaand aan haar baan bij Kentalis, werkte zij onder meer bij SDW als gedragsdeskundige in de pleegzorg, gezinshuizen, PPG en een kinderdagcentrum. Daar bood zij ook werkbegeleiding van collega’s in het vakgebied. Tevens was zij ruim tien jaar werkzaam bij Pameijer, waar zij als behandelcoördinator betrokken was bij diverse kinderdagcentra en stichting Vroeghulp.
Binnen RINO Groep verzorgt Judith samen met Inge Maters de cursus ‘Verdiepingsmodule - Sensorische Informatieverwerking bij hechtingsproblematiek en trauma bij VB’. In deze cursus richten zij zich op de wisselwerking tussen sensorische informatieverwerking, hechtingsproblemen en trauma.
Lees meer
Inge Maters
Inge Maters is fysiotherapeut. Zij werkt al meer dan 25 jaar met mensen met een verstandelijke beperking. Ze heeft zich in de afgelopen jaren vooral gespecialiseerd in het werken met kinderen met een meervoudige beperking en/ of ASS. Haar kennis over sensorische informatieverwerking heeft ze in deze jaren actief ingezet om ouders en hulpverleners te coachen bij het creëren van een sensorisch waardevolle omgeving voor deze doelgroep. In multidisciplinair verband is Inge betrokken geweest bij het opzetten van eettherapie groepen en adviseert zij over slaapproblematiek gerelateerd aan problemen in de sensorische informatieverwerking.
Op dit moment werkt zij als fysiotherapeut bij Rijndam kinderrevalidatie en is zij betrokken als hoofddocent bij “Anders Kijken Naar Kinderen” bij onder andere de 10 daagse basis module ” sensorische informatie verwerking bij mensen met een verstandelijke beperking” en geeft zij diverse workshops en in-company cursussen gericht op prikkelverwerking.Lees meer - LiteratuurEr hoeft geen literatuur te worden aangeschaft.
- Reviews
