IMH Basismodule: Visie en vaardigheden gericht op ouder-kindrelatie in context  (IM2501)

€ 2.225

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe stimuleer je het opbouwen van een veilige band tussen ouders en hun ongeboren of zeer jonge kind? In deze module ontdek je hoe belangrijk een gezonde wisselwerking is tussen ouder(s) en het ongeboren of zeer jonge kind en hoe jij kunt bijdragen aan hechting, affectregulatie en stressreductie. Je leert werken vanuit de visie van Infant Mental Health (IMH).
 
  • Inhoud

    Wat leer je?

    Na het volgen van deze module:

    • heb je inzicht in de Infant Mental Health visie
    • heb je kennis gemaakt met verschillende theoretische modellen en concepten
    • heb je inzicht in de ontwikkeling van het jonge kind binnen de context waarin het opgroeit
    • heb je kennis over de verschillende emotionele en lichamelijke aspecten van zwangerschap, de ontwikkeling van het jonge kind, de ontwikkeling van gezond en veilig ouderschap
    • heb je kennis over prenatale gehechtheid, (gezonde en verstoorde) regulatieprocessen en de invloed daarvan op de ouder-kindrelatie
    • heb je kennisgemaakt met de toepassing van de verschillende modellen en concepten van de Infant Mental Health visie
    • heb je aan de hand van fragmenten gezien en geleerd de ouder-kindrelatie te observeren
    • heb je gespreksvaardigheden geoefend om de ouder-kindrelatie te beïnvloeden
    • kun je gesprekstechnieken toepassen als de ouder-kindrelatie de cliënt is (en dus ouder en kind samen cliënt zijn)
    • zijn jouw signaleringsvaardigheden versterkt
    • kun je een betere inschatting maken van complexiteit en veiligheid
    • heb je inzicht in het toepassen van de stappen bij het organiseren en bepalen van zorg

    Werkwijze

    De volgende modellen en concepten worden besproken/aangestipt:

    • (Aankomend) ouderschap, periode zwangerschap, start ouder-kindrelatie
    • Transactioneel ontwikkelingsmodel
    • Belang van context en wisselwerking bij ouder-kindrelatie (zeer jonge kind)
    • Basisneuropsychologie; de invloed van stress en trauma
    • Risico- en beschermende factoren (veerkracht)
    • Risico- en beschermende factoren vanuit cultuursensitief perspectief
    • Regulatieprocessen
    • Dimensie veilig/gezonde en onveilig/verstoorde ontwikkeling
    • (prenatale) gehechtheid
    • Verbindingen tussen gehechtheid, affectregulatie en mentaliseren
    • Integratie Soma en Psyche
    De volgende vaardigheden komen aan bod:
    • Oefenen met modellen en concepten
    • Observatie ouder-kindrelatie
    • Oefenen met setting: op de grond; met poppen en/of spel
    • Vaardigheden om de ouder-kindrelatie te beïnvloeden (Redefinition, Remediation en Reeducation)
    • Gesprekstechnieken als de ouder-kindrelatie de 'cliënt' is
    • Herkennen en signaleren: observatiematerialen
    • Indicatie en behandelplanning: Triagemodel en Stroomdiagram

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany in jouw organisatie gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Datums

    Di 7 januari 2025 van 09:30-16:30
    Di 21 januari 2025 van 09:30-16:30
    Di 4 februari 2025 van 09:30-16:30
    Di 11 februari 2025 van 09:30-16:30
    Di 4 maart 2025 van 09:30-16:30
    Di 18 maart 2025 van 09:30-16:30
    Di 1 april 2025 van 09:30-16:30
    Di 15 april 2025 van 09:30-16:30












































     
    Di  7 januari 2025 09:30-16:30
    Di 21 januari 2025 09:30-16:30
    Di 4 februari 2025 09:30-16:30
    Di 11 februari 2025 09:30-16:30
    Di 4 maart 2025 09:30-16:30
    Di 18 maart 2025 09:30-16:30
    Di 1 april 2025 09:30-16:30
    Di 15 april 2025 09:30-16:30
    (omvang 48 uur)

