Tijdens deze studiedag leer je de ‘Sensory Profile’ gebruiken. Op basis van deze vragenlijst én jouw klinische observaties worden sensorische profielen van kinderen opgesteld. Hiermee krijg je een beter inzicht in de relatie tussen prikkelverwerking en het dagelijks functioneren van het kind. Je kunt op basis hiervan weloverwogen keuzes maken voor de interventie en de begeleiding. Deze studiedag is geschikt voor logopedisten, ergotherapeuten en (kinder)fysiotherapeuten.
De Sensory Profile-NL is op dit moment de enige Nederlandse genormeerde sensorisch gerelateerde vragenlijst bestaande uit 125 items die door de ouders van een kind wordt ingevuld. De vragenlijst levert gestandaardiseerde scores op die de zintuiglijke domeinen waarin het kind verwerkingsproblemen laat zien in kaart brengt. Voor therapeuten ligt er de uitdaging om de scores vanuit de Sensory Profile te interpreteren en te verwerken tot een sensorisch profiel. Op basis van de SP worden hypothesen gevormd die in het proces van klinisch redeneren worden meegenomen.
In de praktijk blijkt de interpretatie niet zo’n eenvoudige opgave. Een basiscursus SP is nodig om deze vragenlijst goed uit te kunnen werken, te interpreteren en te integreren binnen het therapeutisch handelen. Het denkkader voor de Sensory Profile is gebaseerd op het model van W. Dunn waarbij prikkelverwerking gerelateerd wordt aan participatie in het dagelijks leven. Jij kunt met behulp van deze vragenlijst de belemmerende en ondersteunende sensorische factoren gerelateerd aan het functioneren van het kind en daarmee participatie in kaart brengen. De Sensory Profiles kunnen dienen als aanvullend onderzoeksinstrument in het therapeutisch onderzoeksproces van screening tot onderzoeks- en behandelhypotheses.
Senso-motorische informatieverwerking is altijd aan de functionele activiteit en doelgerichte zorgvragen gekoppeld. Het doel van therapeuten is om participatie van het kind te bevorderen en zo te ondersteunen dat het kind zich optimaal kan laten zien en ontwikkelen in het bewegend spelen, leren, mobiliteit, sociaal en maatschappelijk functioneren en de (zelf)verzorging en daardoor een optimale kwaliteit van leven heeft. Met behulp van de Sensory Profile, (klinische) observaties en vakgerelateerd therapeutisch onderzoek krijg je als therapeut een beter inzicht in de relatie tussen prikkelverwerking en het bewegend functioneren van het kind in het dagelijks leven. De zintuiglijke prikkelverwerking wordt gerelateerd aan activiteiten in het dagelijks leven zoals communicatie, (zelf)verzorging, eten en drinken en bewegend functioneren. Deze lijst wordt in de praktijk multidisciplinair en transdisciplinair ingezet.
Met behulp van de Sensory Profile, (klinische) observaties en onderzoek krijg je als therapeut een beter inzicht in de relatie tussen prikkelverwerking en het functioneren van het kind in het dagelijks leven en kun je op basis daarvan weloverwogen keuzes maken in interventie, begeleiding en advisering.