Neuropsychologisch onderzoek bij 6-60 jarigen voor psychodiagnostisch werkenden  (D2460)

Inschrijven is niet (meer) mogelijk

Naar volgende datum
Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Hoe onderzoek je bij kinderen, jongeren en volwassenen de relatie tussen hersenen en gedrag? In deze cursus maak je kennis met neuropsychologische diagnostiek en oefen je met veelgebruikte tests die zaken meten als aandacht, geheugen en executieve functies. Zo breid je je diagnostische vaardigheden uit naar het terrein van de neuropsychologie.
 
  • Inhoud

    In deze cursus besteden we afwisselend aandacht aan de diagnostiek van de verschillende neuropsychologische cognitieve functies en het testmateriaal dat deze functiegebieden kan meten, zoals sociale cognitie en executieve functies. Bovendien maken we de vertaalslag van de theorie naar de praktijk aan de hand van casuïstiek bij een aantal neuropsychiatrische stoornissen en de wijze van informatieverwerking.

    Wat leer je?

    Je maakt kennis met neuropsychologische diagnostiek, een aantal veelgebruikte instrumenten en het gebruik daarvan bij 6- tot 60-jarigen.

    Werkwijze

    De drie lesdagen in deze cursus hebben elk een eigen aandachtsgebied, namelijk:

    • intelligentie; motoriek en perceptie
    • taal en geheugen
    • aandacht en executieve functies
    De volgende onderwerpen komen aan bod:
    • de relatie tussen hersenen en gedrag
    • uitvoeren van neuropsychologische diagnostiek bij kinderen, jeugdigen en volwassenen: waarop observeer je tijdens de testafname, en hoe neem je deze observaties mee  
    • (nieuwe) instrumenten voor neuropsychologische diagnostiek bij kinderen,  jeugdigen en volwassenen: op basis van welke criteria kies je je instrument en hoe stel je een testbatterij samen
    • oefenen met instrumenten en je vaardigheid vergroten van de uitwerking en de interpretatie ervan
    • de specifieke onderzoeksgebieden voor kinderen, jeugdigen en volwassenen 
    • illustratie aan de hand van enkele beelden, bijvoorbeeld ADHD, ASS en hechting
    Er wordt gewerkt met inleidingen door de docent, casuïstiekbesprekingen en eigen casussen die de deelnemers inbrengen.

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten. 

    Toetsen

    Je maakt een schriftelijk verslag van een eigen casus waaruit blijkt dat je de instrumenten verantwoord volgens de richtlijn standaard testgebruik hebt gebruikt en geïnterpreteerd.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.  Vraag een offerte aan.

  • Datums

    Omvang

    1 maandag en 2 woensdagen van 9.30-16.30 uur

    Datums

    11 december 2024, 15 januari, 27 januari (online) 2025

    Locatie

    Zwolle
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Toegepast psycholoog
    • Diagnostisch werkende
    Voor deelname aan deze cursus is het belangrijk dat je recente werkervaring hebt als psychodiagnostisch werkende.

  • Docenten
    drs. Marina Reijns

    drs. Marina Reijns

    Marina Reijns is Gz-psycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. Zij is werkzaam bij Fier, psychotraumacentrum.Lees meer
  • Literatuur
    Deelnemers die vooral werken met kinderen en jongeren, bestellen het volgende boek:
    • Swaab, H., Bouma, A., Hendriksen, J. (2016). Klinische kinderneuropsychologie. Uitgeverij Boom. ISBN: 9089534857 en ISBN: 9789089534859 
    Deelnemers die vooral werken met volwassenen kunnen het volgende boek bestellen:
    • Kessels, R., Eling P., Ponds R., Spikman J. Zandvoort van M. Klinische neuropsychologie (2018) Uitgeverij Boom. ISBN 9789024402830
  • Reviews