    Locatie

    Utrecht
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Gz-psycholoog BIG
    • Psychotherapeut BIG
    • Klinisch psycholoog BIG
    • Klinisch neuropsycholoog BIG
    • Eerstelijnspsycholoog NIP
    • Kinder- en jeugdpsycholoog NIP
    • Orthopedagoog-Generalist BIG
    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Systeemtherapeut
    • Psychiater
    • Arts
    • Jeugdarts
    • Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
    • Jeugdverpleegkundige
    • Hbo-verpleegkundige
    • Jeugdzorgwerker
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Maatschappelijk werker
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)
    De doelgroep voor de opleiding IMH-consulent bestaat in de kern uit alle zorgprofessionals die met (jonge) gezinnen en/of hun ouders werken, zonder ggz-behandelverantwoordelijkheid. Naast bovengenoemde doelgroepen is de opleiding ook geschikt voor bijvoorbeeld: Beleidsmedewerker/manager in de jeugdzorg, Logopedist, Kinderfysiotherapeut, Wijkverpleegkundige, Orthopedagoog/Basispsycholoog die bijvoorbeeld werkzaam is in wijkteam of kinderopvang, Pedagoog, Gezins-/jeugdwerker/-manager werkzaam in buurt- en wijkteam, bureau Jeugdzorg of Veilig Thuis, Gezinsbegeleider Raad voor Kindermishandeling, Neonatoloog, Consultatiebureau-arts, Verloskundige en Gynaecoloog.

    De opleiding IMH-specialist is voor postacademische BIG- of NIP/NVO-geregistreerde zorgprofessionals die zich specifiek richten op de behandeling van zwangeren en de ouder-kind relatie. De doelgroep voor de opleiding IMH-specialist bestaat in de kern uit alle zorgprofessionals met ggz-behandelverantwoordelijkheid. Ook als je een aanvullende registratie gedragstherapeut VGCT of systeemtherapeut NVRG op de postmasteropleiding psychologie of orthopedagogiek hebt, behoor je tot de doelgroep.
    Andere WO-geschoolden met een BIG-registratie mogen alleen deelnemen als ze (therapeutisch) behandelen of de mogelijkheid hebben en krijgen om bij de start van de opleiding te gaan behandelen.

  • Docenten
    drs. Gerinda van Haaften

    drs. Gerinda van Haaften

    Gerinda is werkzaam als gezondheidszorgpsycholoog/Infant Mental Health-specialist/EMDR practitioner. Gerinda heeft zeven jaar op een zuigelingenafdeling van een ziekenhuis gewerkt en werkt sinds 2012 in kleinschalige kinder- en jeugdpsychotherapie praktijken. Ze behandelt de jongste kinderen en hun gezin en zwangeren en jonge ouders met psychische problemen. Daarnaast is ze als trainer verbonden aan het Institute for Chronically Traumatized Children, Babywerk en IMH Nederland. De thema’s trauma en hechting zijn altijd een onderdeel van haar werk geweest.Lees meer
    Monika Nijkerk-Hirscher

    Monika Nijkerk-Hirscher

    Monika Nijkerk-Hirscher is kinderergotherapeut, Sensorische Integratietherapeut en IMH-deskundige. Ze werkt bij IMH-centrum OuderKindLijn.Lees meer
    Jojanneke Oomen

    Jojanneke Oomen

    Jojanneke Oomen is Systeemtherapeut. Ze is werkzaam bij MoleMann Mental Health.Lees meer
    dr. Louise Spanjerberg

    dr. Louise Spanjerberg

    Louise Spanjerberg is kinderarts en IMH-specialist.Lees meer
    drs. Phineke Tielenius Kruythoff

    drs. Phineke Tielenius Kruythoff

    Phineke Tielenius Kruythoff is Infant Mental Health specialist, met een universitaire achtergrond in klinische ontwikkelings- en levenslooppsychologie (i/o) en verpleegkunde. Ze is hoofdopleider van de IMH-opleidingen met focus IMH-consulent, voorzitter van de opleidingscommissie en docent. Phineke is daarnaast inhoudelijk coördinator van stichting MeeLeefgezin. Tevens zit ze in de redactie van het vakblad Vroeg en is ze bestuurslid van de DAIMH (Dutch Association for Infant Mental Health).Lees meer
  • Literatuur
  • Reviews