Lichaamsgericht werken in speltherapie  (A2568)

€ 330

Selecteer uitvoering:
Inschrijven

Mogelijk t/m 1 mei 2025,
tenzij eerder vol

Inclusief lunch
Docenten uit de praktijk
Gemiddelde beoordeling 8,5
CEDEO- / CRKBO-erkend
Mail mij bij nieuwe datumVoeg toe aan wensenlijst
Ieder lichaam vertelt een eigen verhaal. In deze training kijken we naar het verhaal van het lichaam van kinderen en hun ouders vanuit de gehechtheidstheorie, traumatheorie en neurobiologie. Vervolgens koppelen we de theorie aan spel, spelvaardigheden en lichamelijke signalen. Je krijgt handvaten en leert enkele lichaamsgerichte interventies toe te passen.
 
  • Inhoud

    Hoe komen we vanuit het narratief in het spel naar het herkennen van en omgaan met lichamelijke signalen, sensaties en triggers? Hoe relateer je wat je ziet aan gehechtheidservaringen en meegemaakt trauma? Op basis hiervan kun je het lichaam aanboren als hulpbron voor regulering en verwerking. In deze training krijg je hiertoe handvaten en leer je enkele lichaamsgerichte interventies toe te passen. We starten met spel, spelontwikkeling en de theorie van het stresssysteem in relatie tot gehechtheidsontwikkeling en trauma. De polyvagaaltheorie komt aan bod waarbij we de fysieke verdedigingssystemen langslopen (friend-flock-fight-flight-freeze-flag-faint). Je krijgt handvatten om te herkennen in welke staat het stresssysteem van het kind zich bevindt en hoe kinderen daar op kunnen reageren. Je krijgt theoretische kennis en oefent met elkaar. In de oefeningen ervaar je hoe de theorie zich laat vertalen naar het eigen stresssysteem.

    We gaan vervolgens in op de taal van het lichaam en bespreken de ontwikkeling van fysieke patronen en hoe deze zichtbaar worden in het lichaam. Vanuit de context van spel en het spel-verhaal, worden korte interventies aangereikt en geoefend. Hiermee vergroot ook je eigen lichaamsbewustzijn. We zorgen dat je het geoefende kunt toepassen in de spelkamer en het lichaamsbesef van het kind expliciet wordt aangesproken. Dit maakt het mogelijk om fysiek te reguleren en somatische hulpmiddelen te ontwikkelen. Regulatie van het kind bevordert de effectiviteit van je behandelsessies natuurlijk aanzienlijk. Bovendien kan het kind de hulpbronnen vervolgens ook buiten de spelkamer gebruiken.

    Wat leer je?

    • Je doet inzicht op over ontwikkeling van het stresssysteem, gehechtheid en trauma (polyvagaaltheorie van Stephen Porges; neurosequentieel model van therapeutisch handelen van Bruce Perry).
    • Je leert over het spectrum van trauma (Bruce Perry).
    • Je doet inzicht op over de taal van het lichaam, somatische hulpmiddelen (Pat Ogden).
    • Je bent in staat om op fysieke signalen bij het kind te herkennen (waarnemen) en je kan deze koppelen aan de staat van het zenuwstelsel en aan gehechtheid.
    • Je ontwikkelt vaardigheden in het inzetten van regulerende lichaamsgerichte interventies om het kind te stabiliseren.
    • Je doet ervaring op met fysieke interventies in het spel oefenen die het lichaamsbewustzijn van het kind vergroten

    Werkwijze

    De cursus wordt ondersteund met een digitale leeromgeving. Zo heb je altijd toegang tot het lesrooster, digitale literatuur en contact met mededeelnemers en docenten.

    Wil je gezamenlijk met je hele team deze cursus volgen? Dat kan! Deze cursus kan op verzoek incompany gegeven worden.

  • Datum
    Do. 5 juni 2025 van 9.30 - 16.30 uur, Utrecht

    (Omvang: 6 uur)
  • Accreditatie

    Certificaat

    Je ontvangt een certificaat indien je minimaal 90% aanwezig bent geweest en de cursus met goed gevolg hebt afgerond.

  • Doelgroep

    Doelgroep

    • Basispsycholoog
    • Orthopedagoog
    • Sociaal pedagogisch hulpverlener
    • Social worker
    • Vaktherapeut
    • Vaktherapeut (speltherapie)

  • Docenten
    dr. Anneke Vinke

    dr. Anneke Vinke

    Dr. Anneke JG Vinke is BIG-geregistreerd als Gz-psycholoog en orthopedagoog-generalist. Zij werkt sinds 1992 in het veld van interlandelijke adoptie promoveerde op een proefschrift over de beoordeling van aspirant adoptie ouders. Naast haar onderzoek, specialiseerde zich in het klinisch en diagnostisch werken met geadopteerden en hun gezinsleden. Vanaf 2006 werkt zij vanuit haar eigen praktijk in Bilthoven nagenoeg uitsluitend met geadopteerden van alle leeftijden. Voorts is zij als gastmedewerker verbonden aan de Master forensische pedagogiek en gezinshulpverlening van de Universiteit Leiden en lid van de redactieraad van het internationale peer reviewed tijdschrift Adoption Quarterly. Zij verzorgt regelmatig lezingen, trainingen en bijscholingen met name op het gebied van diagnostiek en behandeling bij adoptie, pleegzorg, trauma en gehechtheid.Lees meer
  • Literatuur
    Verplichte literatuur: 
    • Ogden, P. & Fisher, J. (2017). Sensorimotor Psychotherapy. Eeserveen: Uitgeverij Mens!
    • Perry, B. & Winfrey, O. (2021). Wat is je overkomen. Amsterdam: Het spectrum
    • Swinnen, L. (2021). Activeer je Nervus Vagus. Amsterdam/Leuven: Lannoo
    • Perry, B.D. & Dobson, C.L (2013) Treating Complex Traumatic Stress Disorders in Children and Adolescents: Scientific Foundations and Therapeutic Models. In: Ford, J.D. & Courtois, C.A. (2013) (eds.)Treating Complex Traumatic Stress Disorders in Children and Adolescents, pp.249-260  New York: Guildford Press (11 pg)
  • Reviews